Hvad stiller jeg op med min fascination af kollega?

Vis spørgsmål

Hej Brevkasse.

Jeg er næsten lige er begyndt på mit første fuldtidsjob efter endt uddannelse. Jeg er en kvinde på 24 år og har en dejlig kæreste (samme alder), jeg har været sammen med i snart 8 år. Men da jeg startede i dette job, begyndte der at vokse sig en fascination af/tiltrækning til en af mine mandlige kollegaer. Han er en del år ældre end mig, er gift og har børn. Hele denne fascination blev rigtig stærk efter en fest med firmaet, og han blev rimelig fuld, vi dansede lidt sammen, og efter min mening dansede vi lidt tæt (havde også selv fået en del at drikke).

Jeg tager mig selv i at tænkte på ham meget ofte og har også haft drøm om ham og mig sammen flere gange. Jeg kan mærke, at mit humør ændrer sig de dage, han ikke er på arbejde og har på en måde ubevidst hele tiden et øje på ham.

Som sagt har jeg en kæreste, jeg er virkelig glad for, og vi har også været sammen i mange år.

Jeg ved ikke helt, hvad jeg skal gøre ved disse følelser, jeg har, og er meget sikker på, at min kollega slet ikke tænker på den måde om mig.

Kan du hjælpe mig med lidt råd og vejledning?

Hilsen den fortvivlede unge kvinde

SVAR:

Kære fortvivlede kvinde

Tak for dit spørgsmål og for din ærlighed om din situation.

Følelser kan ikke styres

Jeg tænker, at det du skal igang med nu, er at stille dig selv nogle spørgsmål, så du kan komme frem til, hvad det dybest set er, du selv vil, og hvordan du vil være. De følelser, du har, kan du ikke gøre så meget ved. Vi kan ikke ændre vores følelser ved at tænke, at de skulle være anderledes eller ved at tænke, de er forkerte eller mærkelige eller besværlige. Følelser kommer og går, og nogle gange kan vi forstå, hvad de udspringer af, nogle gange er de forvirrende, og andre gange er de helt uforståelige.

Vi kan fx opleve frygt, når vi ser en person, som ser anderledes ud på en eller anden måde. Vi kender ham ikke, vi ved ikke, om han er farlig, men alligevel bliver vi bange. Det er en følelse, der opstår, og som ikke nødvendigvis er sand, men som bare er.

Sådan kan vi også opleve stærk forelskelse, fordi vi i virkeligheden keder os – altså igen ikke fordi det er en “sand” følelse, som fortæller os et sandt budskab om virkeligheden, men bare fordi følelser kommer og går af alle mulige grunde. Man kan altså ikke bestemme, om man vil have følelser eller ej, men man kan bestemme, hvordan man vil handle på dem, når de opstår.

Handlinger kan besluttes

Det er vores handlinger, der definerer os som mennesker og siger noget om, hvem vi er og hvilken karakter, vi har. Det siger vores følelser ikke noget om. De spørgsmål, du derfor må stille dig selv for at finde ud af, hvad du vil gøre i forhold til din kollega, er:

  • Hvilket slags menneske vil jeg gerne være?
  • Vil jeg lade mine (omskiftelige) følelser styre, eller er det mig, der styrer dem i forhold til de værdier, jeg har?
  • Hvad er mine værdier egentlig?
  • Kan mine følelser for min kollega være opstået, fordi der er noget, jeg savner eller længes efter i mit forhold, mere end fordi han er den eneste ene for mig?
  • Hvilke konsekvenser vil det i sidste ende få for min kollegas ægteskab og familie, hvis jeg vælger at lade mine følelser styre, og er det det, jeg vil sætte igang?

Træf et valg

Og endelig: Følelser kan enten styrkes eller helt aftage på sigt gennem den handling, vi vælger at gøre. Som en klog mand har sagt: “Du kan ikke forhindre fuglene i at flyve hen over dit hoved, men du kan forhindre dem i at bygge rede i dit hår.” Du kan ikke forhindre, at din fascination for din kollega opstod, men du kan godt lade være med at dyrke dagdrømmene om ham – hvis det er det, du vælger at gøre.

Måske kan du få noget ud af at læse vores artikler
Kærlighed og forelskelse
Kærlighed i praksis
Der kan også være noget at hente i svarene
Skal jeg vælge flirten eller min kæreste?
Jeg har fast kæreste men er forelsket i kollega. Hvad skal jeg gøre?

Kære kvinde, jeg håber, du kan bruge det, jeg har skrevet til noget.

De bedste hilsner
Eva