Hvad skal vi lave?
Hej. Jeg er lige blevet gift med en rigtig dejlig mand og vi nyder det meget. Men nu er hverdagen ved at komme og jeg har endnu ikke fået noget job. Da min mand har natarbejde går jeg alene i seng, står alene op og trisser lige så stille rundt i lejligheden til han står op. Derfor har jeg bygget en masse forventning op og glæder mig til vi "endelig" har noget tid sammen. Han er stadig lidt træt og vil helst bare sidde og se fjernsyn.
Men så er det at jeg føler at det er totalt spild af tid når vi nu kunne lave noget sammen så jeg prøver at komme med andre foreslag som spille spil, læse højt, gå tur osv., men det er som om der altid er noget galt med dem...
Jeg glæder mig til jeg får et job så jeg også har noget at tage mig til, men jeg kunne godt bruge nogle forslag til noget vi kan lave så længe...
Hilsen nygift, 21 år

SVAR:
Kære nygift
Tillykke med jeres nyetablerede ægteskab, det er superdejligt for jer.
Jeg kan læse ud af dit brev, at jeres forskellige arbejdssituationer bevirker, at jeres hverdage er meget forskellige, og at du savner noget, som I kan være fælles om i fritiden. Fritid som du lige nu har meget af.
Det er rigtig tænkt af dig, at det vil være dejligt for jer at bruge tiden konstruktivt sammen, det skal jeg nok vende tilbage til.
Skab indhold
Jeg tænker først og fremmest, at da du har meget tid for dig selv, vil det være godt for dig at gøre noget på egen hånd, som du er glad for, evt. i dagtimerne mens din mand sover efter nattens arbejde. Jeg ved ikke, hvad der ville passe dig godt, men find ud af det. Måske er der sport, eller måske er du kreativ, og det kan være noget i den retning, men et eller andet, som du kan glæde dig over at bruge kræfter på. Det kunne også være frivilligt arbejde i en hjælpeorganisation eller i kirkeligt regi, hvor der mange steder vil blive taget meget taknemligt imod unge og friske kræfter, som netop du har. Det kan være med til at give dig indhold i hverdagen, som du synes, at du mangler lige nu. Det er vigtigt.
Jeres forventninger
Jeg kan sagtens forstå, at du har forventninger om, at din mand og dig skal lave hyggelige ting sammen, når nu muligheden og tiden er der. Du har tilmed gode forslag til, hvad I kan gøre sammen, men du oplever, at dine forslag ikke er gode nok, derved bliver dine forventninger ikke indfriet, og det medfører naturligvis skuffelse og frustration.
Har du prøvet at tage en snak med din mand om, hvordan han forestiller sig, at I skal tilbringe fritiden sammen?? Og hvilke forventninger han har til jeres fælles aktiviteter??
Glæd hinanden
I kan evt. tage en snak om, hvad I kan gøre for at glæde hinanden i hverdagen både mht. fælles gøremål og andre hverdagstjenester i dagligdagen.
Èt konkret forslag kan være, at I på skift èn dag om ugen skal finde på noget, I skal gøre sammen - og evt. gøre det til en hyggelig overraskelse for den anden.
Jeg tror, at hvis I tog en snak om det, kunne I finde frem til mange ting som kunne være sjovt og rart for jer begge. Men snakken skal ikke tages, når du sidder og er skuffet over, at han ikke orker nogen af dine forslag og han måske er blvet irriteret over, at du stiller en masse krav og forventninger op. Så er afsættet fyldt med negative følelser. Find et godt tidspunkt, hvor der er en hyggelig stemning, og du kan evt. lægge ud med, at du overvejer at finde noget, der kan gi´ mening for dig, at bruge kræfter og energi på i løbt af dagen. Måske har han også forslag til dig. Gør brug af hinanden på en positiv måde.
Så første skridt er: tag en snak om det. Jeg tror det vil gøre en stor forskel.
Rigtig god fornøjelse med ægteskabet og fritiden sammen.
kh Birgitte
Birgitte Sommer
Skrevet af:
Birgitte Sommer
Fysioterapeut
adamogeva.dk