Hvad skal man gøre, hvis man svigter en pige?
Hej. Jeg er en dreng på 14 år, og har et stort problem. Jeg svigtede en pige, som stolede på mig 120%. Altså i sommers flyttede jeg skole. Jeg fik masser og nye venner. En af dem var en virkelig dejlig pige. Vi snakkede over Skype ca. hver dag. Vi delte hemmeligheder og følelser.
Efter jul, da skolen begyndte, blev det lidt mærkeligt imellem os. I ferien havde vi været lidt sure på hinanden. Men jeg vidste, det ikke var noget. Så vi begyndte ikke at snakke så meget sammen eller skrive. Jeg troede, at hun var sur på mig eller noget i den stil. Så jeg begyndte at skrive til hende og hun skrev, at jeg havde sagt en af hendes hemmeligheder. Det havde jeg ikke. Men der var nogle, som vidste, hvem hun var forelsket i. Og så tror hun, at det var mig, der havde sagt det.
Senere hen blev jeg lidt sur på hende, for hver gang jeg skrev til hende, svarede hun ikke ordentligt. Pludselig blev jeg så sur, at jeg skrev, at hun udnyttede mig. Hun blev så sur, at hun blokerede mig.
Nu er der gået 2 måneder, hvor jeg ikke har snakket med hende. Hver gang, jeg er sammen med hende, kan jeg ikke sige et ord. Jeg føler, at jeg ikke har lov til det. Jeg er faktisk også blevet lidt forelsket i hende, men hvad skal jeg gøre for at snakke med hende?
Ham der, 14 år

SVAR:
Kære 14-årige.
Du skriver, at du har svigtet en pige, men det er jeg ikke enig med dig i. Du har jo ikke røbet den hemmelighed, hun tror, du har røbet. At du bliver frustreret og får skrevet noget om at blive udnyttet, sker i en situation, hvor du ikke har følt dig hørt, taget alvorligt eller respekteret i nogen tid. Det er ikke at svigte, det er at reagere på frustration.
Måske føler du i virkeligheden, at det er din veninde, der har svigtet dig? Du viste hende tillid, hun var med et stykke af vejen, - men så begyndte hun at trække sig.
Når du åbner dig gør du dig også sårbar
Man kan ikke tvinge et andet menneske til nærhed, fortrolighed og tillid. Man kan åbne sig, men det indebærer en risiko for at blive skuffet, sådan er livet, men det må ikke få os til at lukke os inde i en skal. Fortrolighed kræver tillid, og når din veninde begynder at trække sig lidt fra jeres tætte kommunikation, er det vigtigt at opdage det. For da må du respektere, at hun har brug for lidt afstand. Hvis man i den situation desperat presser på for at få mere fortrolighed, kan det komme til at virke helt modsat, - at hun mere voldsomt, end hun måske egentlig ville, støder dig væk.
Giv hende plads og vær tålmodig
Og hvad så nu. Nu gør det mest ondt. Og det er svært at genoptage kontakten. Jeg tror ikke, der er andre veje end tålmodighed. Du bliver nødt til at respektere, at hun har haft brug for at trække sig, og at det vil tage lidt tid, før I igen kan mødes og snakke som venner.
Flyt fokus for en tid
Jeg tror, du bliver nødt til at løfte hovedet og se dig omkring. Er der andre spændende mennesker på din nye skole? Som du kan tale godt med og måske dele fritidsinteresser med? Måske kan du gå til idræt? Eller ungdomsklub? Eller skoleskak? Eller? Det er klart, at du på en ny skole oplever behov for at få fortrolige forhold. Der kan det at gøre noget sammen være en afslappende måde at se hinanden lidt an på.
Måske, når du viser, at du kan klare dig, at du kan hygge dig med andre mennesker, at du har spændende fritidsinteresser, - så kan det være, at din veninde ser, at der er spændende sider ved dig, som hun ikke har set. Og måske kan I så stille og roligt genoptage kontakten i et tempo, I begge kan magte.
Jeg ønsker dig alt godt i den kommende tid!
Mange hilsener fra Margit