Hvad skal jeg gøre for hende, der kan ændre hendes følelser?

Vis spørgsmål

Kære Adam og Eva. Jeg har været forelsket i denne pige i et stykke tid. Vi snakker godt sammen, vi stoler på hinanden og griner sammen. Hun giver mig råd, jeg giver hende råd.

Men jeg har alt for mange følelser for hende, jeg kunne ikke være mig selv uden at tænke på hende, så jeg besluttede mig for at skrive det til hende. Endelig en dag skrev jeg en lang roman til hende, jeg havde ikke forventet samme svar fra hende. Hun sagde, at hun slet ikke var klar til noget forhold lige pt, og at hun så mig mere som en ven.

Så mit spørgsmål lyder således: Hvordan kan jeg få hende til at få følelser for mig? Så det også bliver gengældt, hvordan kan jeg få hende på min side?

Hilsen den forelskede dreng,17 år

SVAR:

Kære forelskede dreng.

Hvor er det dejligt at høre, du har sådan et varmt venskab med en pige, og at I snakker godt sammen, har tillid til hinanden og også har det sjovt sammen. Det var modigt af dig at fortælle om dine følelser for hende på skrift, og det lyder rigtigt flot, at I kunne tale om det efterfølgende. Selv om din forelskelse ikke på nuværende tidspunkt bliver gengældt af hende, fordi hun mere ser dig som en ven, og ikke er klar til at gå videre i et kæresteforhold lige nu, kan det godt ændre sig ”på den lange bane”

Følelser kan ikke tvinges frem

Du spørger, om hvordan hun kan få følelser for dig, så dine følelser for hende kan blive gengældt?

Da hun ikke har afvist dig, efter din ærlighed på skrift til hende, og I har kunnet tale om det, så du kender hendes ståsted lige nu, hvor hun ser dig mere som en ven - tænker jeg, at tålmodighed fra din side er rigtigt vigtigt. At du respekterer, at sådan har hun det altså lige nu, og ikke presser hende til at være en anden, end den hun er, med de følelser hun nu engang har.

Nyd venskabet - og måske udvikler det sig over tid

Og selv om det må være rigtigt svært for dig at udholde ”kun” at være hendes ven, så vedbliv at være den gode fyr, som det lyder til, du er, og lad tillid, ærlighed, åbenhed, sjov og det at hjælpe hinanden fortsat være vigtigt og værdifuldt for jer begge. Måske kan du finde ud af, hvad hende ”kærlighedssprog” er? Hvad tror du betyder mest for hende? Er det at bruge tid sammen? Er det at du gør noget godt for hende (tjenester) Er det at modtage gaver? Er det at hun bliver lyttet til og får opmærksomhed? Måske er det fysisk berøring – et klem – et håndtryk – en ”tilfældig” berøring. Hvis hun bliver mødt af dig, på de områder, som betyder mest for hende, kan hende følelser for dig måske ændres fra venskab til noget mere af det, du håber på.

Hun er allerede på din side

Det, at hun ser dig som en ven, siger også noget om, at hun allerede er på din side. Så mit råd til dig er, at du har tålmodighed og giver god tid til at jeres venskab kan udvikle sig, så I respekterer hinandens grænser og forskellighed. Kærligheden kan ikke tvinges frem – og forelskelse bestemmer man ikke selv over, dog kan alt ske og alt forandres også for dig/jer.

Jeg ønsker for dig, at det bedste må ske for både dig og hende, du er forelsket i.

Kærlig hilsen

Else Ø. Andersen