Hvad siger Bibelen om berøring af min kærestes krop?
Hej, jeg er en ung moden og kristen dreng på 17 år.
Jeg har mødt en pige på kun 13 år, som jeg synes er utrolig sød! Hun er ikke opvokset i et kristent hjem og kommer ikke i noget kristent fællesskab, men tror på, at Gud findes, og at han skabte alting.
Vi er ikke blevet kærester endnu, men bliver det nok snart. Vi kan virkelig godt lide hinanden og accepterer og respekterer hinanden. Jeg har besluttet, jeg aldrig vil have sex med nogen, før jeg bliver gift (dvs. jeg kun vil have sex med den ene pige, jeg bliver gift med, når vi er gift.)
Hun er kun 13 og må derfor slet ikke have sex endnu, men hun vil heller ikke, når hun bliver 15. Hun har dog ikke noget tidspunkt, hun vil vente til. Men jeg som kristen føler, det er forkert i forhold til Bibelen, når jeg rører hendes røv og bryster. Vi gør kun de to ting, da det er det, vi har besluttet og har det okay med.
Men er det forkert at røre hendes røv (uden på bukserne) og brysterne? (Uden på tøjet – har dog gjort det én gang under trøjen på bh’en men kan ikke finde ud af, om det er okay ...)
Jeg ved godt, der er mange år mellem os, hvor der sker meget, men kærligheden mellem os føles så rigtig – meget mere end mit forrige og første forhold.
A, 17 år

SVAR:
Kære A
Tak for din mail. Jeg er glad for at kunne dele nogle tanker med dig om din situation.
Du spørger, om det er rigtigt eller forkert, at du rører din kærestes bryster og røv uden på tøjet og rører hendes bryster uden på hendes bh. Jeg kan ikke bare sige ja eller nej til det spørgsmål, men jeg vil gerne give dig et bud på, hvor grænsen går for jeres berøringer ... og hvorfor.
Hvorfor ikke sex, før du bliver gift?
Du skriver, du ikke vil have sex med en pige, før du bliver gift. Det vil jeg gerne bakke dig op i – jeg tror, det giver dig og din kommende kone en fantastisk start på et ægteskab og sexliv til den tid. Men jeg får lyst til at spørge dig om to ting:
1) Hvorfor vil du gemme sex, til du bliver gift? Og hvorfor føles det for dig forkert at røre din kærestes røv og bryster uden på tøjet? Er det fordi en lærer, forælder eller anden kristen voksen har fortalt dig, det er forkert? Har du læst noget om det i Bibelen? Føler du, det er Gud, der siger det? Jeg tænker, at hvis det skal være DIT valg, skal du også vide, hvorfor du vælger, som du gør. Du kan fx læse disse to artikler og se, om du kan genkende dig selv i argumenterne for at vente med sex:
Hvornår er sex sex – ifølge Bibelen?
Sex og følelser
2) Mit andet spørgsmål er: Hvordan vil du klare at vente med sex, at være nøgen med din kæreste osv., når I allerede, inden I reelt er blevet kærester, er startet på så intime berøringer? Hvad skal I lave sammen de næste fem år (eller længere), til I er modne nok til at gifte jer? (Jeg ville stille dig det samme spørgsmål, hvis din kæreste var 17 år ligesom du selv.)
Hvad er et kæresteforhold for dig – og for jer?
Du skriver: “Vi er ikke kærester endnu, men bliver det nok snart.” Måske er I blevet kærester, mens du har ventet på dette svar, men jeg må sige, at for mig hænger det ikke helt sammen, at I har kysset hinanden og kælet sammen, når I endnu ikke har besluttet at være kærester. Der er forskel på bekendte, venner og kærester. Læs denne supergode artikel, som handler om præcis det: Et trin ad gangen er det mest sikre. Den er også god at dele med din kæreste, så I kan snakke om, hvad det betyder for jer.
Følelser er vigtige, men fortæller ikke hele sandheden
Det er så skønt, at du har mødt en pige, du kan lide – og hun kan lide dig. Og det er dejligt at læse, at du kan mærke både din forelskelse i hende, din dårlige samvittighed og din lyst til at røre ved hende. Du mærker dine følelser. Og det er godt – Gud har givet dig dine følelser – også din sexlyst. Du skriver: “Kærligheden mellem os føles så rigtig – meget mere end mit forrige og første forhold.” Men det betyder ikke NØDVENDIGVIS, at I skal være kærester ...
Dine følelser kan fortælle dig, hvad ting og mennesker gør ved dig – og nogle gange kan de fortælle dig, hvad der er godt at gøre. Nogle gange kan de ikke. Følelser er sande, men de fortæller dig ikke hele sandheden. Hvis du vil vide, hvad du skal gøre – fx i forhold til denne pige – så skal du bruge både dine følelser, din fornuft og din vilje.
Jeg tror, du bruger din fornuft ved at spørge os om et råd – og hvis du læser de artikler og svar, jeg har henvist til. Bagefter er du mere klar til at bruge din vilje til at gøre det, du beslutter, når du har lyttet til både følelserne og fornuften.
Hun er 13, du er 17
Jeg kan ikke vurdere, om I kan få et stærkt og godt kæresteforhold på trods af aldersforskellen imellem jer. Det kan kun I selv. Men jeg vil sige til dig, at du som den ældste har et større ansvar end hende! Du har et ansvar for, at I ikke går for langt seksuelt og for, at du fx ikke fortæller hende hemmeligheder fra dine ældre venner eller voksne i din familie, som hun ikke er klar til at gå med alene. I det hele taget tænker jeg, at den skævhed, der ligger i jeres aldersforskel, må du være opmærksom på.
Jeg vil foreslå, at du læser de her artikler og svar sammen med hende. Bagefter kan I dele jeres tanker og drømme for et forhold. Så tror jeg bedre, I sammen kan finde ud af, om det er realistisk for jer at være kærester nu.
Sådan kan I få et bedre kæresteforhold
Slå koldt vand i blodet
14 år og forelsket i en på 18 – tror I, jeg har en chance?
Kære A – du stillede mig et konkret spørgsmål: Må jeg røre min kærestes bryster og røv? Jeg gav dig et langt svar, som jeg håber hjælper dig, så du selv kan tage stilling.
Hvis du har flere spørgsmål, eller du ikke fik hjælp af dette svar, er du meget velkommen til at skrive til os igen!
Pas godt på dig selv og på pigen!
Venlig hilsen
Ida Secher Rom