Hvad kan vi snakke om?
Hej
Jeg er i den situation, at jeg har mødt den dejligste fyr. Vi kan rigtig godt lide hinanden, og vi går på efterskole sammen.
Problemet er, at han er færing. Jeg er ikke bange for afstanden, når vi stopper, men synes nogle gange, det er lidt svært at finde på noget at snakke om, fordi han ikke er så god til at snakke dansk endnu, så jeg forstår ikke altid, hvad han siger – vil jo ikke gøre ham pinligt berørt.
Plz hjælp!
S, 16 år

SVAR:
Kære S
Hvor er det dejligt for dig, at du har mødt en rigtig sød fyr på efterskolen. Jeg kan ikke rigtigt læse ud af det, du skriver, om I er kærester/har noget sammen, eller du bare synes, han er super dejlig. Men uanset hvad, så skal I tale sammen.
Lær ham dansk
Jeg kan godt forstå, det er rigtig svært, når han ikke kan så meget dansk endnu. Men det kunne jo blive din opgave at lære ham noget mere. Gå nogle ture med ham og peg forskellige ting ud og fortæl, hvad det hedder på dansk. Tag indimellem lidt engelske ord til hjælp, hvis det kan forklare lidt bedre, hvad du gerne vil sige.
Grin sammen
Og så synes jeg, I skal lave sjov med det, at han ikke er så god til dansk, og du garanteret ikke er særlig god til færøsk. Grin af hinanden, når I skal lære hinanden ord eller hører den anden sige noget på en lidt forkert måde. Men gør det kærligt, og lad det gå begge veje. Når han siger noget tosset på dansk, så prøv at sige noget på færøsk, så du er lige så meget til grin som ham.
Nyd tiden
Bare vær sammen og øv alt hvad I kan. På den måde kommer I også tættere på hinanden og har en god undskyldning for at bruge tid sammen. Jeg håber ikke, du giver op pga. sproget, men i stedet bliver opsat på at få ham lært så meget som muligt, mens han er her.
Måske kan du også få noget ud af at læse artikler og svar i vores tema Fra venner til kærester.
Nyd din tid på efterskolen.
Knus fra
Anja
Anja Kaas
Skrevet af:
Anja Kaas
psyko- og familieterapeut
adamogeva.dk