Hvad gør jeg ved min kønsbehåring på penis?
Hej, jeg er en dreng på 14 år... jeg er lidt usikker omkring hår på min penis.
De vokser meget over penis, men også en del ind på penis, helt hen til penishoved næsten, nogle af dem er lyse men også nogle af dem er sorte/mørkebrune... jeg er bange for, hvis jeg barberer dem væk, det bare bliver værre... svar ønskes, på forhånd tak.
Dreng, 14 år

SVAR:
Hej med dig!
Der sker mange forandringer med éns krop, når man er 14 år, og du er usikker på det med hår omkring og på penis.
Det er en helt normal forandring din krop er i gang med. Hvis du klikker på kønshår i leksikonet her på siden, kommer der nogle artikler frem under forklaringen.
Prøv f.eks. at læse:
Fra dreng til mand
Du skriver, at du er bange for, hvis du barberer kønshårene væk, at så bliver det ”værre”. Jeg ved ikke om det bliver værre, men hårene vil i al fald vokse ud igen.
Hvorfor skulle du også fjerne dem?
Jeg har tidligere svaret en pige på næsten samme spørgsmål – læs evt.:
Er det ok for kroppen, at fjerne kønshår og hår under armene ?
Jeg vil give dig den samme opfordring: Hvorfor ikke lade din krop ændre sig som den nu gør og prøve at blive ”dus” med den? Sådan har Gud villet det, da han skabte os. Vi skal igennem denne forvandling fra barn til voksen. Det er måske ikke alt i den proces, vi lige kan se mening i og føle os helt dus med. Men det kommer.
Lykke til med denne proces for dig!
Du kan også læse andre svar, som er givet omkring barbering af kønshår:
Er det normalt at drenge barberer kønshår væk og hvorfor gør de det?
Hvorfor kommer der knopper og kløe, når jeg barberer kønshår af?
Barberet pung med mors skraber - kan det være farligt?
Hvordan fjerner jeg bedst mine kønshår?
Kærlig hilsen fra Annie Lund
Annie Lund
Skrevet af:
Annie Lund
Sundhedsplejerske
adamogeva.dk
adamogeva.dk bruger cookies. Læs mere OK