Hvad gør jeg, når vi så nemt bliver uvenner og sure på hinanden?
Hej adamogeva. Håber virkelig I vil hjælpe mig. Jeg har været sammen med min kæreste i snart 11 måneder nu, og det er begyndt at gå ned af bakke. Vi bliver nemt uvenner og sure på hinanden.
Håber I har nogle idéer til, hvordan vi kan få det godt sammen igen.
Hilsen denpige, 17 år

SVAR:
Kære denpige
Det er godt nok ikke mange oplysninger, du giver, så jeg er nødt til at skrive noget generelt til dig.
Først vil jeg gerne sige til dig, at jeg synes det er flot, at I er kommet sammen i 11 måneder og at I har lyst til gøre noget for, at finde hinanden igen og få det godt sammen. Det er en rigtig god begyndelse. At konstatere – hov, der er noget galt med vores forhold, hvad er det, der gør, at vi bliver uvenner og sure på hinanden, og så derefter gå i gang med at finde ud af, hvad er det, der sker.
Rigtig flot måde - en god tilgang til livet.
At holde et kærlighedsforhold i live kræver faktisk en hel del.
Det kræver først og fremmest vilje til at ville hinanden. At have den vilje, der siger, at jeg elsker dig og det vil jeg blive ved med – det vil jeg kæmpe for.
Kærligheden kommer nemlig ikke af sig selv – forelskelsen kommer af sig selv, men kærligheden må der arbejdes for.
Hvordan gør du så det ?
Det er vigtigt at lære hinanden godt at kende – I må lære, hvad I hver især godt kan lide, hvad kan I glæde hinanden med og så må I være obs på, at gøre nogle af disse ting for hinanden som kærester – i stedet for at fokusere på de negative ting i jeres forhold.
Hvis I hele tiden går og bebrejder hinanden – ”du gjorde ikke sådan” , ”du huskede ikke” o.s.v. – ja, så bliver livet surt og tvært, men kan I i stedet få øjnene op for de gode ting, de små ting, huske at rose hinanden – ” jeg er glad for, du ringede til mig i dag ” , ” den trøje klær` dig godt ” eller hvad der nu passer til jer at sige.
Ofte når man har kendt hinanden igennem længere ting, så ” glemmer ” man alle disse små dejlige ord, for livet bliver lige som en selvfølge.
En anden god ting kan være, at tænke på og snakke med hinanden om, hvad var det, der gjorde, at jeg blev forelsket i dig ? Hvad skete der, dengang vi mødte hinanden ? og så ”dyrke” forelskelsen lidt – glæd hinanden.
Det var nogle få tips, men søger du her inde på vores hjemmeside, kan du finde mange andre gode forslag til, hvad I kan gøre. Du kan begynde med at læse disse artikler eller endnu bedre, I kunne læse dem sammen og tale om, hvad I ønsker med jeres kæresteforhold.
Kærlighed og forelskelse
Kærlighed i praksis
Du er også velkommen til at skrive igen og så være lidt mere konkret, så er det nemmere at skrive en svar, som passer direkte til dig.
Held og lykke med arbejdet.
Kærlig hilsen
Ruth
Ruth Tidemand Nielsen
Skrevet af:
Ruth Tidemand Nielsen
Psykoterapeut
adamogeva.dk
adamogeva.dk bruger cookies. Læs mere OK