Hvad gør jeg når min kæreste vil have sex?
Hejsa Adam og Eva! Jeg er en dreng på 14 år og jeg har en dejlig kæreste. Problemet er, at hun gerne vil have sex, men jeg er alt for flov over min tissemand, for den er alt for lille!
Jeg kan virkelig godt lide hende, og jeg vil selvfølgelig helst ikke miste hende
Hvad gør jeg?
Hilsen Anonym, 14 år

SVAR:
Hej Anonym
Tak for dit spørgsmål
Mit klare råd til dig er, at du ikke skal have sex med hende.
Din alder
For det første vil jeg begrunde det med din alder. Når man er under 15, er man stadig under den seksuelle lavalder. Det vil sige, at det faktisk ikke er lovligt at have sex endnu. Denne lov er lavet for at beskytte jer, som er så unge, dels imod at have uønsket sex, men også fordi man ikke kan forvente, at man er moden nok til det endnu.
Er sex først lovlig når man er fyldt 15?
Er du klar ?
En anden måde at svare på er, at spørge dig til om du er klar. Og det viser dit spørgsmål jo, at du ikke er. Du føler ikke, du er udviklet nok endnu, og du er flov over din penis. Det, at skulle vise sig for en pige lige nu, vil derfor måske kunne betyde, at du får en rigtig dårlig oplevelse. En oplevelse der vil komme til at præge dig en tid fremover. Jeg synes det er umådelig vigtigt, at man mærker efter og tør stå ved, at man ikke har lyst. Du vil helt sikkert møde andre af dine kammerater, der måske praler med alt det, de tør og har prøvet, men jeg tror, alle på din alder skal vente, og jeg ved, at mange slet ikke har prøvet endnu eller har lyst. Så jeg tror, du mærker helt rigtig og at du gør noget godt for dig selv ved at stå ved det.
Sex er meget privat
Det at have sex med et andet menneske er meget intimt og privat. Det er noge,t man bedst udvikler i et trygt forhold, hvor man er sikre på hinanden. Her på Adam og Eva mener vi, at man skal gemme den del til man har fundet en kæreste, som man ønsker at leve sammen med i et fast og langvarigt forhold. Vi ved der er alt for mange mennesker, der kommer til at give noget af sig selv til mennesker, som de dybest set fortryder senere. Det er derfor rigtig godt at mærke efter, som du gør, om det er noget, du lige nu har lyst til.
Du kan kigge rundt på hjemmesiden og læse mere om de her ting. Her er nogle forslag:
Pas godt på dit sexliv
Vis artikel tema
Sex og følelser
Vis artikel tema
Jo tættere jo bedre – med omtanke
Vis artikel tema
Schyy…..jeg er jomfru!
Vis artikel tema
Hvordan får jeg gang i ham?
Vis svar
Er det normalt ikke at være parat til sex som 14 årig?
Hvad risikerer vi ved at have sex?
Min kæreste vil have sex - er det dumt eller lige meget?
Når man er unge kærester
Jeg tænker, det er vigtigt i jeres alder, at udvikle et godt venskab. At man laver gode og sjove ting sammen. Det med sex kommer først langt senere, så lige nu handler det om at nyde livet ved at dyrke jeres venskab og lære hinanden meget bedre at kende.
Venlig Hilsen
Steen Kruse
Skrevet af:
Steen Kruse
parterapeut, afdelingsleder på Center for Familieudvikling
adamogeva.dk