Hvad gør jeg, når kæresten ikke har tid og bli'r vred?

Vis spørgsmål

Hej,

Jeg er en dreng på 15, snart 16 år, og jeg har en dejlig kæreste på samme alder. Vi har kørt meget 'on and off' i et par år, men endelig ser det ud til at gå den rigtige vej.
Her for nylig er der dog opstået et problem; min kæreste har ikke nok tid til mig, hun hverken arbejder eller går til noget tidskrævende, så jeg kan ikke se, hvad der tager al hendes tid. Vi ses i skolen næsten hver dag, men her føler jeg, at hun ikke reagerer på mig på samme måde, som hun gør på 2 mands hold, hvilket er det, hun ikke har tid til.

Jeg ser hende det, der ligner en gang hver anden uge, hvis hun så ikke er syg den dag, så det bliver til en gang om måneden, og så er magien fra sidste gang stort set forsvundet, og vi skal begynde forfra.

Jeg kan ærlig talt ikke se, hvordan jeg kan overleve sådan et forhold, men jeg ved bare virkelig ikke, om jeg skal slå op med hende, eller hvad jeg skal gøre. Jeg synes, jeg har prøvet at snakke med hende om det, og hun lover forandring, efter hendes vredesudbrud er afdæmpet. Jeg vil rigtig gerne have hjælp til, hvordan jeg takler dette problem.

Søren 15 år

SVAR:

Kære Søren

Allerførst tak for din mail. Det er en svær situation, du står i, men det er godt at se, at du tager både dig selv og dit forhold alvorligt.

Når man er forelsket eller elsker en anden person, så er noget af det, man allerhelst vil at være sammen med, den anden person. Derfor gør det ondt og er svært, hvis dette ønske ikke er gengældt, eller hvis det ikke føles sådan, som du også beskriver.

Som jeg læser det, er der to aspekter i dit spørgsmål:

  1. At du ikke føler, at din kæreste har nok tid til dig
  2. Hendes vredesudbrud når du forsøger at tale med hende om det.

Hvorfor bliver hun vred?

De vredesudbrud, din kæreste får, kan have mange baggrunde, men uanset hvilken det er, må det være rigtig ubehageligt for dig. Måske ved din kæreste, hvorfor hun reagerer sådan og måske ikke. Jeg tænker, at det relevante i situationen er at finde ud af, hvorfor de kommer. Er det fordi, hun føler, at du nedgør/kritiserer hende, fordi du minder hende om situationen, fordi hun gerne vil diskutere, fordi du gør hende vred/irriteret eller noget helt andet? Jeg tror, at baggrunden for udbruddene vil være en god indikator for, hvor din kæreste står henne i forhold til dig og jeres forhold. Måske er det hendes måde, bevidst eller ubevidst, at fortælle dig, at jeres forhold heller ikke er helt tilfredsstillende for hende.

Det er en god ide at fortælle din kæreste, hvad hun får dig til at føle. Ikke at kritisere hende men bare fortælle hende, hvad det gør ved dig, at hun ikke har tid til dig - altså holde bolden på din egen banehalvdel. Det vil sige ikke fortælle hende, at hun gør sådan og sådan forkert, men i stedet sige, hvad det får dig til at føle/tænke. På den måde ser man ofte, at paraderne (vredesudbrudene) mindskes hos den anden, fordi det mindre føles som et angreb men i stedet som et ønske hos den anden. Og i et forhold er det vigtigt at kunne tale sammen også om de svære ting. Det er meget svært at have et forhold, hvis der er for mange ting, man ikke kan tale om.

Et dårligt signal, at hun ikke vælger tid med dig

Som jeg skrev tidligere, hænger det at være forelsket i/elske en anden person sammen med lysten til at tilbringe tid sammen med denne person. Hvis interessen for den anden og/eller interessen for at tilbringe tid sammen bliver mindre og mindre, måske helt forsvinder, er det et signal om, at der på den ene eller anden måde er noget, der ikke er, som det skal være, og som stjæler den tid, man har brug for sammen for at oprette et trygt og godt forhold. Nogle gange er det en periode, fx hvis den ene har det svært eller har meget at se til, men som oftest er det et spørgsmål om prioritering at få tid til sin udkårne. Og hvis man virkelig skal lede efter tidspunkter, hvor man lige kan presse et par minutter ind, kan man spørge sig selv, om lysten til at være sammen og til forholdet i det hele taget er der!? Ellers tænker jeg, at man vil gøre, hvad man kan for at finde tid til at pleje sit forhold og hinanden. Eller i det mindste fortælle den anden, hvorfor man for en periode ikke har så megen tid til at være sammen.

Er det det, du vil?

Jeg tænker, at det vigtige for dig er at finde ud af, hvorfor din kæreste får sine vredesudbrud og ikke har tid til dig, i stedet for at udgangspunktet er, at hun skal lave noget om. Samtidig skal du også spørge dig selv, om du har lyst til at gå på kompromis med dig selv, hvis hun fortæller, at det er det forhold, hun kan tilbyde dig; altså at det ikke ændrer sig. Det kan også være, at hendes følelser har ændret sig, eller at hun er usikker omkring sine følelser. Måske har hun brug for din hjælp til at træffe beslutningen omkring jeres forhold. Dette kan være svært at acceptere og tænke helt klart omkring, når man som du er forelsket.

Derfor er det vigtigt at gøre sig klart: Hvad er det, jeg vil - både for mig selv, for hende og for vores forhold? Hvis hun ikke har de samme følelser eller ikke ønsker det samme af/med vores forhold, skal vi så stadig være sammen?

Jeg håber, at dette kan være med til at hjælpe dig med, hvordan du skal tackle jeres situation og til at finde ud af, hvad der er det rigtige for jer og jeres forhold.

Måske kan du have glæde af at læse denne artikel: Skal jeg blive eller gå fra min kæreste?

Jeg ønsker dig alt det bedste!

Kærlig hilsen Dorthe Mørch Mikkelsen