Hvad gør jeg, når kæresten er utro og lyver?
Hey
Jeg og min kæreste har været sammen I lidt mere end halvt år. I begyndelsen gik hun i byen og var mig utro. I begyndelsen ville hun ikke fortælle mig det, men jeg fandt ud af det 1 måned bagefter. Da spurgte jeg hende om det, og hun nægtede det, men så til sidst sagde hun, at hun havde gjort det og var meget ked af det. Da fandt jeg så ud af, at hun havde både løjet og været utro.
Jeg har en ven, som er lidt ældre end mig. Min kærestes veninde og ham kom sammen, men det holdt kun I kort tid. Hvis jeg og min kæreste har været samme sted som min ven, så har hun hellere været hos ham end med mig. Jeg har sagt til hende, at jeg vil ikke, at hun har noget at gøre med ham.
For cirka to uger siden gik vi I byen sammen, og der hvor vi drak, kom min ven så. Jeg gik ud at ryge og bad hende komme med, og hun sagde ja-ja. Efter lidt tid kommer hun så, men går ud til min ven efter kort tid. Så gik vi i byen, og alt var godt. Jeg spurgte hende så om det dagen efter, og hun sagde bare, at hun var fuld. To dage efter taler vi om det igen, og dagen derefter vil hun bare have fred fra mig.
Der går så to dage, så er vi sammen igen som almindeligt, og da finder jeg ud af, at hun har ansøgt min ven på snap chat. Jeg siger intet til hende. Hun bliver ved med at være lidt underlig.
Hun plejer altid at ligge i sengen med telefonen, før vi lægger os, men nu sidder hun på toilettet flere gange om dagen, og kan godt sidde der i mere end en halv time. Hun gemmer telefonen for mig. Til sidst spørger jeg hende så, om der er noget, jeg ikke skal vide om, og hun siger nej. Jeg spørger hende så, hvorfor hun er venner med min kammerat på snap chat, selvom jeg sagde, at jeg ikke ville, at hun havde noget med ham at gøre. Hun svarer, at hun bare var venner med ham dér, før jeg sagde det til hende første gang, men det er en løgn.
Dagen efter sagde hun til mig, at hun ville have fred i nogle dage uden nogen grund, selvom jeg spurgte hende nogle gange. Hun skrev så til mig om natten og spurgte, om jeg ikke kunne komme til hende, når jeg var færdig fra arbejde dagen efter, fordi hun savnede mig så meget og elskede mig.
Det, jeg er bange for, er, om der er noget imellem hende og min kammerat. For efter denne her weekend vil hun bare have fred og siger, at hun går ud med veninder. Når jeg så skriver til hende, kan det godt gå to timer, før hun svarer.
Hvad skal jeg gøre for at finde ud af, om der er noget imellem dem? Og hvad skal jeg gøre ved hele denne situation? Jeg ville, at hele forholdet bare kunne være normalt. Som sagt har vi været kærester i lidt mere end et halvt år, og der har så aldrig været noget. Kan I fortælle mig, hvad jeg skal gøre?
Hilsen D

SVAR:
Hej D
Tak for dit spørgsmål.
Sådan som jeg forstår dit spørgsmål, ønsker du hjælp til at at blive klar over, hvordan jeres forhold skal være fremadrettet. Når du ønsker rådgivning, er det fordi, din kæreste var dig utro, da I indledte jeres forhold for et halvt år siden. Nu er du usikker på, om hun igen har fundet en anden end dig – nemlig din ven.
Det er naturligvis svært for dig, fordi hun tilsyneladende ikke vil stå ved, at hun snapchatter med din ven. Du kan se, hun forandrer sig og trækker sig fra dig samtidig med, at hun siger, hun savner dig.
Så du er rigtig forvirret, er bange for at miste hende og måske også din kammerat.
Nogle spørgsmål der kan give dig afklaring
Jeg kan ikke svare dig på, hvad du skal gøre, men jeg vil gerne give dig nogle spørgsmål, som jeg synes, du skal overveje.
1. Du præciserer ikke, hvad du mener med “utro”.
Men hvad siger det dig, at din kæreste var dig utro lige fra begyndelsen?
2. Du nævner også flere gange, at din kæreste enten har løjet for dig eller fortier sandheden.
Hvad betyder det for dig, at du ikke kan forvente, din kæreste taler sandt?
Når jeg spørger, er det fordi tryghed er altafgørende for et parforholds kvalitet. Som jeg læser det, har jeres forhold imidlertid været præget af stor utryghed fra begyndelsen af. Mange andre ville have forladt deres kæreste på den baggrund. De ville have behov for at passe på sig selv, fordi utrygheden og den manglende bekræftelse på kærestens kærlighed ville slide for meget på dem.
3. Hvad er grunden til, at du bliver?
I er jo ikke et gammelt ægtepar, der oplever en pludselig krise. I har derimod kun været sammen et halvt år, og fra begyndelsen oplevede du, at du ikke kunne regne med din kæreste.
4. Hvordan tror du, det vil være, hvis I også er sammen om fem år?
Du under dig måske over, at jeg ikke skriver, du må tale med hende om dine savn og længsler. Men jeg kan se, at du allerede har forsøgt det. Det er muligt, at du kunne have gjort det på en anden måde, men i bund og grund handler det ikke om din kærestes måde at indrette sit liv på, men derimod om hvad du kan acceptere. Eller sagt på en anden måde: Du kan ikke lave om på din kæreste. Det kan kun hun selv. Du kan derimod blive klar over, hvad der er vigtigst for dig og tage konsekvenserne af det. Jeg har desuden heller ikke forholdt mig til din kammerat, da jeg skønner, at det er din kæreste, der er vigtigst for dig.
Du må vælge, selvom det er svært
Det indebærer, at jeg kan ikke vælge for dig, men jeg håber, du vil give dig god tid til at overveje mine spørgsmål, og at de kan være klargørende for, hvordan du forholder dig til din kæreste og din fremtid med hende. Det kan være meget vanskeligt at vælge, især når det drejer sig om kærlighed, for der kommer så mange følelser i spil, og tvivlen kan nage. På den anden side: Følelserne og tvivlen er der jo i forvejen og vil dominere, indtil du ved, hvad du vil, og hvad du gør.
Læs evt. dette svar til en pige i samme situation som dig:
Kæreste kysset og flirtet med andre – skal jeg blive eller gå?
og artiklen Min kæreste er utro.
Jeg ønsker dig al mulig held og lykke med at finde vejen videre.
Mange hilsner Henrik