Hvad gør jeg, når kæreste ryger, og jeg er stærk modstander?

Vis spørgsmål

Hej.

Jeg føler virkelig, at jeg står i en meget presset situation.

Har den mest venlige, skønne og omsorgsfulde fyr. Vi kan snakke om alt og har det rigtig godt sammen, lige meget om vi er ude at opleve det helt store eller bare ligger hjemme på sofaen.

Der er dog en ting, han gør, som går mig på.

Han ryger, og jeg er selv meget modstander af rygning. Synes det er direkte ulækkert og væmmes virkelig ved det.

Da vi begyndte at snakke sammen, spurgte jeg ham fra start af, om han røg, og det svarede han nej til, men på et tidpunkt, da vi var blevet tætte og havde været rigtigt sammen i nogle måneder, lugtede han meget af røg, så jeg spurgte ham igen. Denne gang indrømmede han det, og han fortalte mig, at han havde det virkelig dårligt med ikke at have fortalt mig det og endda at have sagt nej, da jeg spurgte.

Han sagde dog, at han altså ikke røg ret meget, kun engang i mellem, fordi han synes, at det var rart. Han sagde, at han ikke ville dømmes pga. rygningen, fordi det synes han ikke, at man skal dømme folk på, og at han virkelig håbede, at det mellem os ikke stoppede pga. det.

Jeg var ret skeptisk og følte mig faktisk nærmest forrådt. For havde han sagt, at han var ryger, da jeg spurgte ham første gang, og vi ikke havde lært hinanden rigtigt at kende og kommet sammen, havde jeg med det samme skilt ham fra. Jeg synes, at det er helt ok at dømme folk på det.

Jeg besluttede dog med mig selv, at jeg ville prøve på at acceptere det.

Det er bare rigtig svært for mig.

Da jeg cyklede hjem fra gymnasiet i dag, stod han med nogle kammerater og ventede på en bus hjem (han går nemlig på samme gymnasie), og han stod og røg!

Der gik en virkelig ubehagelig følelse igennem mig, og jeg tænkte virkelig bare, at han var ulækker. Og at det især var klamt, at han stod på gymnasiet og gjorde det. At han ikke engang bare lige kunne vente, til han kom hjem. Og jeg blev også rigtig trist, for jeg har det simpelthen så dårligt med, at jeg er sammen med en ryger.

Både det, at han er ryger, og det, at han har holdt det tilbage, går mig på.

Det, at han har holdt det tilbage, er dog ikke noget, der gør mig utryg i forhold til ham ellers. Han er nemlig utrolig ærlig i alle mulige andre situationer, så jeg er ikke bange for, at han holder andet hemmeligt. Men selve rygningen, uha, den er virkelig et minus. Jeg står faktisk helt derude, hvor jeg ikke ved, om det er en god idé at fortsætte med at være sammen med ham, kun pga. det.

Jeg kunne jo forbyde ham det, men jeg mener ikke, at jeg kan tillade mig at "bestemme" over ham på den måde, det ville jeg nemlig ikke selv blive glad for, hvis nogen gjorde, så jeg ved virkelig ikke...

Anonym, 17 år

SVAR:

Kære du

Hvor er det dejligt at høre, at du har fundet en fyr, der er god for dig. Tillykke med det.

Jeg kan godt forstå, du er ked af, at du er blevet løjet for. Mon ikke, han i virkeligheden har været rigtig bange for at miste dig, hvis du vidste, at han ryger?

I ejer ikke hinanden

Som sygeplejerske på en lungemedicinsk afdeling skal jeg være den første til at bekræfte dig i, hvor skidt rygning er for kroppen. Samtidig har jeg erfaret, at det kan være rigtig svært for os ikke-rygere at forstå, hvad der sker i hovedet på rygerne.

Jeg er overbevist om, at du ikke kommer ret langt med et forbud. Du har jo ret i, at I ikke ejer hinanden. Og hvem ved, måske irriterer din kæreste sig også over noget hos dig. Hvis ikke nu, så skal det nok komme med tiden. Tro mig! Det kan ikke undgås, når man lever tæt på et andet menneske. Der findes i ethvert forhold ting, man må lære at leve med, fordi kærligheden og viljen til den anden overvinder det.

En kærlig snak

Samtidig må du regne med, at du som hans kæreste har en vis form for taleret ind i hans liv. De fleste mennesker, der elsker hinanden, er åbne for at høre, hvad den anden har at sige, hvis det bliver sagt på en kærlig måde. Har du fortalt din kæreste, hvor skidt du har det med, at han ryger? Ellers kunne I tage en snak om det. Det tror jeg godt, man kan gøre uden at virke dømmende. Fordømmelse får sjældent rygere til at stoppe. Istedet kan du måske forsøge dig med nysgerrige spørgsmål i forhold til. hvad rygningen betyder for din kæreste.

Måske kunne du blive klogere på den udfordring, han står i, og han kunne blive klogere på dine følelser om rygning.

Jeg håber, du kan bruge svaret til noget, og at I overvinder den udfordring, I står i.

Kærlig hilsen
Johanne