Hvad gør jeg med undervægt og forskellige bryster?
Hej,
Jeg er en pige på 12 år, med en BMI som ligger på 14,2.
Jeg er træt af, at hver gang jeg stiller mig på vægten, fortæller den mig, at jeg vejer under 35 kg. Jeg prøver så vidt muligt at spise godt med avocado, nødder, olie osv, men min vægt stiger ikke den mindste smule. Jeg er rimelig kræsen og kan ikke lide fisk, så at spise fed fisk er helt udelukket.
Min mor har fortalt mig, at hun også var meget tynd i min alder og tog først på temmelig sent. Til hendes 18 års fødselsdag var der en, som troede, hun blev 15 år! Jeg vil virkelig gerne undgå at blive som hende.
Jeg har hørt, at ens vægt har ret meget indflydelse på ens udvikling, er det sandt? Jeg har nemlig næsten ingen bryster og ikke særlig meget kønshår.
Er der noget, udover det jeg allerede spiser, som kan hjælpe mig med at tage på? Jeg håber virkelig ikke, at I skriver, at jeg bare er nødt til at vente...
Noget andet, der går mig meget på, er, at mine bryster er vidt forskellige. Her på det sidste er mit ene bryst begyndt at vokse en hel del. Det er blevet meget ømmere, større og har fået en temmelig stor "knap" under. Mit andet bryst er næsten helt fladt og langt fra lige så ømt. Jeg bliver i rigtig dårligt humør, når jeg ser på mine bryster i spejlet.
Da jeg en dag viste mine forskellige bryster til min tidligt udviklede veninde, grinede hun virkelig meget, hvilket gjorde mig rigtig ked af det. Hun sagde, at hun ikke havde regnet med, at der ville være SÅ stor forskel på dem.
Jeg er nervøs for, at de vil blive ved med at være så forskellige resten af mit liv. Skal jeg bare vente, og så retter de sig med tiden? Hvad hvis de slet ikke gør?
Jeg håber, I kan svare på de mange spørgsmål, jeg har.
Hilsen pige, 12 år.

SVAR:
Kære dig :-)
Hvor er jeg glad for, at du skriver ind til os, når du er så bekymret og ked af din krop. Men jeg vil starte med at sige, at jeg måske kommer til at skuffe dig lidt med svaret. Der er nemlig nogle ting, som er meget svære at ændre på. Men det ER muligt at gøre lidt mere end alt det gode, du gør i forvejen.
Du har fået nogle gener fra fødslen - de kan ikke ændres
Jeg vil sige, at du har helt ret i forhold til, at din vægt har betydning for din krops udvikling. Men lige så vigtige er dine gener. Som du har beskrevet, så var din mors kropsbygning nøjagtig tilsvarende din, da hun var i din alder. Og det vil have stor betydning for dine vilkår. Der er ting her i livet, som vi ville ønske kunne være anderledes, men nogle gange er de vores vilkår, som vi ikke kan ændre på. Jeg ved, at det kan være rigtig irriterende at få at vide, men jeg tror, det er vigtigt, at du finder en måde at vænne dig til det, så du ikke hele tiden bliver skuffet over, at din kropsbygning er svær at ændre på.
Dine bryster forandrer sig
Hvor kan jeg godt forstå, at du blev ked af det, da din veninde grinede af dine bryster. Jeg håber, at du fik sagt til hende, at det virkelig sårede dig, især når deres udseende sådan går dig på!
Også i forhold til brysternes udvikling er der nogle vilkår, som du og alle andre teenagepiger er nødt til at forholde sig til. Brysterne vokser i forskelligt tempo, og det lyder, som om dit ene bryst er godt på vej. Det andet bryst skal også nok vokse – hvornår det sker, kan jeg ikke sige, men jeg kan berolige dig med, at det, du oplever, er normalt. Det er også langt de fleste kvinder, der har forskellige størrelse bryster, selv når brysterne er færdige med at vokse. Husk, at når du ser de andre piger, ser deres bryster nærmest perfekte ud, fordi du hele tiden har dine egne brysters forskellighed i tankerne.
Jeg synes, at du skal læse den her artikel: Fra pige til kvinde
Din krop har virkelig travlt med alle mulige forandringer, og desværre går tingene ikke altid så hurtigt, som man kunne ønske sig. Men igen må du være tålmodig med det hele, det skal nok rette sig. Her er et spørgsmål fra en 16 årig pige, der har det lidt ligesom dig.
Mine bryster føles forskelligt - er det normalt?
Hvordan med kosten?
Du nævner rigtig mange gode madvaner, og jeg er sikker på, at du har fat i det rigtige. Måske kan du supplere dine gode vaner ved at få ekstra kalorier i nogle hjemmelavede energidrikke. Det kunne være en lidt sjovere måde at have fokus på det med vægten – at du smager dig frem og finder det, du bedst kan lide.
Prøv at blande kærnemælk og fløde. Der skal være ca. 1/3 fløde og 2/3 kærnemælk. Du kan smage dig frem i forhold til, om du har lyst til at blande forskellige frugter, sukker/vaniliesukker, græsk yoghurt, citron osv. i. Brug den energidrik, som du bedst kan lide som et dagligt mellemmåltid.
Jeg kan ikke love dig, at du vil kunne se det på vægten nu og her eller på din krops udvikling, men det kan være en måde at øge dit energiindtag på, uden at det føles som om, du skal spise hele tiden. Det er også vigtigt, at du plejer din krop med motion. Bevæg dig på den måde, du synes, er sjovest. Det kan være en god måde at få et bedre forhold til sin krop på.
Mit bedste råd til dig er, når du har fundet den bedste energidrik og din motionsform, så skal du give slip på tankerne om din krop. Det vil koste noget tid og kræve noget tålmodighed af dig at vente på, om der sker resultater. Og tiden kan du lige så godt bruge på at tænke på nogle helt andre ting. Hvis du stadig er ligeså bekymret om et par måneder, synes jeg, at du skal kontakte din læge eller sundhedsplejersken på skolen og få en snak.
Hvem er du?
Alt det, du har nævnt i dit spørgsmål til os, er med til at gøre dig til dig. Allerede da din mor blev gravid med dig, startede din udvikling, og du fik nogle gaver med dig. Det er bl.a.: Dine gener, dine evner, din personlighed mm, og de er alle sammen dine! Det er din opgave at passe på gaverne og forsøge at bruge dem bedst muligt. Så snart du begynder at have stort fokus på det, som du ser som fejl ved din krop, så glemmer du, at der ikke er nogen i den her verden, der er præcis som dig.
Selvom det er utrolig svært, og du måske føler sig presset og skuffet over dine veninder, så tænk lige over, hvor utrolig det er, at du er helt unik skabt! Det er ikke sikkert, at du kan se og mærke det hver dag, men det hjælper ikke at være hård ved dig selv og bekæmpe dine egne muligheder.
Pas rigtig godt på dig selv.
De bedste hilsener fra Susanne Ertbølle