Hvad gør jeg med min forbudte forelskelse i min lærer?
Jeg søger jeres hjælp, efter at jeg blev totalt hjælpeløs. Jeg er en gift kvinde og har tre børn, jeg elsker min mand og vi har sådan et fint familie liv. Men jeg er stadig studerende, og mit problem er, at jeg altid bliver forelsket i mine gamle lærere. Jeg snakker om en stærk følelse, som forhindre mig fra at leve normalt.
Jeg har haft dette problem, siden jeg var en lille pige. Jeg troede, at det vil forsvinde, når jeg blev gift, men det gør det ikke. Jeg vil sige, at jeg elsker ikke mine lærere på den måde, at jeg vil har et seksual forhold til dem, men det er bare at være nær ved dem, snakke og lære af dem, at være en del af dem.. Jeg ved det ikke... jeg er meget træt af denne følelse, hele mit liv har jeg brugt meget energi og tid bare på at græde.. Håber at i kan hjælp mig.
Velvet, 27 år

SVAR:
Hej ”Velvet”
Tak for din henvendelse til AdamogEva.
Jeg vil gerne være sammen med ældre lærere
Du fortæller, at du er gift, har tre børn og lever et godt liv sammen med din familie. Du beskriver et problem, som har forfulgt dig gennem mange år, nemlig at du får nogle særlige følelser for ”gamle lærere”, som du møder på din vej. Jeg forstår, at det ikke er seksuelle følelser, men måske snarere en følelsesmæssig afhængighed. Du får lyst til at have et særligt venskab og nærvær med disse lærere.
Denne følelse af afhængighed eller tiltrækning (eller hvordan du nu vil beskrive den) har givet dig meget smerte gennem tiden og nu efterspørger du hjælp til, hvordan du kommer ud af det.
Professionel hjælp er nødvendig
Mit helt enkle råd i en situation som denne er, at du bør søge professionel hjælp. Jeg føler ikke, at det vil være anstændigt over for dig, hvis jeg forsøgte at give dig konkrete råd i forhold til, hvordan du kunne få brudt dette. Dertil kender jeg din historie og dig for lidt. Jeg forestiller mig, at der kunne ligge noget bestemt til grund for, at du har denne længsel efter at være sammen med ældre mænd. At nå ind til kernen i det og på den måde finde andre måder at få indfriet denne længsel eller at finde en vej til, at du kan leve med længslen, uden at den indfries og uden at den tager magten i dit liv, det kræver mere end et par gode råd.
En dybereliggende problemstilling lader sig sjældent løse på kort tid
Du har levet med denne længsel gennem mange år, fortæller du. Derfor tror jeg også, at det vil det være nødvendigt, at du bruger en del tid på at arbejde med denne problemstilling. Jeg tror, du behøver hjælp til dette. Hjælpen kan du få i form af en psykolog eller en psykoterapeut. Med den rette hjælper, vil du kunne finde frem til en måde, hvorpå denne længsel ikke tager magten og giver dig så meget smerte, som den gør nu. Det, tror jeg, er det bedste, du kan gøre for dig selv.
Måske skal du fortælle om det til nogen?
Du fortæller ikke noget om, om din mand kender til dette problem. Jeg forestiller mig, at han ikke gør. Jeg forestiller mig, at det er noget, som du har holdt for dig selv, fordi det måske kunne opfattes som en trussel i jeres ægteskab (hvilket det måske også er/kunne være). En del af din udfrielse kunne godt bestå i, at du får fortalt din mand om dit problem.
Jeg mener ikke, at det er noget, som du bare uden videre skal kaste dig ud i. Det jeg tænker på er, at det godt kunne være en del af det arbejde, der ligger forude, hvis du får kontakt til en terapeut. Hvis vi føler os fastlåste i vores liv, på den ene eller anden måde, kan det, at det er en hemmelighed, være med til at fastholde os. Derfor er det vigtigt, at denne tavshed bliver brudt. Hvornår det rette tidspunkt er for det, kan jeg ikke sige. Det, tænker jeg, skal ske i samråd med din terapeut.
Det er måske ikke nødvendigvis din mand, der skal kende til det. Det kan også være en anden person, som står dig nær og som du kan være fortrolig med.
Prioriter at få noget gjort ved det
Jeg ved, at prisen for at gå i terapi er afskrækkende for nogle. Jeg vil opmuntre dig til at tage dig selv og din familie alvorlig og gøre det, uanset at det kan være en umiddelbar belastning for jeres økonomi. Jeg vil ønske for dig, at du må få den fornødne hjælp, så du kan slippe ud af denne binding, som du oplever i dit liv.
De bedste hilsner fra Benny