Frustrerende at kæreste ikke vil have sex - hvad gør jeg?
Hej AdamogEva.
Jeg er er en 17 årig dreng, som i øjeblikket er udvekslingstudent i USA, og jeg har mødt en fantastisk pige fra Portugal, som også er 17 og udvekslingsstudent. Vi har været sammen i omkring 2-3 måneder, og vi har det godt sammen. Når vi er sammen, er der utrolig meget seksuel spænding mellem os, og jeg har virkelig lyst til hende, men hun vil ikke have sex. Jeg ved, at hun også har lyst til mig, så jeg spurgte hende, hvorfor hun ikke ville have sex, når hun tydeligvis gerne vil have mig. Hun sagde, at hun havde lovet sig selv, at hun ikke ville have sex med nogen, mens hun var i USA. Vi kan virkeligt godt lide hinanden, og vi har også planer om at besøge hinanden, efter vi kommer hjem, i sommerferien.
Efter hun sagde, at hun havde lovet sig selv ikke at have sex, har hun hentydet til, at der ville være masser af det, når vi nu skulle besøge hindanden i Europa.
Jeg har bare svært ved at forstå, hvad forskellen er på at gøre det, mens vi er her (hvor vi har langt mere tid sammen, end når vi kommer hjem) og at vente, til vi ikke er i USA mere.
Det virker, som om hun gerne vil, og hun lægger hele tiden op til det ved at gnide sin krop op ad min og lave sex bevægelser med tøj på. Men hun har lovet sig selv det, og det er det eneste, der holder hende tilbage, selvom hun gerne vil.
For at være helt ærlig frustrerer det mig rigtig meget.
Hilsen
J, 17 år

SVAR:
Kære J
Tak for dit spørgsmål.
Respektér et nej
Jeg kan høre, du er frustreret, men det er meget vigtigt, at du alligevel respekterer din kærestes nej. Før det første har hun til enhver tid ret til det. Det er hendes krop. For det andet har hun tydeligvis taget en beslutningen hjemmefra, som handler om at passe på sig selv. Hun har sikkert overvejet det nøje. Måske ved hun med sig selv, at det vil være vanskeligt i fremtiden at fastholde et forhold til en, som hun møder på udveksling. Derfor vil hun måske beskytte sig selv mod at involvere sig og være så tæt på et andet menneske, som måske om et år glider helt ud af hendes liv. Selv om det var noget, hun besluttede sig for, inden hun mødte dig, er det vigtigt, at hun får lov at holde fast i sit løfte til sig selv. Kærlighed sætter et andet menneske fri – ikke det modsatte.
Snak om de signaler, I sender
Men jeg synes også, at du skal fortælle hende, hvordan du opfatter de signaler, hun sender, og at det gør det svært for dig at være i. Tal åbent om, at du føler, at hun lægger op til mere, men lad være med at argumentere og overbevise. Nøjes med at fortælle, hvordan du har det med de signaler, hun sender. Vent på hendes svar. Det kan jo også være, at du sender nogle signaler, som hun har brug for at fortælle dig om.
Snak om, hvor jeres grænse skal gå
Det kan være, I kommer frem til, at I skal ændre den måde, I er sammen på. Måske skal I ikke bruge så meget tid på at kæle og kysse? - Det sætter tydeligvis jer begge under et pres. Tal sammen om, hvordan I vil gribe det an, så I ikke ender med at blive frustrerede begge to. Her er et par artikler og svar, som måske kan hjælpe jer i gang. Husk hele tiden i jeres snak at respektere hendes standpunkter, og lad være med at prøve at overtale hende.
Pas godt på dit sexliv
Hvordan klarer vi at vente med sex?
Værd at vente på
Lav andre sjove ting sammen
Der er mange andre muligheder for at have et rigtig godt kæresteforhold uden at være så tæt på hinanden fysisk. I lærer også mange spændende ting om hinanden ved at se hinanden i forskellige situationer. Vær kreative og udforsk hinandens interesser og måder at være på i mange forskellige situationer. I er på en rejse, hvor I undersøger, om I passer sammen – på alle områder, ikke kun det seksuelle (det skal I nok finde ud af, når den tid kommer…).
Hvor går din egen grænse?
Jeg lyst til her til sidst at udfordre dig på, om du på samme måde som din kæreste har overvejet, hvor din grænse går? Har du det fint med at være så intim sammen med en, som du har mødt på udveksling – med muligheden for at jeres forhold går over, når I flytter hver til sit igen? Jeg ved godt, at lige nu føles det slet ikke som en mulighed – men hvis du er realistisk et øjeblik – så tror jeg godt, du ved, at det bliver en stor udfordring at være kærester med flere tusind kilometers afstand. Jeg håber, at du også passer godt på dig selv og ikke kun din kæreste.
Venlig hilsen Benjamin
Benjamin Hougaard
Skrevet af:
Benjamin Hougaard
lærer, landsleder i IM-musik
adamogeva.dk