Hvad gør jeg for at vise, at jeg elsker ham?
Hej. Jeg er en pige på 16 år. Jeg har haft noget kørende med en dreng i ca et halvt år og vi kommer nu sammen. Vi har været sammen i lidt over 1 måned, og jeg elsker ham virkelig højere end noget andet.
I dag skrev han til mig, at han ikke følte, at jeg elsker ham? Og han kan ikke forklare hvorfor? Hvad gør jeg? Jeg elsker ham mere end noget andet og vil ikke miste ham. Jeg har spurgt, om han ikke elsker mig mere, men jo det gør han virkelig. Jeg gør virkelig alt for at vise, at jeg elsker ham, og vi kysser, krammer, holder om hinanden, snakker osv.
Hvad gør jeg for at vise, at jeg elsker ham? :(
Anonym

SVAR:
Kære anonym
Det er rigtig dejligt for dig, at du er forelsket og gennem de næste linjer, vil jeg prøve at forholde mig til dit spørgsmål.
At være forelsket
At være forelsket er en rigtig dejlig følelse. Ja, der findes vel næsten ikke den følelse, der kan sammenlignes med det at være forelsket.
Det findes der en rigtig god artikel om her på hjemmesiden og den vil jeg anbefale dig at læse. Den hedder: Forelsket – en fantastisk følelse
At lære hinanden at kende
Du skriver, at din kæreste og dig har kommet sammen i lidt over en måned. Når I begynder at komme sammen, skal I jo først til at lære hinanden at kende. I har godt nok haft noget kørende i ca et halvt år, men det er jo ikke ensbetydende med, at I kender hinanden.
Det er denne fase, I er i nu – I er ved at lære hinanden at kende. At lære hinanden at kende tager tid, det kommer ikke lige fra den ene dag til den anden.
Det er fint, I kysser, krammer, holder om hinanden, snakker osv, som du skriver. Det er jo en måde, I viser overfor hinanden på, at I elsker hinanden.
Snak sammen
Når din kæreste ikke kan forklare, hvorfor han ikke føler, du elsker ham, så prøv at snakke lidt med ham om, hvad han forstår ved det at elske og hvad han forventer af et kæresteforhold
Ofte er det ikke det samme, vi forstår ved at elske og derfor kan det være godt at snakke om det. At elske kan opfattes forskelligt af piger og drenge.
Udover at I fysisk viser hinanden, at I elsker hinanden, er det også rigtig godt at snakke meget sammen. Ved at snakke sammen lærer I mange nye ting om hinanden og udvider jeres kendskab til hinanden.
I kan f.eks. snakke sammen på den måde, at I stiller spørgsmål til hinanden, f.eks. om hvad I godt kan lide at lave, hvordan har jeres barndom været, hvordan var jeres bedste ferie, osv, osv. På den måde øver I jer i at sætte ord på følelser og det er jo det, du efterlyser hos din kæreste. Når du overfor ham sætter ord på dine følelser, er du en model for ham og på den måde, tror jeg også, han vil blive bedre i stand til at sætte ord på sine følelser.
Det er en rigtig god måde at få mere kendskab til hinanden på. Det kan også være, I kan gå til noget sammen, sport eller en anden fritidsaktivitet, så I også får nogen fælles oplevelser sammen.
Det kan jo også være din kæreste ikke før har oplevet at blive elsket og derfor selv lige skal finde ud af, hvad det er og hvordan det føles at blive elsket.
Der findes mange gode artikler her på hjemmesiden, som jeg tænker I kunne surfe lidt rundt på sammen og tage en snak ud fra det. Måske kan I genkende nogle af tingene hos jer selv og derfra komme videre i den proces, som det er at lære et andet menneske at kende.
Læs f. eks:
Kærlighed i praksis
Hvad er jeg værd?
At være kærester
Jeg tænker også, jeg vil sige til dig, at udover I tilbringer tid sammen og lærer hinanden bedre at kende, så er det også rigtig vigtigt, at I fortsat er sammen med jeres venner. Både det, at I er sammen med venner hver for sig og at I sammen tilbringer tid med venner. Det er ikke godt at isolere sig, når man bliver kærester. Sammen med andre lærer I også hinanden bedre at kende.
I kan evt. også læse mere her:
Et svar til et par, hvor den ene er mere forelsket end den anden:
Bange for at miste følelserne for min kæreste - hvad gør jeg?
Et svar om de forskellige former for kærlighed, man kan opleve i et forhold:
Hvorfor kan jeg ikke mærke, at jeg elsker min kæreste?
Et svar om forskellen på forelskelse og kærlighed og om hvorfor, det kan være svært at vise kærlighed og svært at mærke sig elsket:
Hvorfor mister jeg så hurtigt gnisten?
Jeg håber det bedste for dig og ønsker dig en god fremtid.
Kærlig hilsen
Lisbeth Vestergaard
Skrevet af:
Lisbeth Vestergaard
Familieterapeut
adamogeva.dk
adamogeva.dk bruger cookies. Læs mere OK