Hvad er godt at gøre, når man har menstruation?
Jeg har haft menstruation i snart et år nu. Men jeg er bare ikke den bedste, der ved alt om det. Jeg kunne godt tænke mig at få svar på, hvad jeg skal gøre, når jeg har menstruation. Altså hvordan jeg sidder, osv. For hvis jeg sidder for meget på numsen presser jeg for min mave, og det gør det bare hele værre! Hvad skal jeg gøre?
- Noora, 14 år

SVAR:
Kære Noora
Jeg kan høre på dig, at din begyndelse med at have mestruationer er svær - sådan er det med nye ting, ofte er begyndelsen svær. Det er helt forståeligt og naturligt. Du skal lære at leve med, at der nu kommer blødninger ca. en gang pr. måned og den omvæltning kan godt tage noget tid at vænne sig til.
Du skriver, at du ikke ved så meget om det. Så jeg vil fortælle dig nogle af de ting, jeg tænker er vigtigt for dig at vide. Måske ved du det i forvejen. Jeg vil bare sikre mig, at du også får styr på denne viden.
Godt at kende sin krop og rytme
Hver kvinde må lære sin menstruationscyklus at kende. I starten, når menstruationen begynder, kommer blødningerne ofte uregelmæssigt. I løbet af 6-18 mdr bliver blødningerne som regel regelmæssige, dvs. de kommer med et bestemt antal dage i mellem. Det mest almindelige er 28-30 dage mellem den 1. blødningsdag. Dog er alt mellem 21 og 35 dage helt naturligt.
Det er meget forskelligt, hvor mange dage man bløder, oftest er det 4-6 dage. Man bløder som regel kraftigst de første dage og så stilner det af og slutter.
Gode råd
Du spørger, hvad du skal gøre, når du har menstruation? Jeg opfatter spørgsmålet sådan, at du spørger om nogle konkrete og praktiske råd, så det er sådan jeg svarer på spørgsmålet. Hvis det er helt galt, er du meget velkommen til at spørge igen.
De dage, hvor du bløder, skal du bruge hygiejnebind eller tampon. Det har du nok allerede fundet ud af. Vær opmærksom på, at hvis du bruger tamponer, så skal de skiftes hver 3.-4. time. Sørg derfor at have ekstra med, når du har en lang dag i skolen.
Jeg vil foreslå, at du ved hvert bind/tampon-skift vasker dig med vand omkring skedeåbningen. IKKE sæbe, det ødelægger "bakterie-miljøet" i skeden, som altså skal være der.
Mange unge kvinder har ret kraftige smerter nederst i maven og i lænden i de første år med menstruationer. Hvis du har det, kan du tage smertestillende medicin fra håndkøb, enten paracetamol eller Ipren, spørg på apoteket eller spørg din mor eller din læge.
Det er en god ide at være fysisk aktiv i forbindelse med menstruationen - især hvis der er smerter. Det afhjælpes godt af fx. en gåtur el. cykeltur.
Det at sidde og smerter
Du skriver, at du har svært ved at sidde ned, så presses din mave sammen og du får det værre. Ud fra den oplysning antager jeg, at du er en af de mange unge piger, der har disse menstruationssmerter. De er ikke farlige, og du kan ikke gøre nogen skade ved at sidde længe på en måde. Men det kan være rart at skifte stilling en gang i mellem og måske komme op at gå lidt rundt. Måske er det i skoletimerne, du mest har problemet? Måske kan du sidde på en pude?
Jeg vil råde dig til at tage noget smertestillende medicin, som beskrevet ovenfor. Min erfaring er, at det kan være svært at klare nogle af blødningsdagene uden smertestillende, især i de første år med menstruationer.
Smerterne skyldes at livmoderen trækker sig sammen, for at presse blodet ud.
Tal med en voksen
Det vil være en god ide at tage din mor eller en anden voksen kvinde, du har tillid til, med på råd før du starter på det smertestillende. Der skal lige være helt styr på den dosis, du skal have. Det kan også være en lettelse for dig at vide, at der er en til at hjælpe og støtte dig i alt det nye med menstruationerne. Det er også rart, at der er en der ved, at du har ondt. Så sørg for at tal med nogen om det.
Jeg håber du kan bruge mit svar og at jeg har forstået dit spørgsmål rigtigt. Du er meget velkommen til at skrive igen, hvis du har flere spørgsmål omkring menstruation.
Du kan læse andre svar, som handler om det at have menstruation:
Bløder voldsomt og har smerter - kan I hjælpe mig?
Hvad gør man, når man bader - og har menstruation?
Hvordan klarer jeg svømmehallen, når jeg har menstruation?
Hvordan takle menstruation ved overnatning på skolen?
Venlig hilsen Linda Møller
Linda Møller
Skrevet af:
Linda Møller
Læge
adamogeva.dk