Hvad er det for en “flap”, der hindrer samleje?

Vis spørgsmål

Hej. Jeg er en pige på 13 år, som har et spørgsmål. Nogen vil nok synes, at det er tidligt, men her for et par uger siden prøvede min kæreste og jeg at have sex, men det var der, jeg så problemet.

Vi brugte lang tid på forspil og på at kysse og røre hinanden, men da han prøvede at komme ind i mig, gik det galt. Det var, som om der var en lille flap i vejen. Jeg har aldrig set andre piger have sådan en. Jeg var våd og var kommet, da min kæreste gav mig finger, men den der flap gjorde, at han ikke kunne komme ind. Jeg har tidligere prøvet at komme op, men der har jeg ikke kunnet komme op!

Jeg har haft seksualundervisning og har set billeder af en pige dernede, og jeg ligner slet ikke det på billederne; det er den der faktisk ret store “flap” som er anderledes ...

Hvad er det for en flap?

Hilsen M, 13 år

SVAR:

Hej M

Tak for din mail. Den “flap”, du beskriver, må være din kønskrans (eller jomfruhinde, som det hed før i tiden). Hos nogle piger er kønskransen tykkere og har sværere ved at revne.

Vi ser alle forskellige ud

Du skriver, at du ikke ligner det på billederne. Kvinders kønsdele er overordnet set ens, altså det er de samme “dele”, men måden de ser ud på kan variere, ligesom vores udseende er forskelligt. Der er altså ikke en bestemt måde, det skal se ud på.

Sex værd at vente på

Du skriver selv, at du er ung, og at nogle vil mene, det er for tidligt med sex. Det er rigtigt, du er kun 13 år. Måske vil din krop om nogle år, når du er fuldt udvokset, være mere parat til sex. I mellemtiden kan I nyde hinanden med kys og kram.

Læs mere i artiklen: Værd at vente på.

Læs også svaret  til en anden pige på 13: Er sex ok når jeg er 14?

Du kan blive undersøgt hos lægen

Hvis du er bange for, at du er anderledes, kan du eventuelt få din læge til at lave en gynækologisk undersøgelse. Hvis din kønskrans er meget tyk, kan det være, du skal til en gynækolog for at få den åbnet. Det er et meget lille indgreb. Jeg er dog ikke sikker på, at man vil lave sådan et indgreb, før du er fyldt 15 år og lovmæssigt gammel nok til at have sex.

Håber det var svar på dit spørgsmål.
Til sidst vil jeg minde dig om vigtigheden af at bruge kondom, hvis du vælger at fortsætte med at have sex. Det beskytter dig mod både graviditet og kønssygdomme.

Med venlig hilsen
Signe Engholt Andersen