Hvad er der galt, når jeg ikke får min menstruation som 16 årig?
hej.. jeg er en pige på 16 år, og jeg har ikke fået min menstruation endnu. jeg er bange for at den ikke kommer.
jeg har hørt at hvis man har for mange mandlige homoner får man adrig sin menstruation.
jeg har også hørt at man skal have udflåd i et stykke tid før man kan få sin mentruation, jeg har nu haft det i længere tid, og nogen gange lugter det rigtigt meget, og jeg er derfor bange for at der er noget galt.
Den forvirrede

SVAR:
Kære Forvirrede
Det er ikke unormalt, at piger først får deres menstruation efter, de er blevet 16 år, men de fleste får det mellem 11-15 år. Du skriver ikke noget om din øvrige kønsudvikling. Er dine bryster begyndt at vokse? Har du fået kønsbehåring?
1. Har du bryster og kønsbehåring, vil jeg ikke være så bekymret og du skal se tiden lidt an. Hvis du fortsat ikke har menstruation omkring 17 års alderen, så lad din læge undersøge dig. Lægen kan tage blodprøver for at se, hvordan det står til med dine kønshormoner. Det er helt rigtigt, at der er forskellige sygdomme, som kan hindre at menstruationen kommer bl.a., at man har for meget af det mandlige kønshormon/ for lidt at det kvindelige, men dette vil en blodprøve afsløre.
2. Hvis du ikke har begyndende brystudvikling/kønsbehåring, synes jeg du skal kontakte din læge for at blive undersøgt nærmere. Og få taget blodprøverne nu. Din læge vil med stor sandsynlighed udover at tjekke kønshormoner også tjekke stofskiftet.
Men hvad med din mor? Ligner hun dig med højde, vægt og udvikling? Har du snakket med hende, om hvordan hendes udvikling var – måske ligner du bare hende!
Jeg vil anbefale dig også at læse følgende svar:
Hvornår får jeg min menstruation?
Hvad stiller jeg op med min manglende udvikling?
Du skriver til sidst i dit spørgsmål, om det er almindeligt at menstruationen starter med udflåd og dertil vil jeg svare, at det er meget forskelligt, hvordan den første menstruation starter. Men du vil ikke være i tvivl, når den første blødning kommer. Ildelugtende udflåd kan være tegn på infektion, derfor, hvis du fortsat har ildelugtende udflåd, skal du få din læge til at undersøge dig.
Håber du kan bruge mit svar, ellers er du velkommen til at skrive tilbage.
Kærlig hilsen
Else
Else Dalsgaard Iversen
Skrevet af:
Else Dalsgaard Iversen
Læge
adamogeva.dk
adamogeva.dk bruger cookies. Læs mere OK