Hvad betyder mine drømme?

Vis spørgsmål

Jeg har engang drømt om, at jeg blev gift, hvor jeg var ulykkelig. Og en anden gang drømte jeg to nætter i træk om en fyr, jeg hader, som knuste mit hjerte.

Hvad betyder mine drømme??

Pige, 17 år

SVAR:

Tak for din henvendelse!

Jeg kan ikke sige dig, hvad dine drømme betyder. Men jeg vil alligevel gerne kommentere på det, du skriver.

Drømme er ikke som selvopfyldende profetier

Måske kender du sigemåden ”selvopfyldende profetier”. Bag sigemåden ligger den tankegang, at man f.eks. kan tænke på og tale så tilstrækkelig meget om en ting, som man håber på vil ske – eller håber på ikke vil ske, - så at det faktisk sker.

Selv om drømme kan opleves meget stærke og medrivende, så er det ikke sådan, at det vore drømme forudsiger noget om også er, hvad der vil ske i fremtiden. Den magt har drømmene ikke. Det, tænker jeg, er vigtigt for dig at vide.

Dine drømme er dine

Samtidig er dine drømme dine! Det er dig, der har drømt dem, og de fortæller noget om dine tanker og din angst.

Nogle gange kan vi godt genkende nogle af de tanker og følelser, som vore drømme vækker i os. Andre gange bliver vi overrasket over de tanker og følelser, som vore drømme vækker, fordi vi ikke er os dem bevidste.

Dine drømme er netop dine drømme, og derfor fortæller de dig noget om, hvad der rører sig i dig.

Tanker om dine drømme

Du skriver, at du engang har drømt, at du blev gift, og var ulykkelig, og at du en anden gang, to nætter i træk drømte om, at en fyr, som du hader, knuste dit hjerte.

Begge dine drømme handler om, at én, som du er tæt knyttet til og har gjort dig afhængig af, gør dig meget ondt. Begge dele gælder nemlig for den, du gifter dig med og for den, du hader!

Har du tidligere i dit liv oplevet, at en, som du var tæt knyttet til og som du var afhængig af, har gjort dig ondt eller har svigtet dig?

Den ene af dine drømme handlede om en, som du hader og som knuste dit hjerte.

Desværre kan vi ikke sikre os imod, at andre mennesker kan knuse vore hjerter. Både dem vi hader og dem vi holder af, eller dem vi på anden måde er knyttet til og er afhængige af. Det er et vilkår, vi må leve vore liv under.

Den anden drøm handlede om, at du blev gift og var ulykkelig.

Som sagt, betyder din drøm ikke, at det vil ske for dig. Derimod kunne din drøm godt betyde, at du bærer på en angst for, at du vil komme til at binde dig til et menneske, som det ikke er godt for dig, at være knyttet tæt til.

Jeg ved ikke, om du har en kæreste eller om du engang får en. Én vigtig grund til, at det ikke er en god ide, at gifte sig dagen efter man er blevet kærester er, at kæreste-tiden netop også er en afklaringstid. Hvis du har en kæreste eller en dag får en, så brug også kæreste-tiden til at ”mærke efter”. Har du tillid til ham? Er du tryg ved ham? Hvad gør det ved dig, at være sammen med ham?

Hvad betyder dine drømme for dig?

Dybest set, så er det dig selv, som bedst ved, hvad dine drømme betyder. Derfor kan det måske være gavnligt og afklarende for dig, at bruge noget tid på at overveje følgende to spørgsmål. Hvad er dit eget bud på, hvad dine to drømme betyder? Hvilken betydning har det for dig, at du har drømt de her to drømme?

Vore drømme har den betydning for os, som vi selv tillægger dem.

Venlig hilsen

Flemming Harpøth Møller, præst og psykoterapeut