Hun ser rigtig sød ud – hvordan tager jeg næste skridt?
I øjeblikket går jeg på højskole og det sker jo, at man får øje på en pige, som man synes ser meget sød ud. Men hvordan takler man så lige dette?
Hvor de andre er på hjemmebane, er jeg desværre på udebane mht. at score, for jeg ved simpelthen ikke, hvad mit næste skridt skal være for at komme i kontakt med denne pige, eller for den sags skyld, være mere social med hende.
For vi har lavet noget socialt sammen her på højskolen, såsom hektisk sport, adskillige brætspil og almen undervisning.
Jeg læste en anden post, der lignede tilsvarende det problem, jeg sidder med nu og jeres svar var, at man skal tage et skridt ad gangen. Jovist, men hvad skal mit næste skridt så være?
Jeg håber I kan hjælpe mig
Den usikre, 21 år

SVAR:
Kære dig!
Skønt for dig at opleve, at der er en pige, du synes, ser rigtig sød ud. Når det sker, er det helt naturligt, at man slet ikke kan vente med at lære hende bedre at kende. Alle sejl bliver sat i håb om at gøre pigen interesseret i mig, så hun tænker: Wauh!! – sikke da en skøn fyr! Men så enkelt er det jo desværre ikke, som du også giver udtryk for.
Når jeg nu føler mig på udebane
Du skriver, at du føler dig på udebane mht. til at score. Hvad det lige er, du mener med det, er svært for mig at gennemskue. Men for de fleste tror jeg egentlig, det er meget naturligt, at når en pige kommer tæt på en, opstår der også en usikkerhed, fordi der jo midt i den fase opstår en stor trang til, at det må lykkes at score pigen, og det også gerne må gå stærkt.
Alle, som oplever denne forelskelse, oplever ligesom dig at blive usikker på sig selv, usikker på om den anden har de samme følelser som en selv og usikker på, hvordan jeg nu får vist hende, at jeg gerne vil lære hende bedre at kende, uden at jeg skræmmer hende væk fra mig.
De, som er på hjemmebane, har masser af selvtillid
Og så er der andre, som bare har masser af selvtillid, og som tænker: Jeg har intet at miste, men alt at vinde, og dermed går de lige til pigen med det samme.
Disse personer, kan ofte være dem, vi spejler os i, fordi vi bare synes, de har alt det, som vi andre kan savne. Men det kan i nogle tilfælde også være dem, som har haft flest kærester, men aldrig har haft tid til at udforske deres eget følelsesliv, fordi det bare handlet om at score.
Også fordele ved ikke at være så hurtig
Når jeg siger at udforske sit følelsesliv, mener jeg, at når en sådan fascination opstår, at man synes, en pige ser sød ud, er det jo først og fremmest et udslag af nogle betragtninger, som man har gjort sig i forhold til pigen. Det kan være en fascination af hendes udseende, hendes smil, hendes latter og måske også hendes måde at takle en klassediskussion på. Jeg mener ikke, man skal stoppe der, for det er ikke nok at bygge videre på. Men i den fase er det vigtigt, at du også mærker efter, hvordan du selv føler undervejs. Fascinationen kan jo også være trangen til at være ligesom hende, både i væremåde og popularitet, eller der kan opstå en drøm om, at hvis jeg bliver kæreste med ham eller hende, så opnår jeg også en vis popularitet. Sådan behøver det jo ikke at være. Og i dit tilfælde, synes jeg jo bare, du skal gå skridtene videre, for det er den eneste måde, at du får afklaret disse ting på.
Du skriver ikke noget, om du fornemmer nogle tegn fra pigen, på at hun er interesseret i dig. Og det kan betyde flere ting, fx at hun selv er meget genert og derfor ikke er typen, som selv tager det første initiativ.
Det kan også være, du slet ikke selv har vist andet tegn, end at du deltager i de samme sociale aktiviteter som hende. Det er jo ikke sikkert, du der har vist nogle former for interesse, mere end de andre har gjort, og derfor er hun uvidende om dine følelser for hende.
Første skridt – hop ud i det!
Måske er det ikke det svar, du forventer at få, som jeg nu vil give dig. Men jeg vil foreslå dig ret hurtigt at fortælle pigen, at du har et godt øje til hende, og at du egentlig godt kunne tænke dig at lære hende bedre at kende. Det kunne være i form af et brev.
Du skriver, at du ikke føler dig på hjemmebane, og det kan være fordi, du er meget genert. Hvis du skriver et brev, kan du som sagt fortælle hende, at du synes, hun er sød, og at du godt kunne tænke dig at lære hende bedre at kende. Forklar hende, at du ikke spørger til, om I skal være kærester, men at du bare godt kunne tænke dig et venskab med hende. Jeg synes, du skal skrive til hende, hvad det er, du godt kan lide ved hende. Og skriv også, hvordan du synes, det er svært at komme i kontakt med hende, fordi din generthed gør (hvis det er generthed – det fremgår ikke af spørgsmålet), at du ikke har den frimodighed, som du synes, andre mænd i din alder har. I brevet kan du jo skrive, at du ønsker fuld diskretion, og at du gerne vil høre, hvad hun tænker, når hun har læst brevet. Der er jo ikke så meget at miste, og i stedet bliver du hurtigt afklaret, om hun har de samme tanker om og følelser for dig.
For nogle vil det at skrive et brev ikke føles naturligt, fordi det ikke passer til deres natur, og de vil opleve, at det er for anmassende. Desuden kan der også ske det, at pigen hurtigt trækker sig tilbage, fordi hun er blevet forskrækket over dine følelser for hende, og hun har måske slet ikke selv tænkt på dig som en, hun kunne blive forelsket i.
Hvis du ikke helt er der, hvor du er parat til at sige tingene så direkte, så kunne du også vælge at sætte dig det delmål at opbygge et venskab med pigen
Eller sats på venskabet som første delmål
Du kan også forsøge at være noget mere sammen med hende socialt, da det jo stadigvæk er på begynderstadiet. Måske du kunne sætte dig ved det samme bord som hende ved måltiderne. Sætte dig ned og samtale med hende om noget, som du tror, I kunne have fælles interesse i. Prøv at vise hende oprigtig interesse ved at lytte og spørge interesseret til hende. Jeg kom lige i tanke om, at når det nu er på en højskole, så er hun måske optaget af noget kreativt, sport eller musik, så måske kunne du ”fange” hende i et af disse øjeblikke, hvor det også kan være, hun opholder sig alene, og så er der en god anledning til at forstyrre hende lidt.
Gør det, som du synes, du er bedst til.
Når du så synes, at du er nået et skridt nærmere til hende; du er begyndt at snakke noget mere med hende, og du synes, hun også viser en form for interesse, kunne du jo spørge hende, om hun kunne tænke sig at gå en tur med dig eller gå på café eller hvad der nu er af muligheder i nærheden af højskolen.
Nyd dit højskoleophold
Om disse skridt ender med noget godt, er svært for mig at vide. Jeg har dog lyst til at skrive til dig, at du også skal huske at nyde livet på højskolen.
Sommetider kan disse fascinationer/forelskelser trække i langdrag, fordi der ikke rigtig sker noget, og for nogle (nok særligt hos piger) kan det fylde rigtig meget følelsesmæssigt, hvilket gør, at det kan blive hårdt ind imellem, fordi hun eller han hele tiden er i ens tanker, og i nogle tilfælde kan man ”set i bagklogskabens lys” ærgre sig over, at man brugte så meget krudt på det, mens man gik på højskolen, særligt hvis ikke det kom videre end til at kigge efter pigen/drengen. Det kan jo tale for, at det er bedre at hoppe ud i det og få en hurtig afklaring.
Jeg vil ønske dig alt muligt lykke og held med denne pige – og godt højskoleophold!
Hilsen Brita
Brita Bach Pedersen
Skrevet af:
Brita Bach Pedersen
diakon
adamogeva.dk