Hun sårer mig – kan vi igen blive venner?
Hey, jeg mødte denne her vidunderlige pige i byen i april 2015. Jeg havde en rigtig god samtale med hende, og det virkede til, at vi kom godt ud af det. Efter to måneders tid skrev vi lidt sammen og opbyggede et rigtig godt venskab. På daværende tidspunkt havde hun en kæreste, som hun havde været sammen med i 4 år hvilket jeg havde fuld respekt for.
Vi begyndte at ses meget og snapchatte en del. Vi havde det rigtig sjovt sammen og hyggede og snakkede, uden der egentlig var noget seksuelt på spil.
Det blev ved og ved, og vores venskab voksede til at blive rigtig gode venner, hvor vi begynder at dele flere ting sammen.
I februar i år mødes vi, hvor hun fortæller, at hendes kæreste havde slået op med hende; på det tidspunkt virkede hun ikke så såret, som man kunne forvente. Efter en lille uge uden kommunikation begynder hun at bombardere mig med flere og flere snapchats; hun begynder at vise en lille interesse i mig (troede jeg). Vi mødtes tre gange i vinterferien, og det hele så ud, som om at hun ville mere med mig.
Men lige pludselig tog det en forkert drejning, jeg begyndte at skrive til hende, og hun begyndte at være passiv, skrive korte beskeder og virke totalt uinteresseret. Vi mødes så et par uger efter, og det hele virker lidt anderledes igen, hvor hun virker interesseret i mig. Vi begynder så at skrive lidt sammen igen. En uge efter møder jeg hende spontant i byen, hvor hun holder lidt afstand til mig. Jeg føler mig skuffet og spørger hende, om hun havde en interesse i mig. Hun svarede nej, og at hun ikke følte sig klar til et forhold, hvilket jeg også havde forståelse for, men alligevel følte mig lidt såret.
I løbet af sommerferien virker hun tøvende og svarer sent på mine beskeder; det var som om hun slet ikke ville snakke eller mødes med mig. På et tidspunkt sagde hun, at hun ikke var interesseret i mig, men at hun vildt godt vil være venner med mig ...
Der er nu gået et stykke tid, og vi har hverken snakket sammen eller skrevet sammen. Vi har aftalt, at vi bare skal være venner, og så holder hun afstand til mig igen og igen ... Jeg er virkelig såret og ked af det, og det hele føles som en misforståelse imellem os, og jeg føler virkelig ikke, at jeg har fortjent denne behandling.
Mit spørgsmål er, hvordan vores venskab kan vende tilbage? Er der muligheder? For det hele virker som en karruseltur for mig.
Mine dage er meget blandet, og jeg prøver hele tiden at se på det positivt, men det er virkelig svært for mig!
Mvh
Den sårede ven, 21 år
(Forkortet af redaktionen)

SVAR:
Kære sårede ven!
Følelsesmæssig rutsjetur
Det lyder, som om du har været udsat for noget af en følelsesmæssig rutsjetur, og at den ikke helt er afsluttet endnu. Som jeg forstår ud fra dit brev, møder du en fantastisk pige i april 2015. I snakker rigtig godt sammen og ses en del. Hun har dog en kæreste, men I formår at være rigtig tætte venner og deler mange ting. I februar 2016 vender jeres forhold efter en ellers rigtig god vinterferie, og hun stopper med at svare på dine beskeder eller svarer kun kort. Så mødes I igen, hvor hun viser interesse, men afviser dig så igen og fortæller, at hun meget gerne vil være venner, men ikke mere end det.
Jeg forstår dit brev sådan, at du gerne vil vide, om det er muligt for jer at få et godt venskab, når hun virker så dobbelt i sit forhold til dig.
Du føler dig såret
Jeg kan sagtens forstå, du føler dig såret. Du fik en mulighed for at få en rigtig god veninde, som du kunne dele sorger og glæder med, og måske kunne forholdet have udviklet sig til et kæresteforhold. Jeg kan forestille mig, det er svært at slippe tanken om hende, når hun engang imellem viser dig lidt interesse, og hendes ord (“Jeg vil gerne være venner med dig”) ikke stemmer overens med det, hun gør (ikke svarer beskeder og virker kold). Hvad skal du tro? Hvad vil hun med dig?
Nærhed kan være svært
Jeg har tidligere arbejdet i en lille psykologklinik i Århus, hvor jeg ofte havde samtaler med unge om venne-/kærestesorger. Her erfarede jeg desværre ofte, at nogle personer har rigtig svært ved at indgå i nære relationer. Det kan komme udtryk, som du beskriver det; at man på den ene side er interesseret, men når en person kommer for tæt på, opleves det ubehageligt, og i stedet for at snakke om det på en god måde, vil personen afvise og trække sig ud af forholdet.
Det er måske lettere for din veninde at afvise dig end at skulle forklare overfor dig – og ikke mindst over for sig selv – at hun ikke kan være i et så intimt forhold, som hun har været med dig. Nogle personer kan endda føle en vis magt ved at kunne styre andres følelser og handlinger, som de gør ved at skiftevis holde folk tæt på og på afstand. Det er ikke sikkert, det er det, der er på spil hos din veninde, men det lyder, som om hun har en usund måde at håndtere sine nære relationer på, og hun føler, du er kommet for tæt på hende.
Hun må tage kontakt
Jeg ser sådan på det, at hvis hun virkelig gerne vil være sammen med dig, vil hun kontakte dig, hvis du stopper med at skrive til hende. Hvis du stopper med at sende snapchats, vil hun snappe dig, og hvis du stopper med at kontakte hende og spørge, om hun vil ses, vil hun spørge dig. Alt det vil hun naturligvis kun gøre, hvis hun ønsker dig tæt på. Af en eller grund, som jeg ikke kan læse ud fra dit brev, ønsker hun åbenbart ikke at være i en nær relation med dig, når hun ikke reagerer på, at du er stoppet med at kontakte hende.
Jeg tror bestemt ikke, du har gjort noget forkert. Måske er hun bange for, at du vil mere end være venner, og derfor er det lettere for hende at holde afstand end at være så tæt på dig.
Lyt til dine følelser
Jeg ville ønske, jeg kunne give dig et rigtig godt råd, som bragte dig din veninde tilbage, da jeg kan fornemme, det er det, du allerhelst vil. Jeg vil dog være ærlig over for dig og sige, at jeg tror, det er bedre for dig at opgive forholdet, da det gør dig ked af det.
Vores følelser er som en finger, der viser os et bestemt sted hen. Er vi kede af det, sure, vrede, angste osv., er det tegn på, at vi ikke skal være der, hvor vi er. Er vi glade, har det sjovt, er godt tilpas, trygge osv. er vi et godt sted. Dine følelser fortæller dig, at du ikke er et godt sted lige nu. Derfor må du ud og finde nye, gode venskaber, der gør dig glad. Hvis din veninde en dag bliver klar til dig, vil hun opsøge dig, og så skal du naturligvis overveje meget nøje, om hun er værd at være sammen med og risikere endnu en hård tid for.
Prøv at flytte fokus
Hvis det føles meget uoverskueligt at lægge din veninde bag dig, er det helt forståeligt. Det er okay at være ked af det, for sorg er netop et tegn på, at du har mistet noget, du holdt af. Det er ikke sikkert, du vil komme til at forstå, hvad der gik galt i jeres forhold, så jeg vil anbefale, at du ikke tænker for meget over, hvad du kunne have gjort anderledes. Forsøg i stedet at lægge jeres tid sammen bag dig og sæt fokus på de gode forhold, du har i dit liv. Der, hvor vi lægger vores fokus, vil vi til sidst også komme hen. Det er lige som at køre bil: Kommer vi til at kigge for længe på træerne ude i siden, vil vi komme til at styre lige ind i dem. En dag vil du sikkert igen finde en fantastisk veninde, hvor forholdet kan udvikle sig sundt og ligeværdigt.
Du er selvfølgelig velkommen til at skrive igen, hvis du har flere spørgsmål eller har brug for mere hjælp til at komme videre.
Med venlig hilsen
Miriam