Hun er vred på mig – hvad gør jeg?
Hej. Har oprigtig talt brug for noget hjælp her. Situationen er den, at jeg mødte denne her kvinde på 37 med 2 børn. Jeg har selv 2 børn fra tidligere kæreste forhold. Efter vi havde skrevet sammen i noget tid, gik det over til telefon. Hun lød meget interesseret. Og vi talte mange timer i telefon. Ja flere gange om dagen, kunne hun ringe til mig.
Det, som jeg blev meget skræmt over, var, at hun efter ca. 3 uger, hvor vi havde talt sammen i telefon, siger til mig, at hun var forelsket i mig og at hun tænker på mig hele tiden. Så tænkte jeg: Ja, men vi har jo ikke mødt hinanden.
Efter vi havde mødtes et par weekender og da vi sidste gang var sammen, spurgte jeg hende, om hun vil mig og om vi skulle forsætte. Ja, svarede hun, hun ville meget gerne se mig igen.
Dagen efter ringede hun til mig og fortalte mig, at jeg skulle vide, at hun var begyndt at skrive med en anden, hvilket jeg ikke forstod meget af, for hun sagde jo dagen forinden, at hun godt ville mig og hun synes, jeg var dejlig og følte sig tryg, når vi var sammen o.s.v.
Efter det kontaktede hun mig igen. At hun var vred på mig. Hvilket jeg ikke forstod meget af. At hun var vred på mig og hende selv, over at hun måske var gravid, fordi hun har nogle symptomer på, at hun var gravid. Hun ville ikke tale med mig, hvilket for mig ellers er meget normalt, at man tager ansvar. Men også for at tale ud om det. Det giver ingen mening, at man er vred på andre, over hvad der er fortid.
Hun har før været vred på mig, pga at jeg har en sådan meget vedplejet krop og hun kunne ikke rigtig forstå, hvorfor at jeg var interesseret i hende, når jeg så veltrænet ud o.s.v.
For mig tyder det meget på, at hun har et lavt selvværd/usikker på sit eget "JEG" Hun har tidligere forklaret mig, at hun er bang for at blive såret/bange for at miste, hvortil jeg fortæller hende: Jamen, når man indgår med en person, hvor der er følelser involveret, er der altid en mulighed for at blive såret.
Jeg ved bare ikke rigtig, hvad jeg skal stille op med hende. For på den ene side vil hun mig godt. Og på den anden side ved hun ikke rigtig. Hun kan rigtig godt li at tale med mig (siger hun). Men hun melder bare ikke rigtig ud. Hun kommer med nogle halve forklaringer. Og render fra sine forklaringer. Hvad gør jeg?
Mig, 37 år

SVAR:
Kære ”Mig”
Tak for dit brev.
Livet er ikke altid lige let og ukompliceret – hvilket du også har beskrevet her i dit brev. Du forsøger at møde denne kvinde med åbenhed og venlighed, og så oplever du vrede, svigt m.m. fra hende.
Angsten for at miste
Jeg tror, du har helt ret i, som du skriver i dit brev, at din veninde har et lavt selvværd / usikkert JEG m.m. Jeg tror, hun søger en bekræftelse hos dig på, at du vil hende, at du elsker hende, at hun kan stole på og du ikke også vil svigte hende.
Umiddelbart tror jeg ikke, hun er vred på dig, måske mere frustreret over jeres evt. forhold, og det giver sig så udslag i en form for vrede, når I har kontakt med hinanden. Det er mine tanker, men for at finde ud af, om det er rigtigt, ville det være godt, at I fik en stille og rolig samtale om dette, så I ved, hvor I har hinanden.
Hvad drømmer du selv om
Du slutter dit brev med at spørge: Hvad gør jeg?
Jeg vil stille dig et modspørgsmål: Hvad ønsker du? Hvad tænker du? Elsker du hende? Er du klar til at indlede et forhold til hende / tage hånd om hende / blive en del af hendes liv, hvor du sammen med hende kan skabe et trygt rum for jer og for jeres 4 børn + evt. et fælles barn?
Disse spørgsmål er vigtige for jeres forhold. Der er ingen tvivl om, at hun søger svar på disse spørgsmål. Du skriver, at hun er bange for at miste og blive såret. Det har hun jo prøvet en gang, og nu kan hun mærke, at hun har varme følelser for dig, og dem har hun brug for at passe på.
Hun har brug for, at du gengælder hendes følelser – er du klar til det? Er det dèt, du ønsker?
I bliver nødt til at få talt sammen
Disse tanker og spørgsmål er rigtig vigtige for jer begge to. Jeg fornemmer ud af dit brev, at det påvirker dig, at hun ikke umiddelbart stoler på dig, så I er egentlig usikre begge to på, hvad der sker og skal ske.
Det bedste råd, jeg kan give dig: Find et tidspunkt, hvor I har fred og ro fra børn, telefoner m.m. og så tag jer god tid til at snakke tingene igennem – om det er dette, I ønsker eller …….
God arbejdslyst!
Ruth Tidemand Nielsen