Hun er 25 - jeg er 19 - er det ok eller forkert?

Vis spørgsmål

Jeg er en fyr på 19 år, der er faldet for en ældre kvinde.. hun siger selv, hun er "ung af sind" og jeg kan få hende til at grine. Hun er 25 år og har et barn på 1 år, hun bor alene i samme by som jeg. Og jeg er begyndt at interessere mig for hende især på grund af hendes personlighed..

Hvordan ville en kvinde på 25 se sådan på situationen?? Ville hun (muligvis) være interesseret eller ligger jeg for langt under 7 års skalaen? Ville hun kunne komme sammen med en på 19, når hun selv er på 25 år??

Pinky, 19 årig

SVAR:

Kære Pinky

Allerførst tak for dit spørgsmål.

Aldersforskellen

Selvom nogen siger, at kærlighed kender ingen alder, så har mange af os alligevel en forestilling om, at kvinden og manden i et forhold skal være ca. lige gamle, og man siger også, at lige børn leger bedst. Blandt voksne par er det dog ikke usædvanligt, at der er flere års aldersforskel – oftest er det manden, der er ældst. Du er endnu i starten af din ungdom og er faldet for en kvinde, der er seks år ældre end dig. De seks år kan synes af meget nu, men aldersforskellen ville sandsynligvis ikke bekymre dig nær så meget, hvis du var 39 og hun 45.

Derfor er det ikke så meget aldersforskellen som din unge alder, der kan bekymre mig. Det skyldes ikke mindst, at kvinden har et barn, som du, hvis I indledte et forhold, vil blive ”en slags far” for. Vil du være parat til det? Du er trods alt kun 19 år.

Som 19-årig gætter jeg på, at du er i gang med en uddannelse, og måske er du ikke engang flyttet hjemmefra endnu. Den 25-årige kvinde derimod virker til at være mere etableret. Hun bor for sig selv og er vant til ikke bare at sørge for sig selv, men også for et barn. Så jeg gætter på, at I på mange måder er i forskellige livsfaser, og det ville være en stor udfordring, hvis I på et tidspunkt skulle indlede et forhold. Ind imellem ville hun måske synes, at dine interesser og venner er barnlige og umodne, mens du måske ind i mellem ville synes, at hun virker lidt gammel og kedelig.

Kvindens syn på dig og aldersforskellen

Om kvinden også er faldet for dig og vil være interesseret i at indlede et forhold, kan jeg ikke sige. Måske ser hun dig bare som en sød ung fyr, det er hyggeligt at snakke med? For selvom hun er ung af sind, og du kan få hende til at grine, er det langt fra sikkert, at hun ser dig som mere end et hyggeligt bekendtskab. Men måske gør hun?

Mit bedste råd til dig er, at du skal vente og se tiden an. Er hun også faldet for dig, vil jeres venskab sikkert lige så stille udvikle sig til et forhold. Og så synes jeg også, du skal overveje, hvor alvorlige dine følelser for kvinden er. Er du blot fascineret og tiltrukket af hende, eller er der virkelig tale om kærlighed? Og er kærligheden så stærk, og er du så moden, at du er parat til at være i et forhold, hvor der også er et barn, der skal tages hensyn til?

Måske kan du få noget ud af at læse denne artikel om: Kærlighed og forelskelse

Og så synes jeg også, du skal prøve at skrive ”aldersforskel” i hjemmesidens søgefelt. Måske kan du få noget ud af at læse de råd, som andre i lignende situationer har fået.

Håber, mit svar og mine spørgsmål til eftertanke giver mening for dig.

Jette