Hjælp – risikerer vi graviditet?
Det her svar er til jer, som er bange for, om I kan være blevet gravide. Vi har desværre ikke mulighed for at reagere så hurtigt på jeres spørgsmål, at I kan bruge os som akut hjælp. Så mange af jer har sikkert allerede fået afklaring på, om I står med en graviditet eller ej.
Alligevel har jeg noget, jeg gerne vil sige til jer, som I kan bruge på den lange bane. Vi får spørgsmålene i 117 varianter, men det fælles for jer er, at I på forskellige måder har overskredet nogle grænser seksuelt og ikke føler jer sikre. Det hører vi fra både piger og drenge.
Jeg er glad for, at det ikke kun er piger, der pludselig mærker ansvaret i de situationer ...
Det her er altså til dig, der har skrevet og fortalt, at du er usikker på, om du nu risikerer en graviditet og dermed en situation, du bestemt ikke synes, du magter.

SVAR:
Det er vigtigt, at du undgår at komme i den situation, hvor du lige pludselig står med en uønsket graviditet. Du har et ansvar for både dig selv og din kæreste. Det er ikke sjovt selv at være bange, og det er ikke sjovt at gøre sin kæreste bange. Det rare, dejlige og trygge, du har med din kæreste, bliver pludselig til angst, skyld og dårlig samvittighed. Det er rigtig ærgerligt for et forhold, hvor I skulle nyde glæden ved hinanden.
Sex – det nye spændende land
Først vil jeg sige, at du skal kende dig selv godt, og du skal vide noget om, hvad din egen seksualitet er, hvordan du kan forvente din krop reagerer, og hvad der sker fysisk i det øjeblik, du begynder på noget seksuelt. Samtidig skal du også vide, hvordan dine følelser vil blive påvirket.
Det seksuelle er som at rejse ind i et land – et fantastisk land – men du er nødt til at vide noget om vilkårene i det land; ellers kan du komme galt afsted. Du kan få så dårlige oplevelser i det land, at du senere får svært ved at slappe af, når du træder ind over dette lands grænser, og du kan miste lysten og evnen til at gå på opdagelse og nyde det.
Vigtige forberedelser
Med andre ord: Du skal ikke begynde at lege med det seksuelle, hvis du ikke har forberedt dig godt. Dårlige seksuelle oplevelser kan være meget ødelæggende for fremtiden – og der er desværre rigtig, rigtig mange, som senere får svært ved at få et godt sexliv til at fungere, fordi der har lagret sig nogle negative følelser sammen med de seksuelle erfaringer. Det kan godt være, nogle vil tænke, at jeg bare vil afskrække jer. Men det er virkeligheden. Derfor skal vi være ærlige overfor hinanden. Sex er langt mere end en hyggelig leg. Sex gør noget ved os på et meget dybt plan, og derfor er det vigtigt, at vi ikke får dårlige oplevelser med sex.
Hvornår sker en befrugtning
Det er godt, du er bevidst om, at der altså følger et ansvar med. Du må tage den oplevelse som en livslektie – og så finde ud af, hvad du kan lære af det. Det er derfor rigtig godt, at du skriver! For du ønsker ikke at lade som ingenting men finde ud af din egen situation.
Først og fremmest skal du søge viden om, hvad der skal til, for at en befrugtning er mulig.
Jeg foreslår, at du går ind i vores leksikon på Befrugtning. Der kan du læse en kort forklaring, og så finder du samtidig en liste med en lang række artikler og svar, som behandler emnet. Fx artiklen Sådan bliver du gravid. Der er stor sandsynlighed for, at du vil finde et svar, som passer lige på din situation.
Du vil fx kunne se, at en “ups-graviditet” ikke er et udtryk for, at sædceller sådan helt overraskende af sig selv finder frem til “målet”. Der skal et rigtigt samleje til, hvor manden får udløsning oppe i kvindens skede, og det skal samtidig ske lige omkring dagene før eller efter ægløsning (hvilket er cirka midt mellem kvindens menstruationer).
Det skal der til for, at en befrugtning kan ske. Måske går der historier om, at nogle er blevet gravide uden rigtigt samleje. Jeg tror, de fleste af den slags historier er fantasi og skræmme-historier. Hvis ikke ville, jomfrufødsler være et alment kendt fænomen. Sådan er det altså ikke.
Du må også læse artiklen om Prævention. Hvis du sammen med din kæreste vælger at have sex, skal I først have talt grundigt om prævention.
Følelser
Men, men ... den viden, du har brug for, handler ikke kun om risikoen for at blive gravid. Det handler i allerhøjeste grad også om, hvordan dine følelser bliver påvirket af sex. Det kan du også læse meget mere om her på AdamogEva.dk, og det synes jeg bestemt, du skal gøre.
Begynd med artiklen Sex og følelser.
Sæt dig et mål
Det kan godt være, du kun er 15 eller måske 18 år og tænker, at det med at blive gift ligger langt ude i fremtiden. Men hvis det er dit ønske en dag at leve i et godt ægteskab med en, du er fuldstændig tryg ved og vil dele dit liv med, så skal du forberede dig allerede nu. Det kommer nemlig ikke af sig selv. Som jeg nævnte ovenfor, kan dårlige seksuelle oplevelser give meget grus i maskineriet senere hen. Mange skuffelser og svigt fra kærester, hvor du har givet ALT af dig selv, rammer også hårdt og kan gøre det svært for dig helt at give dig hen igen – i fuld tryghed.
Derfor giver det rigtig god mening, at du gemmer noget af dig selv til den, du vil dele livet med.
Her på AdamogEva.dk anbefaler vi, at vi helt gemmer sex, til vi har fundet den, vi vil dele livet med. Så bliver rejsen ind i det seksuelle land en fælles opdagelsesrejse. Det kan du stadig vælge, hvis du vil. Du kan lægge de oplevelser, du har gjort, bag dig og sætte dig nogle mål om, hvordan du gerne vil have, dit sexliv fremover skal være.
Du kan hente inspiration til din nye vej ved at læse de her artikler: Vejen til god sexPas godt på dit sexliv og Værd at vente på.
Jeg håber, at du kan bearbejde de oplevelser, du har haft med det seksuelle, og bruge de oplevelser, når du skal sætte dig nogle mål for, hvordan du gerne fremover vil have, at sex skal være for dig.
Håber, det her giver lidt mening for dig. Ellers må du klikke videre rundt på siden eller skrive igen.
Vh Benna
Benna Asmussen Hørlück
Skrevet af:
Benna Asmussen Hørlück
Journalist, tidligere redaktør på AdamogEva.dk
adamogeva.dk
adamogeva.dk bruger cookies. Læs mere OK