Hjælp mig til at lade være med at se porno på nettet!
Hej! Jeg har et meget stort problem! Jeg har i næsten lidt over en måned nu set porno på nettet. Og jeg hader det! Jeg kan ikke lide at se det, men alligevel ser jeg det igen og igen :(
Det sker altid om aftenen, så jeg sover også ekstremt dårligt og ofte for lidt! Hver gang jeg har lukket det hele ned, og prøver på at falde i søvn, bliver jeg skuffet over mig selv og ked af det. Jeg græder mig ofte i søvn, men ingen ved det, for jeg har ingen at snakke med, jeg føler mig så alene.
Jeg er kristen, men jeg vil også gerne kunne kalde mig for kristen, for jeg føler heller ikke, jeg er det, når jeg ser porno. Jeg beder tit til Gud igen og igen, om han vil tilgive mig for mine synder. Deriblandt mener jeg især pornokiggeri, men jeg ved at jeg ikke kan kæmpe imod, jeg prøver og prøver, men jeg er ikke stærk nok! :(
Jeg tør ikke fortælle mine forældre om det, jeg er så bange, og føler at jeg er ved at synke ned i det, hvis du forstår, hvad jeg mener?!
Jeg hørte engang på en bibelcamping om, at man kunne få nogen til at spærre pornosider på ens computer, det ville være rigtig dejligt, hvis det kan lade sig gøre, kan det det?
Og jeg vil bare gerne have hjælp!?
kh pige, 18 år

SVAR:
Hej
Tak for din meget ærlige henvendelse, jeg kan tydeligt læse, at du er frustreret og fortvivlet, fordi du oplever dig fanget i din afhængighed.
Afhængig af porno
Jeg vil gerne fortælle dig, at du ikke er den eneste pige, som oplever at være afhængig af porno, men vi piger er ikke særlig gode til at snakke om det, og har måske et billede af, at piger ikke ser porno. Til det har jeg lyst til at sige, at problemet med at blive afhængig af porno, oplever piger også. Jeg vil ønske, at du har nogen, som du er så tryg ved, at du kan dele dine frustrationer og ensomhed med. Jeg vil gerne opfordre dig til at snakke med nogen om det, og håber for dig, at der er nogen i din nærhed, som du tør hive fat i.
Inden jeg skriver mere, så vil jeg opfordre dig til først at læse Ole Rabjergs svar omkring pornoafhængighed. Så kan du vende tilbage til mit svar, når du har læst det: Kan I hjælpe mig fri af min pornoafhængighed?
Nu har du læst lidt om, hvad der sker rent fysiologisk i din krop og hjerne, når du ser porno, og hvordan du kan komme ud af det.
Gud elsker dig ubetinget
Men jeg har også lidt, jeg gerne vil sige til dig.
Jeg vil gerne, at du skal vide, at Gud elsker dig som sit barn – uanset om du ser porno, hjælper gamle damer over vejen eller tvivler på, om Gud eksisterer.
Gud er allerede barmhjertig og nådig mod dig, det ændrer sig ikke, fordi du ser porno.
Men du har brug for at komme ud af din afhængighed, for ellers bliver porno vigtigere end Gud. Det ødelægger dit billede af sex og kærlighed, din egen krop, og hvordan du skal være et seksuelt menneske.
Synden i vores liv ødelægger ikke Guds relation til dig, men den ødelægger din relation til Gud.
Jeg er glad for, at du bliver ved med at komme til Gud og bede ham om hjælp – men jeg vil gerne udfordrer dig til at gøre noget mere end det.
Vær frimodig - gå til Ham
Når du oplever lysten til at se porno, så fortæl det til Gud.
Fortæl ham, at du igen har lyst, og hvorfor du har lyst til det. På den måde kommer din bøn ikke kun til at handle om, at du skal tage dig sammen, men den kommer også til at blive en samtale med Gud, hvor du er helt ærlig over for ham og dig selv.
Det er faktisk det sidste, jeg er mest optaget af – for Gud ved godt, hvorfor du ser porno. Han ved godt, at vi reagerer fysisk på seksuel tilfredsstillelse, det er jo, sådan han har skabt os.
Men han ved også, hvad du bruger pornoen til.
Oftest bruges porno og onani som en trøst. Vi ønsker at blive tilfredsstillet, fordi vi oplever, vi mangler noget andet - savnet af en kæreste, et lavt selvværd, ensomhed el.lign.
Vi trøster os med en god følelse, når vi er kede af det – nogle bruger også mad i den sammenhæng.
Så snak med Gud og dig selv om, hvordan du har det, når du får lyst til at se porno
En tredje ting, jeg gerne vil fortælle dig, er, at Gud gør dig hellig – Helligånden hjælper dig til at ligne Jesus mere og mere. Det kan godt ske, du ikke oplever det, fordi du kæmper med fristelsen til at se porno. Men sejren ved at være hellig handler ikke altid om, at vi bliver bedre til sejre over synden, men at vi ser, at Jesus har sejret.
Hvis du har mod på, så vil jeg opfordre dig til at læse en bog, der hedder ”Når lysten melder sig – om at tackle seksuelle udfordringer”, den er skrevet af Joshua Harris, og er udgivet af Logos Media.
Jeg synes, det er en rigtig god bog, som viser os noget om, hvordan vi som kristne sammen med Jesus på den gode måde skal tackle vores lyst til sex.
Pornofilter
Jeg har også vedhæftet et link til et filter, du kan installere på din computer. Det skal være den gratis og engelske version. Jeg håber, at du har nogen, du kan spørge til at hjælpe dig, hvis du selv synes, det er helt umuligt.
Du behøver jo ikke at sige, at det er, fordi du ikke selv kan lade være med at se porno, men at du fx gerne vil undgå at komme ind på de sider, når du surfer på nettet.
Access Innovation Netfilter
Download version 2.7 release 13 of (English) Access Proxy (2.7 MB) free version
Jeg ønsker dig al Guds velsignelse, og ønsker at du får frimodighed til at være et Guds barn, uanset hvor godt du lykkes som kristen og menneske.
Kærlig hilsen
Camilla
Camilla Gaarsdahl Bak
Skrevet af:
Camilla Gaarsdahl Bak
undervisende sygeplejerske
adamogeva.dk