Hvad er “korrekt" prævention for en kristen?
Mit problem er heldigvis ikke, at jeg skal giftes – det glæder jeg mig vildt meget til!! Det, jeg (21 år) er spændt på, er at skulle indlede og have et sexliv med min kommende mand (27 år). Jeg glæder mig, men er meget spændt.
Vi skal giftes til sommer. Det er sådan, at jeg er den første af mine kærestes kærester, han ikke har været i seng med, mens jeg aldrig har været i seng med nogen. Vi er begge aktive i IMU og ønsker, at Gud skal være en del af vores forhold – og dermed også vores sexliv. Jeg studerer de næste 3½ år og vil gerne vente med at få børn.
Min kæreste har et ønske om at skulle være fri for at bruge kondom, når vi engang skal i seng sammen, da han synes, det er et forstyrrende element at skulle have det på. Det er et ønske, jeg sagtens kan følge ham i. Men hvad kan jeg så gøre?
Flere har foreslået mig p-piller, men dem har jeg det ikke godt med at tage af to grunde: 1) Jeg synes, det er mange hormoner at putte i kroppen, når jeg aldrig har haft problemer med den, og 2) Man ved vist endnu ikke, hvad det gør ved de børn, man senere får.
Jeg er meget i vildrede med, hvad der er “korrekt" prævention i forhold til Gud, men vil gerne afsøge, hvad jeg kan gøre for at efterkomme min kærestes ønske. Jeg går bestemt ikke ind for abort, så det er vigtigt for mig ikke at bruge fx fortrydelsespiller!
Min kæreste kender til mine tanker og er fuldt forstående for, at jeg ikke bare lover ham at blive fri for det kondom. Vi kan også sagtens snakke om det.
Det fylder en del i mine tanker, selv om der stadig er et halvt år til brylluppet. Jeg prøver at se på det som et halvt år til i ro og mag at finde ud af, hvad jeg skal synes, mene og gøre.
Har I nogle gode råd til, hvad jeg kan bruge til den tid, som gør kondomet arbejdsløst? Jeg synes ikke helt, at jeg finder svar i jeres artikel om prævention. Er ikke ude efter et endegyldigt svar, men prøver at orientere mig i en – for mig – lidt ukendt verden.
Julehilsen fra den forlovede:)

SVAR:
Kære forlovede!
Hjertelig tillykke med det planlagte giftemål. Det er jo en herlig tid nu fyldt af forventning til og spænding om det fremtidige samliv med din mand.
Og som jeg kan læse af dit brev, arbejder I på at være så godt forberedt som muligt til starten af jeres samliv. Det er dejligt, at jeres fortrolighed med hinanden er så stor, at I også kan tale om prævention.
Jeg mener ikke, at man kan tale om “korrekt” prævention i forhold til Gud, men grundlaget for valget må være respekt for livet og dets begyndelse.
Hvor sikre ønsker I at være
Som jeg læser det, har I besluttet at vente med at få børn, indtil du er færdig med din uddannelse om nogle år. Mon I har talt om, hvad der ville ske, hvis I alligevel blev gravide inden den tid? Ville I blive kede af det og føle, at det ødelagde jeres liv, eller ville I glæde jer over det ventede barn, selvom det ikke var planlagt? Det er et spørgsmål, som kan have betydning for valget af prævention, da sikkerheden af præventionen varierer.
Du siger, at du ikke har det godt med at tage p-piller, fordi det er et stof, der kommer ind i kroppen og påvirker nogle processer i kroppen. Det er rigtigt, og derfor kan der være bivirkninger ved brugen. Der er også kvinder, som ikke kan bruge p-piller. (Det kan du få mere information om hos din egen læge). Jeg kunne godt komme med argumenter mod dine grunde, men det finder jeg ikke grund til. Jeg respekterer fuldt ud dit ønske om ikke at bruge p-piller og vel dermed også andre præventionstyper med hormon i (fx hormonstav og minipiller).
Det begrænser dog antallet af præventionsmetoder.
Et muligt valg
Jeg tænker, at det, I kunne bruge, var en kombination af sikre perioder og kondom /pessar i de usikre perioder. På den måde kan din mand undgå at bruge kondom, hver gang I er sammen, men ikke altid undgå at bruge det. Og I begrænser ikke tidsrummet for, hvornår I kan have samleje. (Disse metoder har ikke helt samme sikkerhed som fx hormonpræparater, men siges dog at være 85-90% sikre).
Hvis man bruger “sikre perioder” alene, skal man undgå samleje omkring ægløsningstidspunktet, der typisk finder sted 14 dage før næste menstruation. Det tilrådes at afholde sig fra samleje fra fire dage før til tre dage efter ægløsning. Ved samleje omkring ægløsningsperioden kunne I så vælge at bruge kondom eller pessar, der begge er metoder, som bruges i forbindelse med samlejet. Pessaret skal sættes op 2-3 timer før samlejet, mens kondomet jo skal sættes på i samlejesituationen.
Man kan godt gøre det til en del af det seksuelle samvær at sætte kondomet på penis, så det ikke kun er til besvær, men en del af “legen”. Kun du og din mand kan finde ud af, om det er en mulighed.
Prævention er et fælles valg og ansvar
Derfor kunne det være fint, at I sammen læste om præventionsmetoder og drøftede med hinanden, hvad prævention betyder for jer og jeres samliv, før I træffer det endelige valg. I kan få udleveret materiale hos jeres læge. Under leksikonordet prævention her på hjemmesiden kan I finde både artikler og svar, som I kan hente inspiration fra.
De bedste ønsker for dig og din kærestes fremtidige samliv.
Du er velkommen til at vende tilbage med uddybende spørgsmål.
Mkh Else
Else Vinter Skou
Skrevet af:
Else Vinter Skou
læge
adamogeva.dk