Hjælp jeg er bange!! - kan jeg være gravid efter onani?
Jeg har onaneret i ca et år nu, og jeg har aldrig været i seng med en dreng. Men jeg er bange for, at jeg er gravid, for jeg har haft det rigtig skidt i 8 uger nu, med kvalme, og nogle dage ondt i maven.
Min menstruation er 21 dage forsinket, er det normalt?
Jeg synes også at min mave er blevet meget rund og oppustet, men ved ikke om det bare er pga. min forsinkede menstruation. Jeg fik min første menstruation i april.
Jeg har været til lægen, hvor han første gang ikke kunne finde ud af hvorfor, jeg havde det så skidt, og jeg var til læge igen for at par dage siden, hvor jeg fik tage en masse blodprøver, som jeg stadig venter svar på.
Jeg har bare været meget ked af det og frustreret over, at jeg har haft det så dårligt, og over at jeg er bange for, at jeg er gravid, men jeg har ikke lyst til at fortælle mine forældre, om at jeg onanerer..
Håber I kan hjælpe mig..... Det ville betyde så meget for mig...
Hilsen den bange, 13 år

SVAR:
Kære bange pige!
Tak fordi du skriver til os med dine spørgsmål. Når du er bange, er det netop godt at søge viden, som du gør nu.
Jeg kan sige helt sikkert, at du IKKE er gravid. Du kan kun blive gravid, hvis du har sex med en dreng og han får sæd-udløsning oppe i din skede. Altså er du ikke gravid, for du skriver, at du aldrig har haft sex med en dreng.
Du skriver at din menstruation er 21 dage forsinket. Det kan være svært at vide, om din menstruation er forsinket eller blot uregelmæssig. Med mindre du har haft din menstruation meget regelmæssigt i et par år, tænker jeg, at det er helt normalt, at den skifter lidt. Når man er ung kan der både være skift i hvor lang tid, der går mellem menstruationerne og det kan også skifte hvor lange og kraftige, de er. Om et år eller to kommer din krop sikkert ind i en mere regelmæssig cyklus.
Hvis din menstruation stadig er meget uregelmæssig til den tid, synes jeg lige, du skal tale med din læge om det.
Symptomer på sygdom?
Du beskriver, at du har haft det rigtig skidt. Det kan være, at du fejler et eller andet, og det kan din læge forhåbentlig bedre svare på, når han/hun har svarene på blodprøverne.
Det kan faktisk også godt være, at du har fået alle disse symptomer, fordi du er bange for at være gravid. Både kvalme, oppustethed, forsinket menstruation og hovedpine er almindeligt at få, hvis man er meget bange for at være gravid, eller hvis man meget gerne vil være det. Måske kan du mærke, at det letter lidt, nu hvor du ved, du ikke kan være gravid?
De symptomer, du beskriver, tænker jeg også kan komme, hvis du har haft svært ved at sove eller hvis du i en periode har spist meget usundt og uregelmæssigt. Det kan også være bekymringer for skolen, for om du er okay, når du onanerer, problemer med veninder eller andre ting, som du har det svært med. Nogle gange, når vi har det svært - er kede af det eller bange, så får vi fysiske symptomer på sygdom, hvis vi ikke får snakket med en god veninde eller en voksen om det, der virkelig nager os.
Kan du genkende noget af det?
I så fald synes jeg, du skal tale med din mor, en god veninde eller en anden, du stoler på og taler godt med. Du er også velkommen til at skrive til os igen, hvis der er flere tanker der rumsterer.
Onani
Jeg tænker, at det er helt ok, at du ikke synes, dine forældre skal vide, at du onanerer. Jeg tror, de ville tænke, at det er okay og normalt, men det er en meget privat ting for dig, og det er okay, du holder det for dig selv. Vores seksualitet vil vi helst kun tale med ganske få mennesker om, og da ofte en veninde (og senere i livet din kæreste eller mand) som vi er helt trygge ved.
Som du kan se af et svar og en artikel, jeg har vedhæftet her, så er det altså normalt, at man i din alder lærer sin krop at kende ved at onanere og nyder det. Samtidig ved jeg også, at onani kan tage overhånd og for nogle unge (og voksne!) kan det blive en dårlig vane, som de slet ikke kan slippe ud af. Jeg synes derfor, du skal overveje:
• Onanerer du, fordi du nyder det?
• Er der andre grunde?
• Har du det selv godt med det, eller synes du det er pinligt eller forkert?
Jeg vil ønske for dig, at du kan glæde dig over din krop - og din seksualitet både nu, og de kommende mange år, mens du bliver voksen.
Her er et svar til en pige, på din alder, der også onanerer. Jeg synes, du skal prøve at læse det: Er onani forkert?
Her er en artikel om Onani
Og her er en, om, hvordan det opleves at komme i puberteten:
Pubertet - en ekstrem forvandling
Venlig hilsen Ida Rom
Ida Secher Rom
Skrevet af:
Ida Secher Rom
Jordemoder
adamogeva.dk