Skal jeg fortælle om porno og onani til en kommende kæreste?
Hej.
Jeg er en kvinde på 23 år, som mange år af mit liv har set porno og onaneret. Jeg har brugt det til at lindre sorg – og det har selvfølgelig ikke hjulpet. Jeg er vokset op i en kristen familie, og jeg har aldrig syntes, at jeg kunne forene mit kristenliv med det. Jeg er nu stoppet med det, og jeg er overbevist om, at det er et afsluttet kapitel nu – for Gud har trukket mig ud af min sorg og vist mig, hvilken glæde det er at leve i Hans nærhed.
Jeg er single, men jeg håber selvfølgelig, at jeg bliver velsignet med en mand engang, men jeg har ikke rigtig lyst til at skulle fortælle ham, at jeg har set porno og onaneret. Jeg synes, det er rigtig flovt at skulle fortælle ham. Samtidig tænker jeg også, at han har ret til at vide det, hvis vi skal giftes og starte et seksuelt forhold – det er jo ikke nogle billeder, man sådan lige glemmer.
Jeg kan også nogle gange tænke, at Gud ikke vil velsigne mig med en mand, når jeg har set porno. Gud ønsker vi skal tale sandheden, og ville det ikke være en synd at gifte sig med en mand, hvis man ikke fortæller ham, at man har set porno?
M, 23 år

SVAR:
Hej med dig
Mange tak, fordi du skriver. Tak fordi du deler din historie med os; det er stærkt at opleve din ærlighed og også den smerte, som du har gennemlevet og stadig mærker eftervirkningerne af en gang imellem. Det ville have været allerbedst, hvis jeg kunne have talt med dig, men jeg vil prøve at ridse de mange tanker op, som kan komme hos jer begge, hvis du fortæller ham om din fortid.
Rene linjer
Jeg kan godt følge din tankegang omkring det at ville fortælle alt til den mand, du engang skal være sammen med. Det kan virke tiltalende at have helt rene linjer: Nu starter vi på en ny side sammen, og der er intet skjult.
Samtidig tænker jeg også: Hvad vil det bringe med videre ind i jeres liv? Vil det tage nogle tanker og bekymringer med ind, som ikke er gavnlige? Hvis du fortæller om pornoen, vil du måske plante nogle bekymringer hos ham som fx:
• Hvad og hvor meget har hun set?
• Drømmer hun stadig om det?
• Ville hun ønske, jeg kunne gøre det samme?
Uanset, hvor meget du fortæller, vil der altid dukke flere spørgsmål og bekymringer op hos ham. Jo lavere hans selvværd er, jo værre ting kan han forestille sig.
Åbenhed i parforhold
Jeg har haft mange par i terapi, hvor vi har talt om utroskab, fordi det er foregået, mens de har været sammen. Og jeg har gentagne gange set, hvor meget den svigtede fyldes af tanker eller forestillinger, uanset hvor mange detaljer, der er fortalt, og hvor mange undskyldninger der er givet. Billederne på nethinden og forestillingerne kommer til at overtage og fylde, så snart den svigtede oplever usikkerhed eller udfordringer i parforholdet. Det der er sagt, forsvinder ikke igen.
Måske en fælles kamp
Når der er tale om ting, der er foregået, mens man har været sammen, så er man nødt til at arbejde med det sammen og få talt ud. Men i dit tilfælde, hvor du har set porno og onaneret FØR, en mand er inde i billedet, og du er holdt op med det, så synes jeg bestemt ikke, du skal bringe det på bane. Jeg tror, det vil ødelægge langt mere, end det vil binde jer sammen.
Men hvis han selv fortæller, at han har eller har haft udfordringer omkring noget lignende, er det en god anledning til også at fortælle om nogle af dine oplevelser. Så har I en fælles udfordring at dele og en fælles kamp at kæmpe sammen.
Ikke en synd at tie
Jeg kender ikke til, at det skulle være en synd at gifte sig med en mand, hvis man undlader at fortælle om alt, hvad man har lavet i sin barndom og ungdom. Jeg synes altid, det er en god idé at tænke på, hvad den anden skal bruge al den viden til. Ofte kan vi være fristet til selv at tale ud og få gjort rent bord, for så har vi det godt. Men vi skal huske på, at vores oplysninger bare bliver afleveret til et andet menneske, som nu står med alle informationerne og ikke ved, hvad han/hun skal stille op med dem.
Jeg håber, du kan finde glæde i, at du er kommet videre og har fået kontrol over dit liv igen. Når du finder en mand, så glæd dig over ham, og sammen kan I gå på opdagelse i, hvad jeres samliv skal fyldes med.
Mange hilsner
Anja
Anja Kaas
Skrevet af:
Anja Kaas
Psyko- og familieterapeut
adamogeva.dk