Har jeg mon været udsat for sexuelt overgreb?
Hej Adam og Eva. det er virkelig svært for mig, at fortælle det her, da jeg aldrig har sagt det før.
Da jeg gik i anden klasse og var ca. 7-8 år gammel, boede min mor sammen med en mand, som jeg bestemt ikke brød mig om. Han var voldelig og kontrollerende. Mit børneværelse lå lige op af deres, og huset var meget lydt! Så hver gang de havde sex, kunne jeg høre det meget tydeligt. Jeg glemmer aldrig den følelse, det føltes som om det gjorde ondt i hele min krop, og jeg græd og græd, imens jeg pressede min pude ned over ansigtet.. men der er mere endnu.
Da min mor og far stadig boede sammen, var jeg meget lille, mellem 3 og 4 år. Der kan jeg huske meget svagt nogen mærkelige ting med min far, jeg kan huske ham nøgen med stivt lem, jeg kan huske, at jeg spurgte om han frøs, fordi den strittede og det sagde han ja til, men jeg mener, han lige havde været i bad, så er slet ikke sikker på, at han gjort mig noget, for så ville jeg tænke, at jeg kunne huske det, men der har bare været så mange grænseoverskridende ting.
Jeg er en veludviklet pige nu, og det har min far også altid kommenteret, nok for sjovt, men det har aldrig været sjovt for mig. Men jeg har så mange af sådan nogen mærkelige minder.. i mange år, når jeg har haft sex, kan jeg mærke, at jeg bare slår helt fra, jeg føler slet ikke, jeg er i min krop.. og bagefter føler jeg mig virkelig ked af det og hader personen, jeg har været sammen med.
Men her er mit spørgsmål, for af hvad jeg kan huske, kan jeg jo ikke huske noget direkte sexuelt overgreb, men jeg føler tit, jeg har være udsat for det?? Kan det hænge sammen på nogen måde?? :( håber virkelig at få svar, på forhånd tak....
Cecilie

SVAR:
Kære Cecilie
Tak for din mail til Adamogeva. Tak fordi du havde mod til at skrive til os, og fordi du havde tillid til at dele noget med os, som du ikke tidligere har delt med nogen. Du fortæller om nogle svære og følsomme ting, og jeg skal forsøge at give dig et svar.
Traume i 8 års alderen.
Du fortæller, at du i 8-års alderen hørte din mor have sex med en mand, som du ikke kunne lide. Jeg kan godt forstå, at du ikke kunne lide ham, når han var voldelig og kontrollerende. Når du så samtidig oplever at høre sexlyde fra soveværelset, så kan jeg godt forstå, at det har påvirket dig. Nu ved jeg jo ikke, om du dengang havde nogen fornemmelse af, hvad lydene handlede om, men jeg kan se, at det har været traumatisk for dig at høre lydene. Og i det lys er det ikke så afgørende, om du vidste, at det handlede om sex eller du snarere havde forestillinger om vold eller andet overfor din mor. Du skriver, at det gjorde ondt i hele kroppen, og at du aldrig glemmer den følelse. Det fortæller mig, at det har været en stærk ubehagelig oplevelse for dig, og derfor mener jeg, at det har været et traume for dig.
Krænkelse i 4 års alderen
Du fortæller også om en oplevelse i 3-4 års alderen med din fars stive lem. Selvom der i situationen bliver givet en forklaring, så har oplevelsen alligevel fæstet sig i din bevidsthed på en sådan måde, at den dukker op som erindringer senere i livet. Dermed tænker jeg, at oplevelsen har indeholdt en krænkelse for dig.
Krænkelse af din kvindekrop
Du fortæller desuden, at din far har kommenteret din kvindekrop på en måde, som ikke har været rar for dig. Det kan være utrolig krænkende at få kommentarer på vor krop og vores seksualitet. Derfor forstår jeg godt, at det har påvirket dig, og jeg tænker, at det også indgår i rækken af krænkende oplevelser.
Seksuelt overgreb?
Som jeg forstår din mail og hører dit spørgsmål, så spørger du om, hvorvidt du kan have været udsat for direkte seksuel overgreb i opvæksten, uden at du kan huske det. Mit svar til det er, at der findes en række eksempler på mennesker, som har været udsat for seksuelle overgreb, uden at de i voksenlivet har erindringer om overgrebene. Det er, fordi vi er i stand til at fortrænge sådanne alvorlige og traumatiske oplevelser. Nogle af disse ofre kommer som voksne i et terapiforløb og kommer gennem terapien i kontakt med erindringerne om overgrebene. Så på den baggrund kan jeg ikke udelukke, at du har været udsat for mere konkrete seksuelle overgreb.
Du skriver, at du nu oplever at slå helt fra, når du har sex, og at du føler, at du ikke er i din krop mere. Du skriver også, at du efter sex føler dig ked af det og hader personen, som du har været sammen med. Disse ting er alvorlige signaler, som din krop og dine følelser fortæller. Og jeg er slet ikke i tvivl om, at det fortæller noget om de krænkelser og traumer, som du har oplevet. Det er dog ikke entydige sikre signaler på, at du har været udsat for direkte seksuelle overgreb. Men det er tydelige og alvorlige signaler, som fortæller, at din krop og dine følelser (og dermed dig) har været udsat for krænkende oplevelser.
Søg hjælp
Derfor er min helt klare og entydige anbefaling til dig: Søg hjælp hos en psykolog, som har erfaring med at arbejde med kropslige og følelsesmæssige reaktioner på seksuelle krænkelser. Du skylder dig selv at tage dine kropslige og følelsesmæssige signaler alvorligt og dermed søge hjælp. En professionel psykolog med erfaring indenfor området vil kunne hjælpe dig i en afklaring af, om du har været udsat for egentlige seksuelle overgreb. Selvom det kan være vigtigt at finde ud af, om du har været udsat for seksuelle overgreb, så mener jeg, at de krænkende og traumatiserende oplevelser, som du har beskrevet, er rigelig baggrund for at søge hjælp. Og dine kropslige og følelsesmæssige reaktioner er også klare indikationer af, at du skylder dig selv at få hjælp. Derfor håber jeg meget, at du har eller får mod til at opsøge professionel hjælp.
Se også denne artikel: Sig det bare!
Mange gode tanker og ønsker for dig i din fremtid.
Ole Rabjerg, psykolog
Ole Rabjerg
Skrevet af:
Ole Rabjerg
psykolog i Foreningen Agape
adamogeva.dk