Har jeg mon kønsvorter?
Hej
Jeg har for et par dage siden fundet en form for vorte på undersiden af min ene skamlæbe. På det sidste har jeg også bemærket, at der sommetider kommer slim ud af min skede. Det er altså ikke udflåd men en meget tyk gennemsigtig slim som minder om gele. Det har jeg aldrig prøvet før, og det er meget ulækkert. Kan det være kønsvorter eller herpes der skyldes disse ting? I september havde jeg klamydia, som jeg fik piller for, kan det være et nyt symptom for klamydia? Jeg ved godt, at jeg skal gå til lægen, men er ude at rejse den næste måneds tid, så ville høre om det haster at gå til lægen eller om jeg kan vente, til jeg kommer hjem igen?
På forhånd tak for svaret
kh. Sarah 19 år

SVAR:
Hej Sara!
Klamydia
Jeg vil først og fremmest slå fast, at hvis er du i tvivl om, du har klamydia, så skal du til lægen, da det kræver, at du får antibiotika i tabletform i ca. en uge, fordi det er en bakterie, som jo i værste fald kan gøre dig steril.
Det er ikke altid, man har symptomer, så det er det lumske ved den sygdom. Klamydia betyder en ekstra grund til at overholde sikker-sex-reglerne, hvis du er sammen med skiftende sexpartnere, fordi man kan være smittet uden at vide det. Du skriver, at du har haft klamydia, så jeg synes, du må være opmærksom på at passe på dig selv. Du kan for en sikkerheds skyld blive undersøgt, når du kommer hjem.
Herbes
Men det du skriver er, at du har en vorte på undersiden af den ene skamlæbe. Det tror jeg umiddelbart ikke har nogen sammenhæng med evt. klamydia. Det kunne tyde mere på de to andre ting, du nævner nemlig kønsvorter eller herpes. Herpes vil imidlertid ofte gøre meget ondt, når det er i udbrud. Det er en virusinfektion i slimhinderne. En herpesvirusart laver såkaldte forkølelsessår på læberne, en anden forårsager herpes på kønsorganerne. Herpes kommer som en rødme og svie på et område af kønsdelene ofte på de indre kønslæber. Der kommer små knopper, som bliver til vædskefyldte blærer, der senere brister og danner små sår, som i løbet af 1-2 uger heler af sig selv.
Behandlingen består i virusdræbende salve, som du skal til læge for at få. Det er som sådan ufarligt. Forebyggelse er igen sikker-sex-reglerne.
Kønsvorte
Jeg tror måske mere, at det kan være en kønsvorte. Kønsvorter er hvidlige, vortelignende gevækster på og omkring kønsdelene. Der er også forårsaget af virus og hører til de mere ufarlige kønssygdomme, men de kan være irriterende at have og døje med. Der kan gå flere måneder fra man er smittet, til der kommer knappenålshovedstore hvide knopper, der kun langsomt vokser. Behandlingen foregår hos lægen og består i pensling med et virusdræbende stof.
Lægetjek
Du skal altså under alle omstændigheder til læge, men hvis du også selv mener, at det er en kønsvorte og du snart kommer hjem, kan det vente. MEN jeg skriver det endnu engang. Jeg vil meget anbefale, at du passer på dig selv og andre og holder dig til sikker-sex-reglerne, som er brug af kondom, hvis du har sex, og især hvis du har skiftende partnere.
Tryghed
Pas på dig selv og skal jeg anbefale dig noget, så søg kærligheden, og nyd forelskelsen og samværet med ham ,du elsker, men husk også, at varme følelser kan nydes uden, at det betyder, I straks skal have sex sammen. Den allerstørste tryghed i forhold til kønssygdomme finder du i at holde dig til én partner, hvor I har en gensidig tillid til hinanden, så ingen kan hive noget smitte med hjem. Sådan er det bare. Det næstbedste råd i forhold til kønssygdomme, det er sikker-sexreglerne. I alt fald. Pas på dig selv og andre.
Læs også i vores leksikon om
Kønssygdomme
Herbes
Klamydia
Kønsvorter
God rejse
vh Ruth
Ruth Fibiger Olesen
Skrevet af:
Ruth Fibiger Olesen
Sundhedsplejerske
adamogeva.dk