Har jeg for lidt testosteron, og er min skægvækst normal?

Vis spørgsmål

Hej! Jeg er en dreng på 16 år, som er lidt bekymret omkring testosteron osv. Jeg har hørt om mange tests og symptomer osv i blandt andet tv osv.

Jeg lavede den der "finger test", hvor man kan måle og se, at hvis ens ringfinger er længere end pegefingeren, har man nok testosteron... men mine er ca. lige lange.

Det andet er, at jeg synes, at jeg har en stor bagdel og også lidt brede hofter for en dreng at være....

Jeg har sådan normalt med hår på benene. Mine arme er slet ikke ret behårede, men det er min fars heller ikke.

Og med hensyn til skæg... så har jeg selvfølgelig lidt "dun" og så er der begyndt at komme sådan nogle små hår frem under hagen. Jeg har også lidt på kinderne. Er det normal skægvækst?

Jeg er ca. 189 cm høj og er generelt meget stor.

Hilsen den forvirrede, 16 år

SVAR:

Hej du som føler dig forvirret

Testosteron dannes i testiklerne på baggrund af nogle andre hormoner, som kommer fra et lille organ oppe i hjernen som hedder hypofysen. I sjældne tilfælde kan testiklerne danne for lidt testosteron og forårsage noget, som vi kalder for mandlig hypogonadisme. Det kan du læse mere om på sundhed.dk: Mandlig hypogonadisme.

Forskellige symptomer

Det er svært for mig at afgøre, om du danner for lidt testosteron. Som sagt er det en sjælden tilstand. Symptomerne kan være forskellige, men kan blandt andet være nedsat seksuallyst, rejsningsbesvær og kvindelige kropstræk.

Mht. størrelsesforskel mellem ring- og pegefinger, skal du passe på med at drage for store konklusioner på baggrund af det. Det er rigtigt nok, at man antager, at det at have en ringfinger, der er længere end pegefingeren, er udtryk for, at man var udsat for et højt niveau af testosteron, mens man var foster i sin moders livmoder. Hvorvidt det har betydning for ens produktion af testosteron som voksen vides ikke med sikkerhed.

Det er ikke alle drenge, som får skæg i 16-års alderen. Nogle får det først senere.

En højde på 189 cm taler for normalt testosteronniveau, da det er et vækstfremmende hormon.

Du skal være opmærksom på, at fedtceller fremmer omdannelsen af testosteron til det kvindelige kønshormon østrogen. Derfor kan fedt i sig selv medføre en mere kvindelig kropsbygning.

Prøv at læs ovenstående link om hypogonadisme. Hvis du synes, at det passer med din situation, kan du tage kontakt til din egen læge, der så kan vurdere, om det skal undersøges nærmere med fx blodprøver. Men husk på at det er en sjælden tilstand, og at de fleste drenge og mænd har en normal testosteronproduktion.

Mvh
Boje