Har I ideer til, hvordan jeg kan stoppe med at se porno?

Vis spørgsmål

Hej Adam og Eva.

Jeg har et problem. Problemet er, at jeg er begyndt at se meget porno her for tiden. Der kan ikke gå en uge, før jeg igen har set porno. Kan I komme med nogle ideer, til hvordan jeg kan stoppe med at se det?

By the way: Har ikke lyst til at tage det her op med en "voksen".

På forhånd tak.

Med venlig hilsen R, 15 år

SVAR:

Hej R

Tak fordi du spørger om hjælp til at komme af med din lyst og afhængighed til at se porno. Lysten til at se porno er der mange, der kender til, og mange kæmper med at stoppe med det igen. Andre ser porno uden overhovedet at ville eller kunne stoppe med det. Fedt, at du vil prøve at tage kampen op mod denne trang og lyst til pornografi.

Seksualiteten en gave, som vi må passe godt på

Først vil jeg skrive lidt omkring seksualitet generelt, også selvom du ikke spørger til det. At du har lyst og kan mærke din seksualitet, er der ikke noget forkert ved. Seksualiteten er noget, vi alle mere eller mindre mærker til. For nogle mærkes det stærkt i lange perioder, for andre mærkes det ikke så kraftigt og kun i kortere perioder. Men vores seksualitet er en fantastisk gave, som det er værd at passe godt på, og med det udgangspunkt, vil jeg give dig nogle råd til, hvordan du kan slippe af med din afhængighed af porno, for hvis der er noget pornografien ikke gør, så er det at passe godt på vores seksualitet.

Når lysten til porno tager over

Din lyst til porno bliver, som du selv nævner, styret af at ville se det oftere og oftere. Det er helt almindeligt, som du kan læse i vores artikel Porno virker som narko på din hjerne. Artiklen handler om, hvad der præcist sker i vores krop, når vi ser porno, og hvad problemet er.

Pornografi skaber i langt de fleste tilfælde afhængighed. Mere vil ha' mere, og typen af pornografi bliver hårdere og hårdere, og det vil være ødelæggende for din seksualitet. Det som sker er, at man på en måde ”tramper stier” i sin hjerne, og jo mere man gør det (ser porno), jo mere vil hjernen tro, at det er det, den vil – se porno. Det er det samme, der sker, der hvor mennesker udvikler et hvilket som helt andet misbrug. Jo mere vi bruger disse ”stier”, jo stærkere bliver de, og jo nemmere bliver det at gøre det, uden at vi tænker over det, men ”bare gør det”.

Hvorfor lade være med at se porno?

For mig at se er der flere grunde til at lade være med at se porno. Et af mine argumenter er, at det har ingenting med kærlighed at gøre. Det er skuespil og ikke andet. Det kan være godt eller dårligt, men det er og bliver skuespil. Hun nyder det formentligt ikke, selv om hun ser ud til at nyde det. Pornoindustrien lever i høj grad at kvinder, som lader sig betale til at ”dyrke sex for åben skærm” og den frygtelige virkelighed er, at mange af kvinderne er blevet seksuelt misbrugt i deres barndom eller ungdomsår. Derfor handler det om, at se noget mere end det der foregår på skærmen.

Hvad gør porno ved os?

Jeg tror, at det uundgåeligt bevirker, at vi får ødelagt vores syn på, hvad der er naturlig skønhed, og hvordan en sund krop ser ud. Dette sker både for drenge, men også i høj grad for piger, der kommer til at ”slide” med et forvrænget skønhedsideal. Samtidig tror jeg, at vi bliver meget selvcentrereret i vores tilgang til sex, og vi ender med at blive skuffede og måske ulykkelige over vores manglende evner på det seksuelle område, helt enkelt fordi porno ikke har noget med den virkelige verden at gøre. Ingen kan nogensinde leve op til pornoens fantasi.

Bliv klog på dig selv

Jeg har lyst til, at du skal bruge noget tid på at finde ud af, hvorfor og hvornår det er, at du har lyst til at se porno. Undersøg hvornår det sker - er det når du føler dig ensom – er det når du er ked af det – eller keder dig – er stresset eller træt? Kend dig selv og mærk efter om der er tidspunkter, hvor lysten er større. Og lige et råd vedrørende internet. Brug ikke internettet som tidsfordriv, men beslut dig for, hvad du vil se. Alt for mange ”surfer” sig lige så stille ind på porno, fordi de ikke har besluttet sig til, hvad de vil se på nettet. Måske skal du ikke være alene sammen med din PC eller tablet, men være i et rum, hvor der altid er andre.

Til sidst har jeg lyst til at sige til dig, at du måske skal forberede på en kamp, der ikke er vundet lige nu og her. Måske vi det være en lang sej kamp, som du måske vil have lyst til at give op overfor undervejs. Vigtigst er det, at du lærer om seksualitet fra mennesker, du har tillid til, og som holder af dig og ikke fra pornoens verden, den har ikke noget godt at bidrage med, og den passer ikke godt nok på dig.

Du kan læse mere om porno, pornofiltre, afhængighed osv under vores tema om porno.

De bedste hilsener
Ulrik Buch