Har han spiseforstyrrelse?

Vis spørgsmål

Kære Adam&Eva

Jeg er en pige på 15 år, som har en kæreste. Vi har det rigtigt godt sammen, og jeg elsker ham helt vild meget. Men her i sommers var vi på lejr sammen (med vores skole), og jeg begyndte at lægge mærke til, at han opfører sig mærkeligt engang imellem. Vi havde lige spist aftensmad, og vi var gået op i vores klasses fællesrum, og så gik han på wc. Det er der jo intet underligt i, men da han kom ud, satte han sig hen til mig og sagde: "jeg har lige kastet op."

Og jeg kan sagtens tænke tilbage på, at han har sagt det flere gange til mig, men jeg har aldrig rigtigt tænkt over det. Og nu, hvor jeg kigger efter, kan jeg også godt se, at hans tænder er syrebefængte, som jeg har fået at vide, at folk med spiseforstyrrelsers tænder tit er. Men jeg er bange for at spørge ham om det, for jeg vil ikke have ham til at tro, at jeg går og snager i alt, hvad han laver.

Er der flere tegn på spiseforstyrrelser, som jeg kan kigge efter? Og hvad skal jeg gøre?

Håber på svar

Den bekymrede kæreste, 15 år

SVAR:

Kære bekymrede kæreste

Tak for dit brev til AdamogEva. Godt du skriver med din bekymring for din kæreste, så du ikke skal gå med dine bange anelser alene. Det er et relevant spørgsmål, du tager frem, og jeg vil forsøge at svare dig, så godt jeg kan, ud fra de få oplysninger, du har givet mig i dit brev.

Du forklarer, at du har en kæreste, og at du holder rigtig meget af ham. Det er et fantastisk udgangspunkt for at kunne være der på den bedst mulige måde for ham.

Du beskriver, at I var på sommerlejr sammen, og her synes du, at han opførte sig mærkeligt. Han fortæller dig, at han efter maden har været på toilettet og har kastet op. Du har oplevet, at han har sagt det flere gange, men har ikke tidligere bidt mærke i det. Du mener, at hans tænder er gullige og tænker, det kan have noget med mavesyre at gøre. Du er bange for, at han har en spiseforstyrrelse og ved ikke, om du skal konfrontere ham med dine tanker af frygt for at såre ham.

Du spørger ind til, om der er særlige tegn, du kan være opmærksom på, for at få nærmere afklaring over hans situation.

Spiseforstyrrelse

Først kunne jeg tænke mig at dele nogle overordnede betragtninger med dig, når det handler om spiseforstyrrelse. Der findes forskellige typer spiseforstyrrelser. Der er anoreksi, hvor man undlader at spise. Der er overtræning, hvor man træner for at brænde kalorier, og der er bulimi, hvor man har perioder med overspisning og kaster op.

Ud fra det, du skriver, lyder det til, at der kunne være tale om bulimi. Jeg vil dog skynde mig at sige, at ud fra de sparsomme oplysninger, du giver, kan jeg ikke sige noget entydigt om, hvad det drejer sig om for din kæreste. Det kan ligeså vel være en maveinfektion eller sygdom.

Jeg kunne alligevel tænke mig at dele nogle oplysninger med dig omkring bulimi, hvilket måske kan hjælpe til nærmere afklaring.

Bulimi

Som bulimiker er der typisk et overfokus på, hvordan man ser ud, hvad man vejer, og hvad man spiser. En bulimiker kan opleve, at det er svært at kontrollere, hvad han/hun putter i munden. Man kan i perioder overspise – få ædeflip – hvorefter man kaster op. Man kan også forsøge med afføringsmiddel eller produkter, der øger forbrændingen. Vigtigt når man taler om bulimi er, at det ofte ikke handler om maden alene. Det handler ofte også om mere følelsesmæssigt svære problemstillinger. Det kan handle om skam, skyld og/eller en oplevelse af ikke at være god nok.

En bulimiker kan have mange modsatrettede følelser. Noget i ham/hende ønsker at blive opdaget, så vedkommende kan blive hjulpet. Den anden side frygter at blive opdaget, så vedkommende ikke længere kan kontrollere eget forhold til mad og spisevaner. Det lyder til, at din kæreste har fortalt dig det nogle af de gange, han har kastet op, hvilket kunne tyde på, at der er noget, han gerne vil snakke med dig om.

Fysiske symptomer på bulimi

Ved bulimi kan der kropsligt ske forskellige ting, som er vigtigt at være opmærksom på. Bulimi kan medføre:

  1. Forstyrrelser i tarmfunktionen
  2. Man kan få en oppustet mave
  3. Der kan ske nedfald i endetarmen
  4. Man kan få tandskader grundet opkast
  5. Man kan få sår i mundvige og hævede ørespytkirtler.
  6. Man kan få mavesmerter og menstruationsforstyrrelser

Det kan også have den konsekvens, at man fysisk isolerer sig fra omverdenen, fordi man synes, det er flovt, det man gør, eller fordi det er anstrengende at hemmeligholde sine opkastninger.

At stå på sidelinjen

Jeg kan godt forstå, du synes, det er svært at stå på sidelinjen med den bekymring, du har. Det er et svært dilemma, om du skal konfrontere din kæreste eller ej.

En mulighed er at snakke med din kæreste om det, du ser. Det kan være, at din kæreste har en god forklaring på hans opkastninger. Det kan også være, han har lyst til, at der er nogen, der skal opdage ham og hjælpe ham. At holde det for dig selv kan have den konsekvens, at I kommer længere og længere væk fra hinanden. Der er noget usagt imellem jer. Emner I ikke berører, ting der bliver tabu. Du kan komme til at overvåge ham, hvilket kan virke mistænksomt for ham og gøre, at han trækker sig væk fra dig.

En anden mulighed er at snakke med nogen om dine bekymringer.

Du kan evt. kontakte Landsforeningen mod spiseforstyrrelser, hvis du ønsker nærmere afklaring. Her kan du få flere informationer om, hvad en spiseforstyrrelse er, og du kan chatte med andre, der enten selv lider af spiseforstyrrelse eller som har pårørende med spiseforstyrrelse.

Du kan også læse svaret Bulimi i 3 mdr - skal jeg sige det til nogen?

Jeg ønsker dig alt godt.

Venligst Stine