Har han lov til at kigge efter andre piger?
Jeg konfronterede min kæreste med spørgsmålet, om han nogle gange kiggede på andre piger, og jeg fik desværre det frygtede "ja, en gang imellem" som svar. Er det normalt, at drenge ikke altid kan holde øjnene for sig selv, eller er det mig, der er noget galt med, fordi jeg ikke er smuk nok, når han nu har brug for at kigge på andre? Skal jeg opfatte det som en slags utroskab, eller hvordan skal jeg tackle det?
vh Iben / 18 år

SVAR:
Kære Iben!
Da jeg læste dit brev, tænkte jeg, at du er heldig, at du har en ærlig kæreste. Hold fast ved ham.
Du stiller ham et meget personligt spørgsmål, om han kikker på andre piger, og han svarer ”ja engang imellem".
Vi vil gerne beundres
Du og din kæreste lever i en verden, hvor ingen af os går tilhyllet, men derimod viser alt frem for at se så lækre ud som muligt. Nogle viser endda rigtig meget frem. Ikke mange af os kan sige os fri for, at vi ser os selv i spejlet og håber, at vi ser godt ud, og at andre også vil synes det.
At se og nyde - uden at begære
Jeg tror ikke, nogen kan sige sig fri for at nyde noget af det, vi ser, når vi ser en smuk person. Jeg tænker ikke, at det så betyder, at man automatisk lægger mere i det, end at man beundrer / nyder, det man ser. Det behøver ikke at betyde, at man derfor tænker på sex og fantaserer om det menneske, vi lige har set og beundret.
Du skriver, om du skal opfatte det som utroskab. Bibelen taler om, at du ikke må begære din næstes hustru. Det er ikke det samme som at kikke på og beundre og nyde synet af en kvinde. At begære betyder at man vil have hende som sin, og man vil forsøge at tage hende fra den, som hun er gift med. I en ordbog om begær står der, at man har et selvoptaget sind, som ikke vil lade sig nøje med det, man har, men efterstræber det, som tilhører andre. Det er jo ikke sådan, det er med din kæreste.
Din skønhed
Jeg tror under ingen omstændigheder, at det har noget at gøre med, om du er smuk nok. Jeg tænker, at selv om du så var den smukkeste i hele verden, (og det tror jeg, du er for ham,) så er der som sagt så meget at se på rundt omkring jer, at det ikke kan undgås, at I også ser på andre.
Så min anbefaling er, at du må stole på, at han ser dig som smuk, præcis som du ser ud. Din skønhed handler for ham ikke kun om former og farver. Han ser dine øjne, dit glimt og udtryk, mærker fællesskabet, kærligheden og tilliden i dit blik.
Undgå jalousi
Tro på hans kærlighed, og lad være med at bekymre dig om, hvordan han ser andre. I yderste konsekvens kan det føre til jalousi, og det er gift i et forhold, han vil føle sig mistænkeliggjort og holdt øje med, og tilliden imellem jer bliver sat på en hård prøve. Så du er nødt til at slappe af – og tro på ham. Han lyder jo ikke som en, der ønsker at skjule noget for dig. Pas godt på det I har sammen.
De bedste ønsker for dig
Vh Ruth.
Ruth Fibiger Olesen
Skrevet af:
Ruth Fibiger Olesen
Sundhedsplejerske
adamogeva.dk