Har glemt at tage p-piller to dage i træk - hvad skal jeg gøre?
Hej. Jeg har glemt at tage to p-piller i træk og er først kommet i tanke om det i dag (onsdag) og det var søndag og mandag jeg glemte. Jeg har haft sex i de to dage.
Alle hjemmesider skriver, at jeg skal fortsætte og bare beskytte mig resten af tiden.
Men hvad skal jeg ?
Rikke

SVAR:
Kære Rikke
Tak for dit spørgsmål. Du har glemt 2 p-piller og du har læst andre steder, at du skulle fortsætte med den pakning, du er i gang med og så beskytte dig extra resten af perioden. Det er alt sammen helt rigtigt.
Jeg håber du følger rådene og beskytter dig med kondom resten af perioden.
Risikoen ved at glemme P-piller
Det er mere eller mindre "risikabelt" at glemme p-piller, alt efter hvor i p-pillepakningen man er.
Det er mest risikabelt at glemme dem i de første dage af en pakning, da ens naturlige cyklus kan risikere at "overtage" istedet for den kunstige cyklus, som p-pillerne laver.
I slutningen af en p-pillepakning er risikoen ikke så stor, da ens egen, naturlige cyklus, da helt er sat ud af spillet.
Men alligevel, uanset hvornår i p-pille perioden, man glemmer en tablet, så er det absolut sikrest at beskytte sig yderligere med kondom i resten af p-pille perioden, for at undgå en uønsket graviditet.
Hvis man glemmer en p-pille, men dog husker den inden for 12 timer, fra det tidspunkt, hvor man normalt tager den, er der ingen risiko i resten af perioden.
Venlig hilsen Linda Møller
Linda Møller
Skrevet af:
Linda Møller
Læge
adamogeva.dk
adamogeva.dk bruger cookies. Læs mere OK