Er elendig og tør ikke opsøge andre – hvad gør jeg?
Jeg er en dreng på 16 år. Jeg synes, jeg har det svært. Jeg har ingen selvtillid, jeg tør ikke snakke med piger og gemmer mig i computerspil. Mine venner siger, jeg skal komme i sving. De siger, at jeg bare skal mande mig op, styrketræne, komme i god form og få et liv udenfor min computer.
Jeg er bare bange for at gå ud i verden og snakke med folk. Jeg er bange for, hvordan folk vil reagere på mig, da jeg helst bare vil stå bagved og kigge på. Men jeg vil gerne frem, snakke med folk. Føler mig lukket inde i en kasse af angst, generthed og mistillid til mig selv.
NR, 16 år

SVAR:
Kære NR
Tak for dit brev – det er godt, at du tager ansvar for dit liv og forsøger at få råd og vejledning til det, der føles svært. Det har du grund til at være stolt af!
Følelser skal tages alvorligt
Først vil jeg sige, at jeg forstår dig. Det er SÅ frustrerende at have svært ved at gøre det, som andre synes er superenkelt og naturligt at gøre. Og følelser som angst, generthed og mistillid til sig selv skal man tage alvorligt. Du har taget det første store skridt ved at ønske ændringer i dit liv, og jeg vil prøve at dele nogle ideer og tanker med dig om, hvad du kan gøre.
Du er værdifuld
Det vigtigste, jeg vil sige dig, handler dog om, hvordan du ser på dig selv. Vi er alle meget forskellige, og livet ville være kedeligt, hvis vi var ens. Som kristen tror jeg på, at hvert eneste menneske er noget helt særligt, skabt i Guds billede og har uendelig værdi. Vi har altså grund til at føle os værdifulde, og det er det, vi kalder at have et godt selvværd. Du er værdifuld og elsket, fordi du er dig – uanset hvad du kan, hvordan du ser ud, hvad du ejer, hvor mange venner du har osv. Husk det og respekter dig selv for at være den, du er!
Der er skrevet meget godt om dette her på AdamogEva.dk. Du får her links til nogle af de artikler og svar, der rammer tæt på dit spørgsmål:
Hvem er jeg?
Er alt for genert. Hvordan bliver jeg mere modig?
Hvordan kan jeg blive bedre til at tale/snakke med andre?
Brug de ressourcepersoner, du har omkring dig
Nu kender jeg dig jo ikke, og derfor ved jeg ikke, om du kan bruge nogle af de følgende råd. Hvis det er helt umuligt for dig at “komme ud af hulen”, vil jeg anbefale dig at snakke med dine forældre, en lærer eller en anden voksen, du har tillid til og eventuelt få professionel hjælp. Det er vigtigt, at du anerkender dine følelser af angst, generthed og manglende selvtillid; men også, at du gør noget for at komme videre ud i livet mellem andre mennesker.
Lav aftaler med dig selv og andre
Mange i alle aldre vil kunne genkende din beskrivelse af problemerne. Men ligesom man kan blive bedre til at spille fodbold, læse, skrælle kartofler, spille computer osv. ved at øve sig, kan man også træne i at være sammen med andre på en naturlig måde.
Jeg er glad for at høre, at du har omsorgsfulde venner (og sikkert også familie), der gerne vil have dig ud på den anden side af computeren. Det er helt OK at spille computer, men usundt at bruge den som et gemmested for at undgå kontakt med rigtige mennesker. Helt konkret tænker jeg, at du kunne starte med at lave nogle aftaler med dig selv og nogle i din familie eller en god ven om, hvor meget du skal sidde og spille.
Snakken går lettere, når man gør noget sammen
Prøv at gøre noget nyt sammen med de mennesker, du føler dig tryg sammen med. Gør dig nogle ideer om, hvad du har lyst til og fortæl dem, at du trænger til at få et skub ud mellem andre – i dit eget tempo!
Der er sikkert en masse, du er god til. I hvert fald får man trænet mange gode kompetencer, når man spiller computer: hurtig tankegang, overblik, god til at lægge en taktik, udholdenhed, engelsk osv. De evner kan du bruge til alt muligt andet også. Prøv at skrive ned, hvad du er god til og brug det stille og roligt i andre sammenhænge – sæt dig nogle mål og husk at notere dig både små og store sejre. Det gør ofte godt at prøve at rette fokus mod det positive i livet.
Du kender sikkert coach og tidligere jægersoldat B.S. Christiansen. Han siger meget klogt om det at få gjort noget ved tingene: “Mål uden handling bliver aldrig andet end drømme!” Det betyder, at ingenting bliver ændret ved, at vi nøjes med at sidde og drømme om det. Vi må gøre noget, og der er forhåbentlig mange omkring dig, der vil støtte og hjælpe dig med det. Ofte kan det være lettere at snakke med andre mennesker (også piger), når man er engageret i noget fælles. Når man gør noget sammen, giver samtaleemnerne ofte sig selv, og så behøver man ikke spekulere over at skulle sige en hel masse andet klogt. Det kan være mange ting: spejder, sport, musik, bøger eller rode med et eller andet praktisk – din lokale ungdomsskole har måske også nogle spændende tilbud.
Motion er godt for både kroppen og humøret
Det er vigtigt at få rørt kroppen. Du kan sikkert lave aftale med nogle, der også trænger til motion. Det er ikke os alle, der synes, det er megafedt at dyrke motion, men kroppen er skabt til at blive rørt og blive fysisk træt. Jeg ved (også af egen erfaring), at fysisk træning frigør de stoffer i kroppen, der hæver humøret – også selv om man somme tider skal tvinge sig selv til det og ikke altid synes, det er morsomt at knokle rundt. I mange sportsgrene har man som sidegevinst en masse god, sund fysisk kontakt med andre jævnaldrende. Det vigtigste er dog i første omgang at få pulsen op – kroppen har brug for det for at holde sig i god form hele livet!
Du kan også læse svar til andre drenge, som kæmper med lav selvtillid og lavt selvværd:
Grim, utiltrækkende og ingen selvtillid – hvad gør jeg?
Føler mig helt alene og fortabt – kan I hjælpe mig?
Hvordan får jeg min selvtillid tilbage?
Jeg håber, du har fået nogle input til at komme videre og ønsker dig alt godt med det! Du er velkommen til at skrive igen.
Mange hilsner
Jytte Rom
Skrevet af:
Jytte Rom
Lærer
adamogeva.dk
adamogeva.dk bruger cookies. Læs mere OK