Han onanerer, selvom jeg er klar til sex – hvad gør jeg?
Jeg er en kvinde på snart 24 år, som har været sammen med min kæreste i 2,5 år. Vi har haft vores op og nedture, da jeg mistede min mor i februar 2011, tabte jeg 8 kg, og derved blev ret undervægtig. Dette skadede vores forhold en del, og vores sexliv gik i stå, da min kæreste ikke fandt mig attraktiv og havde svært ved at tænde på mig.
Da jeg efter 1 års lang sej kamp fik taget ca. 4 kg på igen, blev det meget bedre. At min kæreste fandt mig mindre sexet, og han konstant vedblev at sige, at jeg var for tynd, gjorde det heller ikke bedre.
Nu står jeg i den situation, at vi er begyndt i behandling for barnløshed. Hertil har det været nødvendigt for min kæreste at afgive sædprøver m.m. Det har nu aldrig generet mig.
Vi har vidst fra starten af, at hans sexbehov ikke har været særlig stort, og i en periode var det altid mig, der skulle lægge op til det, fordi jeg elsker sex.
I går havde jeg hele ugen set frem til at være sammen med ham. Ikke pga. akten, men også bare hele følelsen af at være hinanden nær og føle sig som ét. Da vi kom hjem, skulle vi i bad og lave mad inden biografen kl 18.30. Jeg gik i bad først og sagde så, da jeg kom ud, at jeg var skuffet over, han ikke havde gjort mig selskab, da jeg havde været tændt hele dagen. Han lå i sofaen og så virkelig træt ud, så jeg kunne godt se, det ikke var lige nu, han var mest oplagt. Jeg gik derfor i gang med at lave aftensmad, og han gik i bad.
Da vi så kom i seng, virkede han fortsat træt, og jeg lagde mig tæt ind til ham og gjorde nu en gang, hvad jeg plejer efter 1 uges pause. Hertil plejer han at blive tændt på ingen tid, men jeg kunne ligesom godt fornemme, at der ikke rigtig skete noget. Jeg tog så min hånd ned, og samtidig med der kom lidt liv, kunne jeg mærke, at han var hævet, ligesom han plejer at være efter at have gjort det selv på sygehuset.
Til min store overraskelse finder jeg så ud af, at han i bruseren havde gjort det selv, fordi han blev tændt af det, jeg havde sagt, da jeg kom ud fra badet. Jeg blev fuldstændig chokeret og målløs. Aldrig havde han haft behov for at gøre det selv, da han ved 100 %, at jeg altid er klar, uanset hvor og hvornår det er.
Hvad sker der lige? Han forsøgte at forsvare det med, at jeg jo lige havde været i bad, så jeg gad da nok ikke gøre ham selskab. I bund og grund mente han vel bare, at det var nemmere? Han forsøgte hele tiden at overbevise mig om, at det ikke betød noget, og det ikke var fordi, han ikke ville have sex med mig. Han forsøgte sig også med at sige, at han har været træt af, at han normalt efter 7 dages pause kommer så hurtigt, hvor jeg hurtigt gik ind og spidsede ham af med, at det ikke var en beslutning, han kunne tillade sig at tage alene. Samtidig med at det ikke betød noget for mig, hvor længe han kunne holde, det var oftest bare følelsen af at være så tæt på hinanden.
Jeg er stadig vildt ked af det, og jeg stoppede akten i går, da jeg fik det at høre. Jeg har slet ikke lyst til at have sex med ham, for han har tydeligvis mere lyst til at gøre det selv. Jeg kunne acceptere det, hvis jeg ikke var hjemme eller afslog ham på sex, men at jeg ikke gang får buddet, kan jeg simpelthen ikke forlige mig med. Jeg er SÅ skuffet og ked af det og føler bare, der er noget galt med mig, siden han pludselig laver denne adfærd.
Jeg har altid været af den holdning, at utroskab m.m. kan undgås, så længe man vedbliver at opfylde hinandens behov. Hvis kvinden er utro, er det tydeligvis, fordi hun ikke bliver tilfredsstillet af manden, og det er for dårligt af ham og omvendt. Jeg føler mig som en elendig kæreste, der ikke kan tilfredsstille min kæreste, siden han føler, han skal gøre det selv. Han har aldrig haft behov for det før, så aner ikke hvor alt dette kommer fra?
Jeg aner ikke, hvordan jeg skal komme videre. Hvordan jeg kan lade være med at tænke på det, når han er i bad eller har nogle aftener, hvor han ikke har lyst. Samme tanke: “Er det fordi, han har gjort det selv i dag?”
Hvis han har lyst til sex og ved, jeg har lyst, og han tænker på mig, mens han gør det selv, hvorfor pokker har han så ikke sex med mig? Hvordan kan man lade være med at tænke, at han synes, hans hånd er bedre, og hvor stiller det så lige mig?
Beklager det blev så langt, men håber virkelig, at du vil give dig tid til at svare på det, for jeg aner ikke, hvad jeg skal gøre herfra. Ej heller børnemæssigt, for hvor ofte kunne dette så ikke opstå, når vi får børn? Det er bare ikke mig at være sammen med en mand, der har det behov, så hvorfor er det først dukket op nu?
(forkortet af redaktionen)
Anonym, 24 år

SVAR:
Hej
Jeg forstår godt, at dine følelser er lidt i kaos nu. Samtidig tænker jeg, at godt nok er det udløst af hans onani, men problemet er nok egentlig noget andet. Nu ved jeg jo ikke andet om jeres forhold end det, du skriver. Men ud fra det, du skriver, kan jeg ikke lade være med at tænke: “Deres problem er ikke sex.” Jeg tror, sex er blevet det sted, hvor problemet viser sig. Men selve problemet er dybere. Så jeg vil dele mit svar op i to: Dels sige lidt om det med sex og dels sige lidt om det dybere problem.
Sex og “gør-det-selv-sex”
For mange mænd er onani noget, de har gjort siden puberteten. For dem er det ikke noget særligt grænseoverskridende, og de mener det ærligt, når de siger: “Det har ikke noget med forholdet til dig at gøre, min skat.” For nogle opfattes det nærmest som en dårlig vane, man falder i en gang imellem, ligesom at ryge i bilen, selv om man har aftalt, at man ikke gør det – eller at prutte ved middagsbordet.
Det ændrer dog ikke ved, at det oftest opleves ret grænseoverskridende for kvinden. Det hænger nok lidt sammen med, at den typiske mand er en kommode, hvor tingene er i forskellige skuffer, mens den typiske kvinde er et skab, hvor alle ting står i forbindelse med hinanden. Så manden kan godt have gør-det-selv-sex uden at tænke i relationer; det er simpelthen bare en udløsning, det drejer sig om. Men for kvinden er sex en del af en relation. Så hvis manden gør det selv, svigter han relationen til hende, synes hun. Mens han måske slet ikke kan se, hvad det har med jeres relation at gøre.
Nu er vi mennesker jo rigtig forskellige, men dette er alligevel et mønster, jeg ofte ser i samtaler med par.
Jeg forstår godt, du føler, du ikke kan tilfredsstille ham. Sådan reagerer rigtig mange kvinder. Men jeg tror bestemt ikke, han synes, at hans hånd er bedre end dig. Et samleje rummer så meget mere, end det man får ud af at rive den af ude på badeværelset. Jeg tror derimod, han oplever, at det med sex sammen med dig er noget rigtig kompliceret noget for tiden – og så kan man da nøjes med lidt gør-det-selv-sex, når man ikke kan finde ud af den gode samleje-sex.
Angående problemet med for tidlig udløsning, så findes der gode råd mod det, men det hører et andet svar til, fordi jeg ikke tror, det er et væsentligt problem i jeres tilfælde.
Det dybere problem
Og det fører mig over til det, jeg tror, er det dybere problem. I har været – og er nok stadig – rigtig pressede. Når du tabte 8 kg på grund af et dødsfald, tyder det på, at du fik et sår i sindet, der var ret voldsomt.
Der kan være andre ting, der også presser jer. At hans kærlighed til dig åbenbart ikke kan overvinde, at du er blevet tynd, kan vel skyldes flere ting. Egentlig har man i et kærlighedsforhold ikke så meget sex for at få noget, som for at give noget. Men måske har det været hans måde at prøve at motivere dig til at tage på, fordi han kunne se, at det havde du virkelig brug for. Så hans “lokkemad” for at du skulle tage på i vægt var, at så kunne I få sex igen … Jeg ved det ikke.
Men jeg er ret overbevist om, at I har brug for hjælp. Hjælp til at blive bedre til at kommunikere med hinanden. Det har alle par, for intet par er fuldkomment til at kommunikere. Men lige nu foregår megen af jeres kommunikation gennem andet end ord. Og derved kommer der meget stærke følelser ind og forstyrrer en del.
Jeg kan varmt anbefale de PREP-kurser, som Center for Familieudvikling udbyder! Min kone og jeg har været på det med stort udbytte.
Kort sagt: vejen til et bedre sexliv går for jer sikkert gennem det at få et bedre forhold til hinanden i det hele taget. Og måske også at få det bedre med jer selv hver især. For slås man med mange ting indeni sig selv, er det svært at have overskud til parforholdet.
Læs evt. lidt mere i artiklerne
Vejen til god sex
Kærlighed og forelskelse
Kærlighed i praksis
Konflikter i parforholdet
Jeg ønsker jer en god proces med alt dette!
Sprint