Han har behandlet mig dårligt - skal han have en chance mere?
hej. Min kæreste og jeg har været sammen i snart 5 år. Vi bor sammen. Da vi startede med af komme sammen, var min kæreste meget voldelig og gjorde mange ubehagelige ting ved mig. Men det stoppede, og jeg troede, jeg havde tilgivet ham.
Efter 2 år flytter vi sammen, og det hele går godt. Det skal lige siges, min kæreste har en sjælden sygdom, som gør at meget af vores hverdag handler om sygdom, og han er meget deprimeret. Så vores forhold har handlet meget om ham.
Men så for et år siden, får jeg stillet diagnosen borderline og jeg kommer i terapi, hvor der bliver lukket op for mange ting fra min barndom. Jeg blev misbrugt af min far som lille, og det er der i terapien blevet åbnet. Det har ført til, at jeg frastøder sex og bare tanken om det, er ulækkert.
Jeg har fortalt min kæreste, hvorfor jeg ikke kan have sex med ham, men nu har han slået op, fordi han ikke kan vente mere, hvilket måske også er fair. Men nu vil han have mig tilbage, og jeg har sagt nej, fordi jeg føler mig uretfærdig behandlet.
Når jeg går gemmen noget svært, kan han ikke være der for mig, men jeg har været der for ham, med alle hans sygehusbesøg , og han lå i koma i lidt over en måned. Men nu kan han ikke vente på mig.
Mit spørgsmål er så, skal jeg give vores forhold en chance, eller skal jeg stoppe det helt, og så kun tænke på mig selv og komme igennem den svære proces?
Jeg håber, I vil hjælpe mig, for det er bare så hårdt at gå med. Min familie og venner synes, jeg skal komme ud af forholdet, men for pokker, jeg elsker ham jo.
Knus Camilla, 22 år

SVAR:
Kære Camilla
Tak for dit spørgsmål til AdamogEva. Det er jo nogle rigtigt svære ting, du står i, og sådanne ting er der ikke lige et enkelt svar på. Men jeg skal prøve at pege på nogle ting, som forhåbentlig kan hjælpe dig til at træffe din beslutning.
Smerter i livet
Jeg lægger mærke til, at du har oplevet megen lidelse. Det gælder ting, som du først for nylig har fået lukket op for, nemlig overgreb i barndommen. Det kan være enormt lidelsesfuldt, og det kræver lang helingstid at få arbejdet sådanne traumer igennem. Det gælder også den lidelse, som er forbundet med volden fra din kæreste. Jeg er glad for, at det er stoppet, for det er helt urimeligt, at du skal udsættes for sådanne krænkelser og grænseoverskridelser. Desuden er jeg som psykolog klar over, at du med diagnosen borderline kan opleve megen lidelse i hverdagen.
Fravalg af sex med kæresten
Jeg forstår godt, at det at du nu har fået kontakt med de seksuelle overgreb i barndommen, det påvirker din seksualitet, så du har sagt fra overfor din kæreste. Det er meget vigtigt, at du respekterer dine følelser og lytter til din krop. Derfor er det også yderst vigtigt, at dine grænser bliver respekteret. Det betyder også, at når du skal vælge en kæreste, så skal det være en, som kan respektere, at du sætter grænser for dig selv, og i særlig grad at du sætter grænser, når det gælder sex. Derfor tænker jeg, at det er vigtigt, at du afklarer med ham, hvorvidt han er i stand til at respektere og håndtere dine grænser. Hvis ikke du tydeligt oplever, at han kan det, så er han ikke god for dig - selvom du holder af ham.
Ro til at arbejde med dig selv
Jeg mener, at det er afgørende, at du lige nu får mest mulig ro til at arbejde med dig selv og din proces. Jeg kan ikke afgøre, om du opnår mest ro ved at afbryde relationen til din tidligere kæreste eller om du opnår mest ro ved at genoptage relationen. Men det er meget vigtigt, at du mærker efter på dig selv. Hvis du vælger at genoptage forholdet, så er det vigtigt, at du har sikret dig, at han vil respektere dine grænser og dine følelser, og respektere at du i øjeblikket har brug for ro til at arbejde med dig selv. Det skal du ikke føle skyld over eller noget - du skal kunne være helt tryg i, at han giver dig det rum du har brug for.
Fortsat professionel hjælp
Det glæder mig, at du er i kontakt med professionelle hjælpere i forhold til diagnosen og de udfordringer, som kommer herved. Det er vigtigt, at du fortsætter denne kontakt, så du kommer godt gennem behandlingsprocessen. Måske kan du også bruge din terapeut til at afklare, hvad der er gode valg fremad i livet for dig – også hvad angår dit forhold til din tidl. kæreste.
Giv plads til, at du oplever din værdi og din værdighed.
Midt i al den smerte og lidelse, som er i dit liv lige nu, er det meget vigtigt, at du får hjælp til, at opleve den værdi, du har som menneske og opleve din værdighed. Derfor er det også altafgørende, at der er mennesker omkring dig, som kan være med til at vise dig, at du er værdifuld. Det er de relationer, du skal satse på lige nu.
For du er et værdifuldt menneske, som har ret til at opleve værdighed.
Du ønskes alt godt fremover, og jeg ønsker, at du træffer et valg, som hjælper dig til at opleve mere af din værdi og værdighed.
Kærlig hilsen Ole Rabjerg, psykolog
Ole Rabjerg
Skrevet af:
Ole Rabjerg
Psykolog i foreningen Agape
adamogeva.dk
adamogeva.dk bruger cookies. Læs mere OK