Han er 20, og jeg er 15 – er han for gammel?
Ja ser I, der er den her dreng, han går på samme sportshold som mig. Han er 20 år. Vi er rigtig gode venner og hygger, joker osv.
Vi krammede og sådan på træningslejren. Han "liker" mine billeder på face og kommer med søde kommentarer. Han prøver hele tiden at snakke med mig og han har også givet mig et kælenavn, som ikke er helt normalt, men lidt hen i skat/baby...
Tror I, han kan lide mig og er han for gammel???
Det skal lige siges, jeg er ret vild med ham, han er rigtig sød og en virkelig god ven.
Pige, 15 år

SVAR:
Hej
Først og fremmest vil jeg lige sige, at det er dejligt, at du har en rigtig god ven og det lyder til, at du er rigtig glad for ham.
Når man skal finde ud af, om ens kærlighed er gengældt, er der en masse usikkerheder, og det betyder også, at jeg har svært ved at sige, om han kan lide dig som mere end en god ven. Ud fra hvad du beskriver, virker det, som om han godt kan lide dig, men der er jo desværre ingen garantier.
Lad tiden vise det
Der er flere måder at finde ud af det på, men den umiddelbart bedste måde er at se tiden an og finde ud af, om følelserne består over tid. Det vil sige, du fastholder venskabet, men måske bliver tydeligere omkring, hvad du gerne vil ved at bruge tid sammen med ham, snakke med ham og se, hvor tingene bærer hen. Denne tilgang betyder som regel, at man ikke kommer ud i noget, man senere fortryder, fordi man tager sig tid til det.
Læs også disse artikler: Slå koldt vand i blodet og Et trin ad gangen er det mest sikre.
Aldersforskel
Til sidst spørger du, om han er for gammel til dig, og der vil jeg svare, at det er han sandsynligvis med den alder, du har nu. Aldersforskellen har rigtig stor betydning, jo yngre man er, fordi der sker så mange ting, og man udvikler sig på så mange områder i din alder. Så lige nu er 5 år en stor aldersforskel, hvorimod det vil have mindre betydning jo ældre, I bliver. Det er klart, at han med sin alder er et helt andet sted i livet, end du er. Hans interesser er måske anderledes og hans hverdag anderledes, hvilket I skal kunne håndtere sammen.
Du har med din alder også brug for at bruge tid, som man nu gør i din alder og ikke lige pludselig "blive ældre", end du er. Pga. den stor forskel kan der også let opstå et pres fra hans side, hvis I blev kærester, og du kan møde nogle forventninger til kæresteforholdet, som du måske slet ikke er klar til.
Jeg håber, du fik lidt svar på dit spørgsmål og i hvert fald fik noget at tænke over i din beslutning. Jeg vil meget råde dig til at give rigtig god tid og nyde venskabet. Det er aldrig spild af tid, hvis det en gang i tiden fremover skal blive jer to.
Læs også svar til andre i lidt samme situation:
Er mine følelser ægte og betyder 8 års aldersforskel noget?
Forelsket – synes I, 7 års aldersforskel er for meget?
Venlig hilsen
Anne