Hævet kønslæbe efter samleje – hvad kan det skyldes?

Vis spørgsmål

Hej.

Jeg har lige haft tre dages menstruation. Under min menstruation havde jeg en dag, hvor jeg havde samleje. Da min kæreste trængte op, gjorde det rigtig ondt.

Jeg er nu øm og hævet ved den skamlæbe, som hænger sammen med klitoris og mellemkødet. Jeg kan ikke gå eller have samlede ben, fordi det gør ondt.

Hvad kan det være?

Hilsen den anonyme, 21 år

SVAR:

Kære anonyme

Tak for dit spørgsmål.

Hævet kønslæbe

Jeg kan desværre ikke svare på, hvad der præcist er sket med din kønslæbe (et andet ord for skamlæbe). Jeg vil foreslå, at du kontakter din egen læge hurtigst muligt, hvis du stadig har meget ondt, når du går eller samler benene. Du kan ringe til din læge i akuttiden, så kan han/hun vurdere, om du skal komme ind til et tjek.

Det kan måske virke grænseoverskridende at skulle kontakte lægen og også at blive undersøgt hos lægen, men det kan være nødvendigt for at få afgjort, om alt er som det skal være.

Beskyttet sex

Jeg er ikke sikker på udfra dit spørgsmål, om I bruger kondom, når I har sex. Dette er særlig vigtigt, da det er den eneste præventionsform, som også beskytter mod kønssygdomme.

Beskyttet er sex er også, når I passer på hinandens følelser i forbindelse med sex. Det betyder, at I kun deler sex, når I begge er klar og har lyst til det. Ellers kan det komme til at gøre ondt på både kroppen og sindet.

Du kan læse mere om det i vores artikel Sex og følelser og masser af andre steder på hjemmesiden.

Mvh. Marie