Hævelse i pungen efter onani - er der noget galt?
Hej, jeg har virkelig brug for hjælp, da jeg har haft dette problem i ret lang tid. Så håber virkelig, jeg kan få en løsning på dette. Efter jeg har haft onani begynder det at hæve i min pung. Det hæver i det, jeg tror, man kalder for sædleder. Plus det begynder at gøre ondt dernede, men ikke i min testikel.
Jeg havde de symptomer ovre i venstre side førhen, men idag efter jeg havde onani kom symptomerne ovre i højre side? Plus min højre testikel er større og hænger mere end den anden, men det har den gjort så langt tilbage, jeg kan huske. Smerterne varer cirka et par timer og hævelsen i en dags tid. Så begynder de at gå væk
Jeg er bange for, at der er noget alvorligt galt eller om det er normalt for en 14-årig dreng?
Håber virkelig jeg får et svar, da jeg ikke kan finde noget på nettet.
Med Venlig Hilsen: Marcus :-)

SVAR:
Hej Marcus
Det lyder bestemt ikke som noget alvorligt. Men jeg kan ikke sige dig med sikkerhed, hvad du mærker.
Specielt på venstre side kan man have årebrok, som er udvidede blodårer ligesom åreknuder, som du nok har set på ældre mennesker. Det, som du beskriver på venstre side, kunne være årebrok.
Jeg vil dog ikke forvente, at det hæver så meget efter onani. Det er heller ikke så hyppigt, at det er på begge sider.
Ved onani kan du godt få smerter i testiklerne, som stråler op i sædblære og sædleder, ja helt op i maven. Jo længere din rejsning varer, jo større er tendensen til smerter.
Hvis der er noget galt, er det nok årebrok. Jeg synes, at du skal se tiden an nogle måneder. Det kan nemt forsvinde af sig selv igen. Hvis det fortsætter, må du til læge og få det undersøgt.
Venlig hilsen
Lars Dysager, læge
Lars Dysager
Skrevet af:
Lars Dysager
Læge
adamogeva.dk