Håber på én pige og en anden er forelsket i mig. Hvad gør jeg?
Hej.
Jeg skriver meget med en pige. Vi har ikke rigtig været venner, siden jeg har skrevet noget ondt til hende
engang for lidt over 2 år siden (påstår hun). Jeg vil gerne bygge et venskab op med hende igen. Når
vi møder hinanden i virkeligheden, siger vi aldrig noget til hinanden. Jeg er bange for at sige noget til
hende. Fx at jeg gerne vil være venner med hende igen. Et problem er, at hun er på efterskole.
Ud over
at jeg gerne vil være venner med hende, er jeg også forelsket i hende. Hvad skal jeg gøre? Hvordan bliver vi gode venner igen?
Der er en anden pige, som er 4 år ældre end mig. Hun elsker mig virkelig højt. Jeg har sagt til hende mange
gange, at jeg ikke elsker hende, men jeg tror ikke, hun forstår det.
Hun er begyndt at gå mig på nerverne.
Hvordan kan jeg forklare hende, at jeg overhovedet ikke elsker hende, så hun forstår det?
Og er det typisk piger at blive ved med at håbe, når de er forelskede?
Anonym, 14 år

SVAR:
Kære 14-årige dreng
Der er mange gode fordele ved at kommunikere via sms, men der er også ulemper. En af ulemperne er, at man ikke rigtig kan finde ud af at snakke sammen, når man mødes, og den grøft ser det ud til, at du er  er landet i :-)
Målet er at tale rigtigt sammen
Det er rigtig godt, at du gerne vil opbygge et venskab til hende igen, og jeg kan godt forstå, at du er bange for at sige noget. For når man er forelsket, er man også sårbar og dermed bange for at gøre noget, der kan ødelægge det, man har sammen. Det første, jeg vil anbefale dig at gøre, er at få sagt undskyld for det, du har skrevet til hende for 2 år siden. Ud fra det, du skriver, fornemmer jeg, at du ikke er helt enig med hende i, at du har skrevet noget ondt, og at det måske er hende, der har tolket dig forkert? Hvis sms’en er en barriere for at opbygge et venskab igen, er det vigtigt at få den ”ud af verden”.
Du skriver, at I sender mange sms'er til hinanden. Derfor synes jeg, du via sms skal skrive til hende, at du er ked af det, du fik skrevet for to år siden, og at du gerne vil være venner med hende. Jeg synes også, du skal skrive, at du gerne vil snakke med hende, når I mødes, men at du synes, det er svært at komme i gang. Et skridt på vejen må være at komme i gang med at snakke. Herefter skal I lære hinanden rigtig godt at kende, og først herefter kan I vide, om I har lyst til at være kærester.
Svært at afvise forelskelse, der ikke er gengældt
Med hensyn til pigen, der er forelsket i dig, kunne det tyde på at hun ikke har forstået dit budskab, selv om du har sagt det mange gange. Når man er forelsket, er det naturligt at håbe på, at det bliver gengældt, og er man ”hårdt ramt”, kan det være det højeste ønske. Man kan sagtens håbe så meget, at man tænker, at den man er forelsket i nok ændrer mening, og derfor ”hører” man ikke ordene, selv om de bliver sagt. Jeg tænker, at det godt kan være tilfældet for pigen, du beskriver, og jeg kan godt forstå, hvis du synes, det er ved at være irriterende.
Selv om det vil gøre rigtig ondt på hende, kan det være en mulighed at fortælle hende, at du er forelsket i en anden (med risiko for at hun fortæller det til alle andre). At få sådan en besked vil måske kunne hjælpe hende til at komme videre, selvom det også vil være forbundet med meget smerte. Uanset hvordan du tackler situationen, må du tænke på, at pigen også har følelser ligesom dig, og at det ikke er af ond vilje, hendes forelskelse har ramt dig.
Relationen til piger kan være besværlig men også dejlig
Måske vil det også være en mulighed at ændre tankegangen hos dig selv, så du ser det positive i, at der er en, der synes, du er sød og dejlig, som den du er. Der er nogle mennesker, som ingen andre elsker – hvor må det være fattigt og ensomt. Her er der en person, som ser nogle kvaliteter hos dig, og det skal du bare være glad og stolt over.
Du kan læse mere om venskaber, forelskelse og mulige kæresteforhold her:
Fra venner til kærester
Du kan f.eks. læse artiklerne Kærestepotentiale... eller en god ven?
Pigevenner og drengevenner og Slå koldt vand i blodet
Held og lykke
Mvh Heidi B. Simonsen
Heidi Benner Simonsen
Skrevet af:
Heidi Benner Simonsen
lærer
adamogeva.dk