Grim, utiltrækkende og ingen selvtillid - hvad gør jeg?

Vis spørgsmål

Hej Adam og Eva..

Jeg er en dreng på 15, jeg har altid fået at vide, at jeg ikke var særlig pæn, flot eller tiltrækkende. Og det har påvirket min selvtillid og troen på, at jeg er god nok, og dermed er mit selvværd heller ikke for godt.

Jeg har lige haft en kæreste, som fortalte mig, at hun syntes, jeg var tudegrim og mega utiltrækkende, og hun kun var sammen med mig på grund af min personlighed. Jeg troede at hun, som den eneste ud over min familie, syntes, jeg bare var en smule flot. Så nu findes min selvtillid ikke og jeg tror mindre på mig selv og på, at jeg er god nok.

  • Hvordan kan jeg gøre noget ved, at jeg er så grim??
  • Hvad kan jeg gøre, så jeg er mere tiltrækkende??
  • Hvordan kan jeg styrke min selvtillid og mit selvværd?
  • Hvordan kan jeg styrke troen på mig selv??

Jeg ved godt, at jeg er unik, men det er svært at tro på, når man ikke tror på sig selv.

Hilsen ham uden selvtillid, 15 år

SVAR:

Hej med dig

Tusind tak fordi du skriver ærligt om din udfordring. Noget af det, der gør mig allermest glad er, at din kæreste var sammen med dig på grund af din personlighed. Det må betyde, at du har en dejlig personlighed. Det er det vigtigste, for den er utrolig svær at lave om på. Du har styr på det indre i forhold til, at du er en sød og rar ung mand.

Dine 4 spørgsmål:

Det ydre: som åbenbart har fyldt så meget for andre, at de har haft brug for at sige det direkte til dig gennem hele dit liv. (Du skriver: Jeg har altid fået at vide, at jeg ikke var pæn, flot eller tiltrækkende).

Det får mig til at tænke på, at vi så åbenbart ikke taler om bumser, fedtet hår eller andre forbigående udfordringer i ansigtet. Er der mon i stedet tale om deformiteter af ansigtet, voldsomme ar eller lignende? Hvis det er tilfældet, og operationer ikke er mulige, så ER der ikke noget at gøre ved udseendet af dit ansigt.

Tiltrækkende – det er meget individuelt, hvad piger finder tiltrækkende. Det har også sammenhæng med personligheden. Dog er der selvfølgelig den hurtige tiltrækning/opmærksomhed på gaden, hvor der er tale om få sekunder, hvor man lige vender hovedet efter noget, der fangede opmærksomheden, og man kigger, lige indtil der kommer noget mere interessant, fx en snapchat fra en veninde, der spiser burgers på McDonalds!

Jeg ved ikke, om det er den hurtige tiltrækning, du længes efter, eller du kan vente på den, hvor pigen får lov til at opleve, at du er et fantastisk dejligt menneske, og DERFOR finder dig tiltrækkende. Den er selvfølgelig lidt mere tidskrævende at vente på, men den er også mere langtidsholdbar.

Selvværd og selvtillid. Det kan du læse mere om i vores artikler Hvad er jeg værd? og Du er smuk som du er!

Du skal for det første sørge for at sortere ud i omgangskredsen/venneflokken. Mennesker, der har travlt med at pille dig ned, og fortælle hvor grim du er, har INTET godt at byde på til dig, og du skal ikke lade dem diktere din livshistorie. Du skal selv være med til at skabe et godt selvværd ved at elske dig selv og acceptere dig selv, som du er. Sæt endnu mere fokus på at være et godt og spændende menneske, for det er det, der holder i længden.

Troen styrkes af det som gentages igen og igen. Du har skrevet, at du igen og igen har fået fortalt, at du var grim eller ikke tiltrækkende. Derfor har du fået en fornemmelse af, at det er sandheden.

Du skal skabe en ny sandhed, DIN sandhed. Du skal sige til dig selv, at du er et fantastisk menneske, du er et smukt menneske. Læg mærke til, at jeg ikke siger en bestemt del af kroppen. Du er et smukt MENNESKE. Du er et helt menneske, og det hjælper ikke noget, at ansigtet er smukt, hvis resten er afskyeligt.

Troen på at det er rigtigt styrkes ved, at du selv gentager dette syn på dig selv, og at du omgiver dig med mennesker, der også er mere optaget af indre styrke og selvværd end overfladiske ting. Jeg håber, du kan finde nogle dejlige mennesker at bruge tid sammen med, og som vil være med til at holde fast i din NYE og SANDE historie om, at du er et fantastisk dejligt og smukt menneske.

Pas på dig selv!

Mange kærlige hilsner fra
Anja