Graviditetssymptomer, mon jeg er gravid?
Hej. Jeg har den sidste uges tid, siden i lørdags, haft menstruationssmerter, kvalme, ekstra vandladning, ondt i hovedet ind imellem og humøret skifter meget.
Jeg har ikke været på piller ca 2 måneder, da kæresten og jeg ønsker at få barn. Efter disse symptomer er jeg blevet meget i tvivl om, om jeg er gravid eller det kan være noget andet. Det er første gang, så jeg synes, det er lidt svært at vurdere det. Jeg tænker dog en del over, om der er noget eller ikke, så det ville være rart at få afklaret, om jeg er gravid eller ikke.
Jeg skulle først have min menstruation på tirsdag den 5, så jeg undrer mig bare over, at jeg har haft smerterne så længe. Sidst jeg skulle have min menstruation, som var den 5 januar, havde jeg det kun lidt en enkelt dag, og så stoppede den. Ellers har jeg ikke haft min menstruation siden 5 december.
Jeg har læst lidt på nettet omkring graviditetstegn, synes mange af symptomerne lyder som om det godt kunne være en graviditet.
Jeg tog en test i morges for at tjekke det, men den viste negativ..
Håber I kan hjælpe lidt., evt svare på, hvornår en test burde være negativ.. ?
Mvh Christina, 23 år

SVAR:
Hej Christinna
Hvor er det altså bare dejligt at høre, at du og din udkårne ønsker at få et barn sammen. Det kan dog være en psykisk svær periode, mens man venter på at blive gravid, fordi man går og håber og håber og håber. Det kan derfor også begynde at fylde rigtigt meget for en og i forholdet og det er derfor vigtigt at holde fokus på at nyde hinanden og livet.
Graviditetssymptomer behøver ikke betyde, du er gavid
Ja, du har ret, mange af de symptomer, du nævner, er tegn på graviditet. MEN de er ikke ensbetydende med, at du er gravid. De fleste af symptomerne kan nemlig også være der af andre grunde. f.eks. kan humørskift og ekstra vandladning også komme, fordi du er nervøs og virkelig gerne vil være gravid. Kroppen kan til tider opføre sig gravid, fordi du ønsker at være gravid.
Graviditetstest
Det bedste, du kan gøre, er at vente til den dag, hvor du normalvis vil have fået din menstruation og, hvis du stadig ikke har fået din menstruation, så tage en graviditetstest den dag. En graviditetstest reagerer på mængden af HCG (graviditetshormonet) i din urin. En grundregel er, at din krop først producerer nok HCG til, at en test kan registrere det, omkring det tidspunkt, man ellers ville have fået sin menstruation. De graviditetstest, man i dag kan købe i håndkøb, er alle meget sikre. Så sikre at en læge ikke ville lave egen test, hvis du får et positivt svar. Det betyder, at selv om du fik et negativt svar, vil du sagtens alligevel kunne være gravid, men at du bare endnu ikke havde nok HCG i din urin.
Underlivssmerter
Du skriver også, at du har haft smerter/ømhed i underlivet. Igen kan andre ting end graviditet være årsagen. Blandt andet er nogle kvinder (specielt som man bliver ældre) bare ømme i underlivet mellem ægløsningen og menstruationen. Men, som sundhedsperson, bliver jeg også nødt til at nævne for dig, at hvis du har deciderede smerter, som tager til, kan der være en graviditet uden for livmoderen eller en betændelsestilstand, og du skal kontakte en læge.
Du kan også prøve at læse disse link:
Ikke gravid efter 8 mdr – Kan der være noget galt?
Når det ikke lykkes at blive gravid?
Jeg håber, at mit svar var tilstrækkeligt, men ellers er du velkommen til at se dig omkring på vores hjemmeside eller skrive tilbage med yderligere spørgsmål.
Mvh Birthe