Gravid - ved ikke hvem far er - hvad gør jeg?

Vis spørgsmål

Hej! Jeg har lige fundet ud af, at jeg er gravid. Min menstration udeblev, så jeg tog en test og den var positiv.

Jeg er single, men har dog været i seng med en fyr og måske eller ikke har noget kørende med. Og så har jeg en god ven, som jeg også nogle gange er sammen med. Det, der er problemet, er, at jeg ikke helt 100 procent ved, hvem der er far til barnet, selvom jeg hælder over til min gode ven, som jeg sidst var sammen med. Jeg har ikke snakket med nogen om det og ved ikke endnu, om jeg vil det. Jeg er 34 og ved et eller andet sted, det er min sidste chance for at få et barn. Ved bare ikke, hvad jeg skal gøre.?

Tina, 34 år

SVAR:

Kære gravide, 34 år

Du er gravid. Du ved ikke, hvem af 2 fyre, der er faren. Du har ikke snakket med nogen om det, og du ved ikke, om du vil det. Samtidig ved du ikke, hvad du skal gøre.

Ud fra disse kommentarer vil jeg som det allerførste sige: Det er rigtigt godt, at du sender et brev til brevkassen her. Den er lige præcis beregnet til at bruge, når et menneske ikke ved, hvad det skal gøre.

At sige ja til et undfanget barn

Der er en ting, jeg har lagt rigtigt meget mærke til. Det er, at du ikke skriver, at du er uønsket gravid. Du skriver i stedet, at du er 34 år, og at det et eller andet sted er din sidste chance for at få et barn. Måske kan dette hjælpe dig til at sige:

Jeg er gravid. Det er fakta. Det kan der ikke laves om på. Jeg er vordende mor til et undfanget og ventende barn.

Punkt 1

Når noget er svært, kan det være vanskeligt at beslutte mange ting på en gang. Kunne punkt 1 for dig være, at du afklarer, at du vil beholde barnet, så at det står fast. Det er en mulighed, at du overvejer dette, så at det kan blive din platform.

Punkt 1 : Jeg beholder barnet.

Punkt 2

Kunne det næste være, at du overvejer at tale med en, som du har tillid til, omkring det, at du venter dig og ikke ved, hvem faderen er, så at du ikke er alene i det. Det kan være yderst hårdt at bære noget svært alene. Derfor kom jeg til at tænke på muligheden af, at du finder en at dele det med, og at du lige så stille sammen med en fortrolig får mulighed for selv at forholde dig til din situation. At du får mulighed for at forsøge at forlige dig med tanken om:

Jeg er gravid. Jeg ved ikke, hvem der er far. Men noget står fast: Jeg er vordende mor.

Punkt 3

Kunne du derefter overveje at tale med din gode ven, som du mest hælder til er faren. Inden du kontakter ham, kan det være godt for dig at tænke igennem: Jeg kan ikke vide, hvordan han tænker, men jeg har mulighed for selv at tænke: Det er her, jeg er i mit forhold til ham. Jeg kan spørge mig selv: Er det ham, jeg ønsker at dele livet med?

Ved selv at være afklaret, vil det være lettere at kontakte ham og fortælle ham om situationen: Jeg er gravid og ved ikke, hvem der er faren, men at du hælder til, at det er ham.

Tag et skridt ad gangen

Jeg tror, at det er vigtigt, at du tager tid til at overveje din situation. Jeg har sendt nogle af mine tanker tilbage. Jeg har tænkt dem som starten til, at du kan begynde at finde ud af: Det her starter jeg med at tænke og gøre.

2 slutreplikker fra mig til overvejelse

1: Mon du tager en erfaring med omkring sex: Det er vigtigt, at sex mellem 2 er i trygge rammer og foregår under fælles ansvar.

2: Et lille undfanget menneske har værdi og fortjener, at jeg som mor tager tid til at tænke mig om, så at mit barn får de bedste muligheder for at blive født ind i trygge forhold og rammer.

Mange hilsner og tanker

Hanne Esmarch