Gravid udenfor livmoderen, hvorfor ikke gravid igen hurtigt?

Vis spørgsmål

Hej, det er ca. 7 mdr siden, jeg havde en graviditet uden for livmoderen. Jeg har lige fået taget en fertilitetstest, den sagde heldigvis negativ.

Jeg fik fjernet min venstre æggeleder i forbindelse med min graviditet uden for livmoderen.

Hvorfor bliver jeg ikke gravid igen hurtig??

Jeg er så bekymret, selv om den fertilitetstest var negativ.

:( Hilsen T, 24 år

SVAR:

Kære T!

For det første kan jeg berolige dig med, at de fleste har normal fertilitet, efter at de har haft en graviditet udenfor livmoderen! Som du måske også har hørt, er der dog også en mindre andel, der får sværere ved at blive gravide, efter at de har haft en graviditet udenfor livmoderen. Dels fordi der kan være arvæv, dels fordi der kan være en sygdom i æggelederne, der generelt gør, at de fungerer dårligt, og det var grunden til, at der blev en graviditet udenfor livmoderen i første omgang (det befrugtede æg kunne ikke komme igennem ned til livmoderen, men ”sad fast” i æggestokken).

Måske tager det lidt længere tid at blive gravid

Du har jo stadig din højre æggeleder, og forhåbentlig er den rask nok til at sørge for, at du kan blive gravid igen. Dog vil der sandsynligvis også stadig komme ægløsninger fra din venstre æggestok, som den højre æggeleder dårligere kan fange, og dermed kan disse æg ikke blive befrugtet. Derfor vil jeg tro, at det kan tage dig lidt længere tid at blive gravid end andre. Hvordan det rent statistisk ser ud – hvor lang tid det i gennemsnit tager at blive gravid, efter at man har haft en graviditet udenfor livmoderen, kan jeg dog ikke svare dig på. Men hvis ikke du er blevet gravid, efter at I har forsøgt et år, kan din egen læge henvise dig, så I kan få hjælp til at blive gravide, hvis I er interesseret.

Fertilitetstest

Jeg må desværre fortælle dig, at en ”fertilitetstest” ikke siger så meget om din fertilitet – den måler på ens hormonproduktion, og dine hormoner burde være normale, når du stadig har begge æggestokke og er så ung, som du er. Det, der kan være en problem for dig, er mere, at din højre æggeleder kan være beskadiget, og det kan man ikke måle på dine hormoner.

Tålmodighed

Jeg kan sagtens forstå, at det kan være enormt svært at være tålmodig og vente på, at du bliver gravid, men desværre er der ikke meget andet at gøre end at gøre så stor en indsats som muligt og håbe … Som du måske ved, har I de største chancer for, at du bliver gravid, hvis I har sex 2-3 gange om ugen omkring den tid, hvor du har din ægløsning (14 dage før din næste menstruations første dag). Og jo mere du bekymrer dig om at blive gravid, jo mere stresser du din krop, og jo større chance er der for, at din ægløsning udskydes og bliver uregelmæssig … Så forsøg at tage den med ro, og tro på det!

Håber det var et svar, du kan bruge. Ellers er du naturligvis velkommen til at skrive igen.

Kærligst
Lotte