Gravid uden kvalme, er det et dårligt tegn?
Hej. Min mand og jeg har været gift i 2 1/2 år, og har bedt Gud om et barn, siden vi blev gift. Jeg har aborteret én gang og røg derefter i en depression, som jeg nu er kommet ud af. Og nu er jeg så blevet gravid :)
Jeg er i 7. uge, og jeg har det godt. Jeg har meget ømme bryster og er tit sulten, og så er jeg oppustet med diarré - men ingen kvalme eller opkastning overhovedet! Jeg har læst, at manglende kvalme og opkastning kan betyde, at en abort er på vej???
Jeg er så lykkelig for at være blevet gravid; men ovennævnte bekymrer mig - jeg er så rædselsslagen for at det ikke lykkes... Er det en skrøne, eller må jeg bare prøve at holde min glæde og forventning tilbage?
kærlige hilsener JD

SVAR:
Kære J.P!
Tillykke med din graviditet.
Det er en lidt tung historie, du og din mand har måttet igennem, for at nå hertil. Jeg kan godt forstå, at du er bange for at miste også dette barn, når du én gang har aborteret.
Graviditetssymptomer er forskellige
Det er meget forskelligt fra kvinde til kvinde, hvilke graviditetssymptomer man har i den tidlige graviditet. Mange kvinder i din situation har det ligesom dig, at de næsten ønsker sig at have kvalme, fordi det kan bekræfte, at de er gravide.
Der er dog IKKE en sikker sammenhæng mellem kvalme og graviditet. Alt kan sagtens udvikle sig fint, selvom du ikke føler kvalme. Din sult og dine ømme bryster tyder jo da også på, at der er graviditetshormoner på spil i kroppen.
Hjertelyd og sparken
Først omkring 20. uge kan de fleste kvinder mærke fosterbevægelser. Og først i 14. uge kan din læge eller jordemoder lytte hjertelyd fra den lille. Det kan være længe at gå 7 uger endnu med den usikkerhed, du føler. Jeg tror dog, du gør klogt i at sige til dig selv, at alt formentlig går, som det skal. Får du menstruationssmerter, eller begynder du at bløde, er det en god ide at kontakte en læge og blive tjekket.
Måske kan du vise dette svar til din mand, så han kan være med til at bekræfte dig i positive forventninger, når bekymringerne fylder meget hos dig.
Spontane aborter
Man regner med at ca. hver 10. graviditet ender med en tidlig, spontan abort, sådan som I tidligere har oplevet det. Man ved ikke altid hvorfor. Det betyder på den ene side, at jeg ikke kan love dig noget, for det kan ske igen. Samtidig vil jeg understrege, at det også betyder, at denne graviditet meget vel kan gå fint, selvom du tidligere har aborteret. En tidligere abort betyder nemlig slet ikke, at du er i stor risiko denne gang.
Tidlig scanning eller ej?
Af dit spørgsmål læser jeg, at du og din mand er kristne og har indviet Gud i jeres ønske om et barn. Derfor tænker jeg også, at I har den holdning, at en provokeret abort vil være forkert. Derfor synes jeg, at I skal få taget en snak om, hvad I vil stille op, når lægen tilbyder jer det, der kaldes "nakkefoldsscanning" eller "tidlig scanning". Du bliver formentlig tilbudt dette indenfor ret få uger. I jeres tilfælde kan det selvfølgelig være fristende at komme ind og se den lille og få bekræftet, at den lever. Men scanningen har et helt bestemt sigte - at beregne sandsynlighed for Down syndrom.
Så I skal forholde jer til, at du får taget en blodprøve og at den, sammenholdt med scanningen, giver jer en statistisk beregnet sandsynlighed for, at barnet har Downs syndrom. Hvis risikoen er tilpas høj for dette, vil I blive tilbudt det, der hedder en fostervandsprøve, hvor man med en nål tager fostervand ud fra din livmoder. Deri vil findes fosterceller, som man kan lave en præcis kromosomanalyse på.
Fra et samfundsmæssigt synspunkt, tilbydes scanningen udelukkende for at finde børn med Downs og andre handicaps inden 12. uge, sådan at forældrene kan nå at vælge en abort i stedet for at få barnet. Scanningen tilbydes altså ikke for at "tjekke" om fosteret lever.
Det betyder også, at I kan blive udsat for et stort følelsesmæssigt pres og unødvendige bekymringer, hvis I alligevel på forhånd har besluttet at beholde barnet uanset hvad.
Jeg vil altså opfordre jer til at tale også dette emne igennem snart, da du vil blive tilbudt nakkefoldsscanning snart - eller allerede har fået en tid.
Jeg håber, dette kan hjælpe jer lidt på vej.
Må Gud velsigne jer og den lille i din mave.
vh Ida Rom