Gravid i 9. kl. og svært med skolen - kan jeg få hjemmeundervisning?

Vis spørgsmål

Hej. Jeg er en pige på 17 år og jeg er gravid i uge 22+4 dage nu, vi kan sige 5 måneder.. Jeg kan ikke klare at gå i skole mere, fordi med min store mave synes jeg, det er pinligt, og det er også svært at gå i skole. Jeg skal snart have eksamen, d. 5. maj. Den skole, som jeg går i nu, er meget voldsom, fordi der er rigtig mange, der slår hinanden og løber ind hinanden. Det er ikke rart, fordi der er rigtig mange, der kommer fra udlandet.

Hvad skal jeg gøre? Jeg vil gerne gå i skole. Kan jeg ikke få hjemmeundervisning? Hvem skal jeg snakke med, er det kommunen eller en familie rådgiver eller min lærer eller læge??

Kan I være søde og svare på min besked hurtigst muligt.

Hilsen fra M, 17 år

SVAR:

Kære M

Mange tak,fordi du har valgt at kontakte Adam og Eva med de udfordringer, der fylder for dig lige nu!

Du virker til at være glad for at gå i skole, men at det både kan være pinligt med din store mave, og at du måske også er bekymret for, om der skal ske barnet noget, når mange af de, der går på skolen, slår og løber ind i hinanden?

Det virker på dig, som om hjemmeundervisning vil være en god løsning for dig, fordi du så undgår at være pinlig over din mave, og at andre skal løbe ind i dig.

Undervisningspligt

I Danmark er der ikke skolepligt, men undervisningspligt. Det betyder, at du skal modtage undervisning til og med 9. klasse, men ikke nødvendigvis i en skole. Det kan du læse mere om her: Hjemmeundervisning.dk

Kommunen kan ikke hjælpe dig direkte med hjemmeundervisning. De kan hjælpe, hvis du har nogle udfordringer derhjemme, når du er blevet mor. Lægen kan hjælpe dig med de spørgsmål, du måtte have omkring selve graviditeten.

Når det drejer dig om hjemmeundervisning, vil jeg råde dig til at kontakte din klasselærer eller en af dine andre lærere og høre om, hvilke muligheder der er, for at du kan få hjælp. Det kan være, skolen har mulighed for at tilbyde dig undervisning på en anden måde, så du ikke skal møde op i et klasselokale sammen med en masse andre.

Tal først og fremmest med dine forældre om det, hvis du er på talefod med dem. Jeg er sikker på, de gerne vil hjælpe dig!

Jeg håber, du har fået svar på dit spørgsmål, ellers skal du endelig skrive igen.

Med ønsket om alt det bedste for dig og dit barn!

En kærlig hilsen fra
Thea