Gravid efter kondomet sprang - vælger vi abort eller barn?

Vis spørgsmål

Hej, jeg er en pige på 16 (17 i april). Jeg står i en meget svær situation, da jeg er blevet gravid. Kæresten og jeg har været sammen i 1 1/2 år og har haft sex flere gange. Men denne gang sprang kondomet og der skete det, som under ingen omstændigheder måtte ske.

Jeg gik til læge og fik bekræftet, mine forældre fik det af vide lige efter jul sammen med mine svigerforældre. Men nu står jeg i den situation, at mine forældre og svigerforældre vil have barnet og kærsten og jeg vil have abort. Vi ved ikke rigtig, hvad vi skal gøre og jeg er 7 uger og 3 dagen henne nu. Hjælp, hjælp og hjælp.

KM, 16 år - snart 17

SVAR:

Kære KM

Jeres beslutning

Jeg kan sagtens se, det er et svært dilemma at stå i. I en sådan situation er det vigtigt med støtte og opbakning og I oplever lige nu det modsatte.

Jeg mener overordnet, at det skal være din kærestes og din fælles beslutning, hvad der skal ske med graviditeten. Det er jer, der muligvis står overfor at skulle være forældre til et lille barn, og det er jer, der skal leve med den beslutning, I tager, resten af livet.

Abort er ikke nødvendigvis den nemme løsning

En abort kan lige nu ses som den nemme løsning, men kan være et svært valg at leve med efterfølgende. Selv med en abort kommer I aldrig tilbage til det samme, som var før graviditeten.

Jeg ved ikke, hvilke tanker du gør dig, men jeg synes alligevel, at du skal huske på at det er et lille barn – det er en del af dig. Selvom du ikke umiddelbart knytter dig til det, kan det give ar på sjælen at skille sig af med det.

Forhold jer undersøgende og åbent

Mit bedste råd skal være, at I først tager en afgørelse efter at have undersøgt og talt alle muligheder grundigt igennem. Det er ikke noget nemt valg, I står overfor.

Læs fx vores artikel: Uønsket gravid - hvad gør du? Her beskrives kort de muligheder, I har og lidt om de følelsesmæssige dilemmaer.

I er stadig unge, og måske får I noget ud af at lytte til jeres forældres begrundelse for, at de synes, I skal beholde barnet. Et råd kunne være at tage en god og åben samtale med dine forældre og svigerforældre om fordele og ulemper ved begge løsninger. Ved at forholde dig undersøgende og åbent, sikrer du de bedste vilkår for at træffe den rigtige beslutning.

Hvilke tanker og følelser mon du går med?

Det kan også være en god idé at tale med en, som ikke er følelsesmæssigt involveret i beslutningen. Der findes flere former for anonym rådgivning, hvor det er muligt at tale direkte med en rådgiver. Du har ikke her skrevet meget om dine følelser og tanker i forhold til beslutningen, så jeg synes, det er svært at skrive noget konkret til dig i den forbindelse.

Det er vigtigt, at du og din kæreste kommer videre på den bedste måde, og at I passer godt på jer selv. Skriv endelig igen, hvis du har brug for at få noget uddybet eller ønsker at fortælle mere om dine tanker og følelser.

Kærlige hilsner

Eva Fibiger Diemer